ماست : نوع ماستی که در سرزمین ما تهیه می شود، انواع و اقسام دارد مثلاً : روی برچسب این بسته 250 گرمی نوشته محتوی 150 کالری است هریک از بسته ها همراه با توت فرنگی ، گیلاس و مقداری شکر تهیه شده و بین 180 تا 200 کالری دارد. اخیراً به یک نوع ماستی دسترسی پیدا کرده ام که ساده است و دارای هیچگونه مواد شیرینی و غیر طبیعی نیست.

مهم آنکه هر قاشق چای خوری شکر دارای 15 کالری است، حال معلوم نیست چقدر شکر به بسته 250 گرمی ماست اضافه شده که تا این حد شیرین شده است.

ماست ساده یکی از غذاهای طبیعی و خوب است، بشرط آنکه ماده دیگری غیر از شیر در آن بکار نرفته باشد. اگر شما در منزل ماست ساده تهیه کنید. در هر لیوان آن 150 کالری دارد ولی آنچه در کارخانه تهیه می شود، فقط 150 کالری شکر به آن اضافه کرده اند.

شاید بعضی ها ماست تازه را دوست ندارند، چون بنظرشان بی مزه است، بله خود هم در ابتداء همینطور فکر می کردم، ولی وقتی به مضرات شکر و مواد غیر طبیعی آن فکر کردم از خوردن آن صرف نظر نمودم. اکنون پس از مدتی ذائقه ام آنرا بخوبی می پذیرد و بدان عادت کرده ام، بله : این یکی از عادات غلط من بوده که توانستم آنرا تغییر دهم، و اکنون ماست تجاری و شیرین برای من مرض آور شده است.

اکنون گاهی برای نهار خود از یک ظرف ماست، مقداری سبزی تازه ، نان توست و میوه نظیر : موز و سیب استفاده می کنم و از آن لذت می برم و مطمئن هستم که مواد پروتئینی کامل، مقداری زیادی ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری به مصرف بدن خود رسانیده ام و در کمال سلامت بسر می برم.

5 خاصیت فوق العاده ماست:

۱- پیشگیری از پوکی استخوان (استئوپروز)

۲- کاهش خطر فشار خون بالا

۳- بهبود سیستم گوارش از قبیل:

  • عدم تحمل لاکتوز
  • یبوست
  • سرطان روده
  • عفونت پیلوری معده

۴- کاهش عفونت دستگاه تناسلی در زنان

۵- ایجاد احساس سیری و کاهش وزن بدن

در این مطلب به بررسی کالری ماست می پردازیم:

  • میزان کالری به ازای هر ۱۰۰ گرم ماست کیسه ای ۱۵۰ کیلو کالری انرژی

میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۵۲ دقیقه و ۵۶ ثانیه

  • میزان کالری به ازای هر ۱ لیوان ماست کم چرب ۱۱۰ کیلو کالری انرژی

میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۳۸ دقیقه و ۴۹ ثانیه

  • میزان کالری به ازای هر ۱ لیوان ماست پر چرب ۱۵۰ کیلو کالری انرژی

میزان پیاده روی برای سوزاندن انرژی این غذا= ۵۲ دقیقه و ۵۶ ثانیه

چگونه ماست طبیعی با چربیها می جنگد؟