توصیه دانشمندان این است که برای تخفیف آسم از مواد غذایی تند استفاده شود. دکتر ایروین زیمنت کارشناس بیماری های ریوی در دانشگاه کالیفرنیا- لوس آنجلس می گوید فلفل قرمز تند، خردل، سیر و پیاز در بیماران آسمی، تنفس را راحت تر می کند زیرا باعث می شوند مجاری هوا باز شوند زیمنت می گوید: این گونه مواد غذایی خلط آور هستند و موجب می شوند اخلاط غلیظ و چسبنده رقیق شده و به راحتی دفع شوند و در صورتی که خارج نشوند مجاری هوا را مسدود کرده و باعث ایجاد اشکال در نفس کشیدن می شوند.

دکتر زیمنت اعتقاد دارد که یکی از عللی که مواد تند در تنفس بیماران آسمی اثر مثبت دارند این است که با تحریک انتهای اعصاب مجاری هاضمه، ترشحات رقیقی در دهان و گلو و ریه ها ایجاد می شود و این ترشحات رقیق مانند آب، اخلاط را شل کرده و مانع چسبندگی آن ها به مجاری هوا شده و با یک سرفه خارج می شوند. به علاوه مواد غذایی تند و تیز دارای یک خاصیت ضدآسمی دیگری نیز هستند. مطالعات نشان داده است که ترکیبات شیمیایی به نام کاپسایی سین، ماده تندی است که در فلفل قرمز وجود دارد و دارای خاصیت ضد التهاب است و وقتی که استنشاق شود در اشخاص که مبتلا به آسم خفیف هستند اثر باز کننده برونش ها را دارد. بدیهی است در صورتی که بیمار حساسیت به خوردن ادویه تند و سیر و پیاز نداشته باشد.

غذاهای تند و ادویه های تند بدون تردید از بهترین خلط آورها محسوب می شوند. دکتر زیمنت می گوید تعجب آور نیست که در روزگاران کهن برای درمان بیماری های ریوی و تنفسی مواد غذایی تند نظیر سیر و خردل و فلفل قرمز تند تجویز می گردند.اگرچه مواد شیمیایی فعال و موثر موجود در مواد غذایی تند با مکانیسم های مختلفی تأثیر می کنند ولی دکتر زیمنت فکر می کند مهم ترین اثر آن ها تحریک ترشح مایعات در مجاری تنفسی است که موجب رقیق شدن اخلاط و تسهیل خروج آن ها از طریق بینی یا سرفه می شود.

همان طور که مواد تند در دهان و گلو و معده تأثیر می گذارد، پس از تماس با گیرنده های اعصاب نیز موجب ارسال پیام به مغز می شود که آن هم به نوبه خود عصب واگوس را که کنترل کننده غدد مولد ترشحات در جدار داخلی مجاری هواست، فعال می نماید. با تحریک این غده بلافاصله مایعاتی ترشح می شود که به صورت اشک چشم و آب بینی خارج می شوند. معمولاً همه اشخاص در موقع کوبیدن فلفل در هاون و یا خوردن غذای تند هندی یا مکزیکی و یا سوشی ژاپنی این آثار و عکس العمل ها را احساس و آزمایش کرده اند. حال تجسم کنید که با خوردن غذایی تند و تیز، نظیر چنین ترشحاتی در داخل شاخه برونش های ریه نیز ایجاد شده و موجب باز کردن گرفتگی های حاصل از کونژسیون و شستن سینوس ها و شل کردن اخلاط غلیظ و نهایتاً خارج کردن آن ها می شود.

دکتر زیمنت تأکید می کند : اشخاصی که از بیماری های برونشیت مزمن و انسداد مجاری ریوی رنج می برند مرتباً و حداقل 3 بار در هفته از غذاهای تند استفاده نمایند. او در آزمایش هایی مشاهده کرده اشخاصی که معمولاً از غذاهای تند و ادویه های تند استفاده می کنند حتی اگر سیگار می کشند، خیلی کم تر به بیماری برونشیت مزمن و انسداد مجاری و ریوی مبتلا می شوند.