نقش امگا-3 در کاهش استرس و فشار های روحی- عصبی

همه می دانیم و به اثبات رسیده که قرار گرفتن در معرض استرس دائمی، بسیار مضر می باشد ولی بعضی مواقع نمی توان از کنار استرس رد شد و در هر صورت ما را مبتلا کرده و درگیر آن می شویم.

با توسعه شهرنشینی و بی تحرکی ناشی از آن، استفاده از غذاهای آماده ، استرس، بیماری های اعصاب و روان رواج بسیاری یافته است. از این رو توصیه می شودبا استفاده از غذاهای سالم و تازه و نوشیدن آب به حد کفایت در روز (حداقل 8 لیوان)، ورزش کردن و پرهیز از استرس و تنش، به مبارزه با مشکلات عصبی و روحی برخیزید. در زیر به انواعی از غذاهای مفید جهت پیشگیری و درمان برخی اختلالات عصبی و رفتاری اشاره می شود:

سوپ جو: خوردن سوپ جو در صبحانه از ضعف حافظه به میزان چشمگیری جلوگیری می کند. البته این اثر دارای پیش شرط هایی نیز هست؛ از این قرار که حدود 50 گرم سیب زمینی در تهیه سوپ به کار رفته باشد و شام شب قبل سبک بوده و دیر خورده نشده باشد.

جو دو سر:چه به صورت آرد شده یا به شکل حلیم و آش، به علت دارا بودن ساپونین، آلکالوئیدها، ویتامین های گروهB و فلاوونوئیدها به افراد دچار ضعف حافظه کمک می کند. همچنین اثر آن در درمان افسردگی به اثبات رسیده است.

*نان های سبوس دار (سنگک و نان جو): به دلیل دارا بودن ویتامینB1 نقش بسیار مهمی در کاهش اضطراب دارد. نقش ویتامینB1 در کاهش اضطراب به اثبات رسیده است، به حدی که مصرف مکمل هایB1 (به شکل قرص) از یک هفته قبل از فعالیت های استرس زا (زایمان، کنکور، امتحان رانندگی...) به عنوان درمان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این ویتامین در ارتقای هوش و تمرکز نقش چشمگیری دارد. استفاده از این نان ها به خانم هایی که دارای مشکلات و درد پیش از قاعدگی هستند(PMS) توصیه می گردد.

*دانه های کنجد، سویا و سبزیجات برگ سبز تیره:موارد یاد شده غنی از چربی های امگا 6 بوده که برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و درمان خستگی زودرس مفید هستند

روغن آفتابگردان و جوانه گندم:به دلیل دارا بودن ویتامینE از صدمات اکسیداتیو ایجاد شده توسط رادیکال های آزاد در ساختمان سلول جلوگیری می کنند و کاهش هوش را بهبود می بخشند. زنانی که دچار اختلالات پیش از قاعدگی هستند (PMS) با مصرف ویتامینE دچار تخفیف علائم می شوند

مرکبات: به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها ، ویتامینC ، آلفا و بتا کاروتن از اعصاب در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند و برای رهایی از فشارهای روحی و اضطراب و بی خوابی مفید هستند. همچنین حاوی اسید فولیک بوده که برای عملکرد صحیح دستگاه عصبی لازم است. در بسیاری از موارد تنها نشانه کمبود اسید فولیک احساس حزن است (اسفناج سرشار از اسید فولیک است).

*پوست پرتقال: پوست پرتقال موجود در بعضی خوراکی ها و غذاها سرشار از منیزیم بوده و ضد استرس می باشد