نکاتی درباره مصرف گروه میوه ها و سبزیجات

سبزی ها را تا حد امکان به صورت خام مصرف نمایید زیرا حرارت، به ویژه اگر طولانی مدت باشد. موجب از بین رفتن مقدار زیادی از ویتامین های میوه ها و سبزی ها می شود. در صورت پختن سبزی ها، سعی کنید آنها را با آب کم بپزید. به نحوی که در انتها، آب اضافه شده در ابتدای طبخ، کاملاً به خورد سبزی مورد نظر رفته باشد. سبزیجاتی مانند اسفناج را بدون آّب و با حرارت ملایم بپزید. از جوانه هایی مانند گندم و ماش همراه با سالاد استفاده کنید. از چاشنی هایی مانند آب لیمو، آب نارنج، آب غوره و روغن زیتون به جای سس مایونز برای سالاد استفاده نمایید. از میوه ها به عنوان میان وعده استفاده کنید.

گروه میوه ها و گروه سبزی ها در هرم غذایی :

در برنامه غذایی روزانه استفاده از 5 گروه غذایی اصلی توصیه شده است این گروه ها شامل : نان و غلات ، میوه ها ، سبزی ها ، شیر و لبنیات و گوشت ، حبوبات ، تخم مرغ و مغزها (دانه ها) می باشند . در سال های اخیر در هرم غذایی ، شبزی ها ومیوه ها به دلیل اهمیتی که در سلامت انسان دارند ، در دو گروه غذایی جداگانه به نام گروه سبزی ها و گروه میوه ها قرار گرفته اند.

گروه میوه ها :

این گروه شامل انواع میوه ها است و مصرف روزانه 4-2 واحد از آن توصیه می شود.

هر واحد میوه شامل : یک عدد میوه متوسط ، نصف لیوان میوه های دانه شده (انگور و غیره) ، نصف لیوان آب میوه تازه و طبیعی و یک چهارم لیوان میوه خشک است .

هرواحد میوه حاوی 15 گرم کربوهیدرات و 60 کیلو کالری انرژی است .

در هر واحد از میوه تازه ، منجمد و خشک شده حدود 2 گرم فیبر وجود دارد.

آب میوه نسبت به میوه تازه مقدار کمتری فیبر دارد . میوه های تازه کامل ، بیشتر از آب میوه های حالت سیری ایجاد می کنند و برای افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند مناسب تر هستند .

زیاده روی در مصرف میوه ها اگرموجب دریافت کالری زیاد شود ، می تواند موجب چاقی شود .

گروه سبزی ها :

این گروه شامل انواع سبزی ها است و مصرف روزانه 5-3 واحد از آن توصیه می شود .

هر واحد سبزی شامل : یک لیوان از انواع سبزی های خام ، نصف لیوان سبزی های پخته ، نصف لیوان آب سبزی ها و یک عدد سیب زمینی متوسط است .

هر واحد از سبزی ها حاوی 5 گرم کربوهیدرات ، 2 گرم پروتئین و 25 کیلوکالری انرژی است .

هر واحد سبزی دارای 3-2 گرم فیبر غذایی است .

سبزی ها منبع خوب ویتامین ها ومواد معدنی هستند .

نقش مصرف میوه و سبزی در پیشگیری و درمان بیماری ها:

میوه ها و سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و فیبر ها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها ، بیماری های قلبی - عروقی ، سکته مغزی ، پوکی استخوان، دیابت و چاقی دارند .

میوه ها و سبزی ها به علت داشتن آنتی اکسیدان ها و فیبر ها از رسوب چربی در دیواره رگ ها و گرفتگی عروق جلوگیری می کنند فیبر ها باعث افزایش حجم مدفوع وافزایش حرکات روده شده و از یبوست جلوگیری می کنند.

فیبر ها باعث کاهش فشار درون روده می شوند و از بیماری هایی چون هموروئید (بواسیر) و دیورتیکولوز پیشگیری می کنند.