نقش امگا-3 در بیماری لوپوس اریتروماتوزیس

SLE (Systemic Lupous Erythromatosis) یا بیماری سیستمیک لوپوس اریتروماتوزیس یک بیماری اختلال ایمنی بدن است و در آن سیستم ایمنی بدن بر علیه خودش واکنش نشان می دهدو فعال می شود و باعث ایجاد واکنش های التهابی در اعضا مختلف می شود و پیامدهای به دنبال آن را خواهد داشت و تاکنون علت آن به درستی مشخص نشده است. برای درمان و کاهش عوارض و روند رشد بیماری از کورتون جهت مهار سیستم ایمنی استفاده می شود.

امروزه دیده شده است که مصرف امگا-3 در این بیماران نتایج جالبی داده است و مصرف آن برای همگی توصیه می شود. در مقالات و نشریات علمی، جهت موثر و مفید واقع شدن اسید چرب امگا-3 دوز 20 گرم و بالاتر از آن برای بیماران SLE توصیه شده است.

مصرف اسید چرب امگا-3 برای حصول نتیجه مطلوب باید در همان ابتدای شروع بیماری آغاز شده و برای دریافت دوز کافی مصرف مکمل های حاوی اسید چرب، علاوه بر ماهی تأکید شده است است. اگر در ابندای شروع بیماری، مصرف امگا-3 آغاز شود، حتی با دوز پایین هم می توان نتایج مثبتی بدست آورد.

بررسی های جدید محققان نشان می دهد که مصرف اسید "دوکوزاهگزانوییک" که نوعی از اسیدهای چرب امگا بوده و در روغن ماهی و مکمل های غذایی یافت می شود، تاثیر شگفت انگیزی در پیشگیری از بیماری "لوپوس" دارد. بیماری لوپوس یکی نوع بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار شروع به حمله به بافت ها و اندام های بدن خود فرد می کند. این حملات باعث التهاب، ورم و آسیب دیدن نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه ها، خون، قلب و ریه می شود. افراد مبتلا به بیماری لوپوس علایمی دقیقا مشابه همدیگر را نشان نمی دهند. این علایم و نشانه ها گاهی به سرعت آمده، گاهی آرام آرام ظاهر شده و یا در شدت های مختلف خود را نشان داده و همچنین می توانند دائمی و یا موقتی باشند. علایم معمول این بیماری شامل خستگی و تب، درد مفصل، خشکی و ورم، جوش ها و نواحی ملتهب شبیه پروانه برروی صورت، ضایعات پوستی که با قرار گرفت در برابر آفتاب بدتر می شوند و ... هستند. این در حالی است که به گفته محققان اسید "دوکوزاهگزانوییک"(DHA) باعث متوقف کردن بلورهای سیلیس کریستال می شود که در واقع یک ماده معدنی سمی است و به توسعه لوپوس اریتماتوی سیستماتیک (lupus erythematosus) کمک می کند. لوپوس اریتماتوی سیستماتیک، شایع ترین نوع بیماری است که در 70 درصد موارد دیده می شود. همچنین این نوع لوپوس جدی تر بوده و می تواند باعث بوجود آمدن جوش ها و کهیرهایی به شکل پروانه برروی پوست بینی، گونه ها و در صورت درمان نشدن برروی تمام پوست بدن شود. به جز آسیب دیدن پوست بیماری لوپوس می تواند باعث ملتهب شدن و یا آسیب دیدن مفاصل، ماهیچه ها، غشاء درونی یا اطرفا ریه، قلب کلیه و مغز شود. محققان اکنون توجیهی مبنی بر اینکه چگونه اسید DHA قادر است بلورهای سیلیس کریستال را متوقف کند، ندارند. اما حدس آنها این است که این اسیدهای چرب می توانند روشی که در آن "ماکروفاژهای" ریه ( سلول های سفید که شناسایی پاتوژن ها را بر عهده دارند) نسبت به مواد سمی از خود واکنش نشان می دهند را تغییر دهند.