از دست دادن الکترولیت و آب : الکترولیت ها مواد معدنی هستند که به طور طبیعی در بدن یافت می شوند، مانند کلسیم، سدیم و منیزیم الکترولیت ها برای نگه داشتن تعادل سیالات در یک سطح مناسب و حفظ عملکردهای طبیعی بدن مانند ریتم ضربان، انقباض عضلات و کارآیی مغز مورد نیازند. ناهماهنگی و بی تعادلی الکترولیت ها و مواد معدنی می تواند در این نوع رژیم غذایی اتفاق بیفتد. این ناهماهنگی ها می توانند سلامت زندگی را تهدید کنند. به همین خاطر است که این رژیم غذایی باید زیر نظر متخصص باشد.

تخلیه کلسیم باعث از بین رفتن تراکم استخوانی می شود این برای بانوان خطرناک تر است. برای این که آن ها بیش تر از مردان رژیم می گیرند و همچنین در معرض خطر بیش تری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

چگونه از عدم تعادل الکترولیت ها در بدن پیشگیری کنیم؟

شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد وقتی بدانیم که بدن ما الکتریسیته تولید می کند. نمک موجود در بدن که به آن الکترولیت گفته می شود، ترکیبی یونی است که در آب، به بار الکتریکی مثبت و منفی شکسته می شود و فعالیت الکتریکی بدن را موجب می شود. این فعالیت الکتریکی برای هماهنگی عضلات، عملکرد قلب ، جذب مایعات، عمل دفع و عملکرد سیستم عصبی لازم و ضروری است.

معمولا افراد به دلیل تعرق، بیماری، استعمال دارو یا دلایل دیگر، الکترولیت ها را از دست می دهند، که این باعث عدم تعادلی می شود که می تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی به بار بیاورد. کلیه ها و همچنین رژیم غذایی به تنظیم و برگرداندن تعادل کمک می کنند، گرچه مواقعی نیز به مداخله بیرونی نیاز است.

علائم و نشانه های عدم تعادل الکترولیت در بدن به چه صورت هستند؟

نشانه های عدم تعادل الکترولیت اغلب به این بستگی دارد که کدام الکترولیت مسئله ساز شده است، گرچه خیلی از نشانه ها با هم مشترک هستند. این علائم شامل موارد زیر است: خستگی مفرط، نفخ، سردرد، سرگیجه، عدم تمرکز ذهنی ، گیجی، اختلال حواس ، ضعف حافظه، زود رنجی، یبوست و مشکلات گوارشی مزمن، درد در مفاصل، استخوانها یا عضلات، اختلال سیستم عصبی، اسپاسم عضلات و انقباض ناگهانی آنها، بی حسی، تشنج، فشار خون متغیر، تپش قلب نامنظم .

علائم عدم تعادل به شدت آن بستگی دارد. به عنوان مثال کمبود متوسط تا کم مقدار سدیم بدن، منجر به حالت تهوع و سردرد در فرد شده، اما کمبود شدید سدیم میتواند گیجی حواس، حمله سرع ، کما و حتی مرگ فرد را منجر شود.

چگونه عدم تعادل الکترولیت تشخیص داده می شود؟ تشخیص عدم تعادل الکترولیت ممکن است نیازمند آزمایش خون و ادرار باشد تا میزان الکترولیت در خون و میزانی که دفع می شود تعیین شود. با نظر پزشک متخصص و بررسی علائم توسط وی، نوار قلب و عکس از کلیه ها نیز ممکن است لازم باشد.

چرا ممکن است به عدم تعادل الکترولیت در بدن دچار شویم؟ بیشترین دلیل عدم بالانس الکترولیت، از دست دادن مقدار زیادی از مایعات بدن به دلیل اسهال و استفراغ طولانی مدت، عرق کردن بیش از حد و تب بالا است. دلایل دیگر میتواند تعذیه نامناسب و استعمال ناکافی الکترولیت ها، همچنین جذب بد به دلیل مشکلات پزشکی از جمله مشکلات معده، کلیه، هورمون ها یا غدد درون ریز باشد. داروهایی از قبیل داروهای مدر و آنتی بیوتیک ها نیز باعث عدم تعادل الکترولیت های بدن می شوند. البته در مواردی اندک، ورزش زیادی یا اعمال زور زیادی نیز باعث این عدم تعادل می شود. همچنین افرادی که مقدار زیادی آب را مثلا بیشتر از چهار گالون در روز می نوشند یا برای جبران آب از دست رفته مقداری زیادی آب را سریع میل می کنند، معمولا این عدم تعادل را تجربه خواهند نمود.