نکاتی که دانستن آن در رژیم غذایی و کاهش وزن لازم است:

  1. در بین غذا به هیچ وجه آب ننوشید، مگر با نوشیدن جرعه آبی خود را راضی کنید.
  2. شما مجاز نیستید حداقل تا یک الی دو ساعت بعد از غذا آب بنوشید.
  3. شام شما باید از مواد غذایی ساده، طبیعی، کم کالری و در حداقل باشد. شام را زودتر بخورید، بعد از شام حتماً پیاده روی کنید. تا دیر هنگام پای برنامه های تلویزیون ننشینید و با خوردن تنفلات ممکن است بیش از سه برابر نهار کالری به بدن برسانید. بدون شک بیشتر چنین افرادی از چاقی مفرط و فربهی رنج می برند.
  4. اگر از جمله کسانی هستید که شام دیر می خورید، سعی کنید با خوردن یک لیوان شیر کم چربی ، و یا آب سبزیجات اشتیاق خوردن را در خود از بین ببرید. و فراموش نکنید که نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب ضروری است.
  5. اگر مجبور شوید برای اعضاء خانواده هر نوع شیرینی بخرید، شخصاً بطور جدی از خوردن آن اجتناب کنید. زیرا نیازی به کالریهای آن ندارید.
  6. گاهی بجای خریدن تنفلات و شیرینی برای خود یک دسته گل بخرید.
  7. در ماههای اول برنامه کم کردن وزن، آنچه می خورید . در دفتر یادداشت ثبت کنید. حتی کمترین مقدار میوه و یا هر نوع نوشابه را در دفتر خود بنویسید.
  8. اگر واقعاً انگیزه کم کردن برای بهبود زندگی است و بدون تردید تصمیم گرفته اید، هراسی نداشته باشید. از ورزش های سبک شروع کنید، فعالیت های ورزشی را بیشتر کنید، و به این ترتیب کالری بیشتری بسوزانید.
  9. هفته ای یکبار در روزهای بخصوص و ساعت معین خود را وزن کنید تا اطمینان حاصل کنید که برنامه ای را که در پیش گرفته اید سبب کاهش وزن شما شده است.
  10. چنانچه مایل نیستید شام بخورید، با شکم خالی به رختخواب نروید، سعی کنید با خوردن کمی میوه و چیزهای کم کالری خود را اقناع کنید.
  11. اگر احساس کردید نیاز به شیرینی دارید تا انرژی خود را باز یابید، چنین اشتباهی مرتکب نشوید و با10 دقیقه پیاده روی به مدت طولانی نیرومند و با انرژی خواهید شد.
  12. اگر کلوچه و یا شیرینی روی میز غذا خوری شما را وسوسه می کند، آنرا از دسترس دور کنید.
  13. نوشابه و یا کمپوت غیر طبیعی و در صورت نیاز سبب شیرین را آب پز کنید و خود را از خوردن نوشابه های غیر طبیعی بی نیاز کنید.
  14. غذاهائیکه سبب چاقی و فربهی می شوید به منزل نیاورید.
  15. از تخیلات خوب و رویائی خود استفاده کنید، فکر کنید هم اکنون چند کیلو لاغر شده اید، و انگیزه خود را قویتر کنید و از خوردن خارج از برنامه پرهیز کنید.
  16. خوردن غذاهای اصلی را یک رویداد پرثمر به حساب آورید، از بشقاب کوچک خود و از جایگاه خود در هنگام غذا خوردن استفاده سرشار ببرید. بخاطر داشته باشید اگر لاغر اندام و موزون باشید محبوبیت صد چندان خواهید داشت. این طرز تلقی سبب بیزاری شما از پرخوری خواهد شد.
  17. خوردن غذاهای کم حجم و پرچربی وخوش خوراک مانند کباب های کوبیده و کتلت خودداری کنید.
  18. از خوردن مایعات پرچرب و چاق کننده اجتناب کنید.
  19. مقداری از غذاهائیکه آسان خورده می شود، سبک و پرحجم است نظیر: کاهو، سبزیجات تازه و پوپ کرن (ذرت) همیشه در دسترس داشته باشید، به مجردیکه احساس گرسنگی بی موقع داشتید از اینگونه غذاها بخورید، زیرا پرفیبر، کم انرژی و برای پرکردن معده مفید است.