عوارض جانبی مصرف روغن ماهی چیست ؟

بایستی بدانید که کپسول های حاوی روغن ماهی بدون عارضه شناخته شده اند.

تنها نکته حائز اهمیت در هنگام مصرف کپسول های روغن ماهی این است که اگر دچار غلظت خون شده باشید، بایستی داروهای رقیق کننده خون در کنار آن مصرف شود. در این زمینه حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

اسیدهای چرب امگا۳ خواص ضدالتهابی دارند که ممکن است از بدن در برابر بیماری های قلبی-عروقی محافظت کنند. متاسفانه سطوح بالای امگا۳ (به دست آمده از روغن کریل، روغن ماهی یا منابع گیاهی از جمله دانه بذرکتان) در بدن عوارض جانبی بسیاری دارد. البته مصرف موادغذایی غنی از این اسیدهای چرب معمولا سلامتی بدن را تهدید نخواهد کرد و بروز هر گونه عوارض مربوط به استفاده از مکمل های امگا۳ است. بنابراین برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی امگا۳ حفظ تعادل در مصرف اهمیت دارد.

براساس بسیاری از تحقیقات انجام شده، اسیدهای چرب امگا ۳ گرفته شده از روغن ماهی نقش زیادی در پایین آوردن فشارخون و سطوح تری گلیسرید خون دارند.

شواهد حاکی است که اسیدهای چرب امگا ۳ برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید نیز مفید است.

انواع مختلفی از امگا ۳ وجود دارد. منابع مختلف گیاهی حاوی آلفا لینولنیک اسید یا ALA بوده که بدن می تواند آن را به امگا ۳ تبدیل کند. روغن ماهی نیز معمولا حاوی اسیدهای چرب EPA و DHA است.

امگا ۳ به مقدار فراوان در گردو، ماهی سالمون و اسفناج وجود دارد.

عوارض جانبی امگا ۳

بیشترین آمار مرگ و میر به بیماری قلبی مربوط می شود و امگا ۳ ممکن است به کاهش این خطر کمک کند.

مصرف امگا ۳ برای بیماری هایی از جمله زوال عقل، سرطان و افسردگی نیز فوایدی دارد. اگرچه این فواید چشمگیر هستند اما نباید از عوارض جانبی این اسیدهای چرب غافل شد.