رژیم غذایی با مصرف منظم سرکه نه روغن برای چاشنی انواع سالادها در منزل ضروری است. انواع سرکه های سیب ، انگور و میوه ها را می توان با طعم و رایحه های مخصوص برای مدت طولانی در آشپزخانه نگهداری نمود.

حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی در گفت و گویی گفت: سرکه های بالزامیک صنعتی فرآیند ساخت طبیعی را دارا نبوده و اگر این سرکه به طور سنتی ساخته شود، دارای خواص درمانی فراوانی است. وی افزود: هر 100 گرم سرکه بالزامیک 17 گرم کربوهیدرات، 27 میلی گرم کلسیم، 7.0 آهن، 12 میلی گرم فسفر، 23 میلی گرم سدیم دارد و حداکثر مقدار مصرف آن در روز 3 قاشق غذاخوری به همراه روغن زیتون همراه با سالاد است.

این پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: استفاده از سرکه بالزامیک در افراد مبتلا به دیابت سبب جذب بهتر انسولین شده و از پیشروی قند در این افراد پیشگیری می کند.

عظمایی تصریح کرد: سرکه بالزامیک دارای خواص ضدعفونی کنندگی و ضد میکروبی است و به عنوان سم زدای قوی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری های مختلفی است.

وی اضافه کرد: مصرف سرکه بالزامیک سبب ترشح اسید معده و هضم غذا شده و به عمل جذب بهتر پروتئین کمک می کند. همچنین این سرکه ضد پیری سلولی بوده و در بیماران قلبی و عروقی بسیار مفید است.

این پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: استفاده از سرکه بالزامیک به کاهش چربی های مضر مانند تری گلیسیرید و کلسترول و رفع چربی کبد کمک می کند.

همچنین مصرف آن سبب کاهش اشتها شده و برای چربی سوزی مفید است.

عظمایی یادآور شد: استفاده از سرکه بالزامیک در افرادی که کاهش اسید معده دارند بسیار مفید است و سبب جذب بهتر غذا، کلسیم و آهن می شود. همچنین در افراد دارای اسید معده بالا و مبتلا به زخم و ریفلاکس معده توصیه نمی شود.

سبزیجات داروئی تازه : توصیه ما به شما علاقمندان کنترل وزن آن است که همیشه سبزیجات تازه گیاهی و داروئی نظیر : ریحان، نعناء، کرفس برای خوردن و پختن همراه غذا آماده داشته باشید، زیرا فیبر و الیاف آن برای کم کردن کالری بدن موثر است. در صورت تمایل ممکن است سبزیجات را در سایه و هوای خنک خشک کنید و از سائیده آن برای سالاد استفاده نمائید.

سیر : دارای فواید داروئی زیادی است و برای سلامتی و ضدعفونی روده و تقویت ارزش والائی دارد. برای جلوگیری از خشک شدن آنرا در جای تاریک و درجه حرارت 10 درجه سانتیگراد نگاهداری کنید.

نقش سرکه ، سیر و سبزیجات داروئی تازه در رژیم غذایی