سه اسید چرب معروف از خانواده امگا-6 عبارتند از :

  1. لینول اسید (Linol Acid)
  2. گاما لینولن اسید (Gama Linolen Acid)
  3. آراشیدونیک اسید (Arashidonic Acid)

دو اسید چرب لینول اسید و گاما لینولن اسید در اکثر مواد غذایی، خصوصاً مواد گیاهی می شود. هم چنین در داخل بدن نیز توسط لینوئیک اسید شناخته می شود، با افزایش ورود این اسید چرب به بدن که معمولاً به دنبال تغذیه با چربی های حیوانی به مدت طولانی حاصل می شود، استعداد ابتلا به التهابات در بدن بالا می رود. لینولییک اسید جزو اسیدهای چرب ضروری در بدن اسن که بدون آن حیات انسان به خطر می افتد و ادامه زندگی امکان ندارد. این اسید چرب می تواند کلیه اسیدهای چرب دیگر را بسازد.ولی تحقیقاتی که بر روی گروهی از افراد 50-20 ساله ها در سال های اخیر انجام گرفته است، دیده شده که از این اسید چرب (لینولییک اسید) دو اسید چرب EPA و DHA درست نشده است، علت این است که سطح آراشیدونیک اسید خون آن ها به علت مصرف گوشت و چربی های حیوانی فراوان بالا بوده است. سطح بالای آراشیدونیک اسید در خون باعث غیرفعال شدن آنزیم های کبدی موثر در تبدیل لینوئیک اسید به EPA و DHA می شود. به عبارتی دانشمندان ثابت کرده اند که بدون این آنزیم های کبدی، عمل ساخته شدن امگا-3 (EPA و DHA) در بدن انجام نمی گیرد و به همین علت امروزه مسئله ساخته شدن امگا -3 از امگا-6 رد شده است. بررسی های علمی در سال های اخیر بر روی EPA و DHA، نشان دهنده افزایش میزان مرگ و میر به دنبال کاهش دریافت این دو اسید چرب بوده است DHA به تنهایی نقش مهمی در رشد سلول های مغزی خصوصاً در سن رشد به عهده دارد هم چنین نقش آن در شبکیه چشم علاوه بر مغز و هم چنین بر روی افزایش تعداد اسپرم های به اثبات رسیده است. سطح این اسید چرب در این سه بافت ذکر شده از سایر اندام ها بیشتر است و کمبود آن در بدن باعث صدمه به مغز، چشم و کاهش تعداد اسپرم ها می شود.

به دلیل اهمیت وجود اسید چرب امگا -3 در بدن، به امید ساخته شدن آن در بدن نباشد آن را با خوردن ماهی یا کپسول های روغن ماهی تامین کنید و نسبت و تعادل سطح دو اسید چرب OMEGA-3 و OMEGA-6 را در بدن حتماً نگه دارید.

همان گونه که گفته شد لینول اسید در اکثر مواد غذایی خصوصاً غذاهای گیاهی یافت می شود. غلات منبع بسیار خوبی از این اسید چرب هستند و مصرف بیش از حد غلات باعث بالا رفتن سطح امگا -6 در سطح خون به مقدار زیادی می شود. آراشیدونیک اسیدنیز به مقدار قابل توجهی در گوشت ها و چربی های حیوانی باعث افزایش این اسید چرب و به دنبال آن اسید چرب امگا -6 می گردد