در مورد اهمیت استفاده از گوشت ماهی در رژیم های غذایی و آثار درمانی آن به سبب وجود اسید چرب اُمگا3 در چربی ماهی برای کاهش کلسترول، تری گلیسیرید، فشارخون، آرتروز و بیماری های دیگری به تفصیل مطالبی آورده شده است که در این جا اطلاعات جدیدی که از تحقیقات علمی در مورد کشف ترکیب شفابخش DHA در چربی ماهی ها و اثرات آن در مقابله با فراموشی، کمی حافظه، سرطان، بیماری های قلبی و سایر بیماری ها به دست آمده مورد بحث قرار می گیرد.

تحقیقات جدید دانشمندان تغذیه نشان می دهد که در گوشت ماهی های آب های سرد به خصوص ماهی تون و ماهی آزاد یک اسید چرب بسیار مفید و شفابخش دیگری به نام «دکوزا هگزاانوئیک اسید» که مختصراً به صورت DHA نوشته می شود وجود دارد، که این چربی از چربی های مفید برای مغز است. این ترکیب شفابخش علاوه بر این که برای کاهش کلسترول بدون داشتن عوارض، جلوگیری از انعقاد خون، پیشگیری انواعی از سرطان و بیماری های قلبی بسیار مفید است. برای تنظیم فعالیت های سلول های مغزی نیز آثار مفید و شفابخش دارد.

به طور متوسط حدود 14 بیلیون از سلول های مغز ماده خاکستری مغز را تشکیل می دهد و هریک از این سلول ها از طریق یک بازوی ارتباطی به سیناپس ها ختم می شود. این بازوهای سلول ها جریان الکتریکی را بین هریک از سلول های مغز می برند، یعنی حامل پیام هایی نظیر درد و یا خوشحالی برای دیدن هستند. هر وقت که این بازوها سالم و بدون آسیب باشند ارتباط بین سلول های مغزی دقیق انجام می شود. ولی اگر این بازوها در اثر پیری و یا در اثر آسیب وارده از رادیکال های آزاد سفت شده بشوند، پیام ها و سینگال های فوق الذکر خیلی به آهستگی و کندی جا به جا و منتقل می شوند و حتی اغلب ممکن است دچار تغییراتی شوند.

اگر مقدار DHA مغز به قدر کافی باشد این ارتباط ها فعال تر و دقیق تر باقی مانده و عمل می کند ولی وقتی که مقدار DHA کاهش یابد ارتباط مختل شده و ممکن است منجر به اختلالات مغزی شود. ترکیب مفید DHA، نه فقط به افراد سالخورده، بلکه به کودکان نیز به که احتیاج زیادی به مواد مغذی مغزی دارند کمک می نماید. اشخاص سالخورده ممکن است در اثر کاهش شدید این ماده در مغز آن ها، حتی دچار بیماری آلزایمر و ناراحتی های ناشی از ضعف شدید پیری شوند، که در هر دو مورد ممکن است به اختلالات غیر قابل درمان مغزی منجر شود.

کودکانی که رژیم غذایی آن ها شامل مقدار کافی چربی های دارای اسیدهای چرب غیر اشباع به خصوص از نوع DHA باشد توسعه و رشد مغزی آن ها خیلی بیش تر از کودکانی است که از این چربی DHA استفاده نمی کنند. رابطه نزدیکی بین غلظت ماده DHA در گلبول های قرمز کودکان و قدرت بینایی آن ها وجود دارد. لازم است نوزادان همیشه از شیر طبیعی مادر تغذیه شوند، زیرا در شیر مادر اسیدهای چرب لازم برای رشد مغزی نوزادان به قدر کافی موجود می باشد.

تاثیر ماهی در تنظیم فعالیت های سلول های مغزی