آنچه باید بدانید :

خرید نگهداری و فرآورده های مواد غذایی

مهم ترین علت فاسد شدن نان ، کپک ها هستند و علل تشکیل آنها می تواند گرما و رطوبت محل نگهداری، بسته بندی و در حال که هنوز گرم است، بریدن نان و آلودگی پس از پخت باشد. در این بین نانوایی ها نقش مهمی در تحویل نان سالم به مشتریان بر عهده دارند. در نظر گرفتن مکانی برای سرد شدن آهسته نان و همچنین پخت کامل و بهداشتی در حفظ ارزش غذایی نان موثر است. سالم ترین نان، نانی است که از مواد افزودنی مانند جوش شیرین در تهیه خمیر آن استفاده نشده باشد.

نان را پس از تهیه، سرد و بسته بندی نمایید و در محیط سرد یخچال و فریزر نگهداری کنید. غلات اگر در ظرف های در بسته و خشک و خنک به مدت کوتاه نگهداری شوند مشکل چندانی برای آنها ایجاد نمی شود.

سبزی ها و میوه ها به دلیل مجاورت مستقیم با خاک و محیط به هنگام داشت و انتقال به جعبه ها، سبدها در معرض آلودگی قرار می گیرند.

شست و شوی سبزیجات و میوه ها به روش های مناسب از قبیل خیساندن اولیه، شستشو با محلول های شوینده و میکرب کش، تعداد میکرب ها را کاهش می دهد.اگر سبزی ها سریعاً بسته بندی و بلافاصله فریزر شوند، ویتامین ها و مواد معدنی آنها به میزان مطلوبی حفظ خواهند شد. آلودگی های انگلی از طریق این گروه غذایی منتقل می شوند و آسیب های زیادی به سلامت انسان وارد می کنند. از خوردن سالاد در مکان هایی که از بابت رعایت اصول بهداشتی مطمئن نیستید، خودداری کنید.

شیر و فرآورده های لبنی را حتماً به صورت پاستوریزه و استریلیزه استفاده نمایید. کلیه محصولات لبنی دارای تاریخ ساخت و انقضا هستند و باید در یخچال نگهداری شوند. به علت باز و بسته شدن درب یخچال و تغییر دما از نگهداری شیر در درب یخچال خودداری کنید. یکی از راه های تشخیص فساد شیر استریلیزه ژله ای شدن (دلمه شدن) شیر است. راه دیگر جوشاندن شیر است. رنگ کره باید طبیعی و بین سفید و زرد و فاقد هرگونه خال و لکه و عاری از هرگونه طعم نامناسب و ترشیدگی و تندی باشد. از سالم بودن پنیر و کشک و سایر مواد لبنی و محل تهیه و توزیع آن ها اطمینان حاصل نمایید. تب مالت و بوتولیسم بیماری های خطرناکی هستند که با این مواد ایجاد می شوند. توجه داشته باشید که حتی شیر فاسد شده هم ممکن است طعم طبیعی داشته باشد.

گوشت ها را باید پس از خرید و شستشو در یخچال در محل نزدیک جایخی حداکثر تا حدود 4 روز نگهداری نمود ولی بهتر است بلافاصله در بسته های پلاستیکی در دمای (18-) درجه سانتیگراد به مدت 4 تا 8 ماه فریزر نمود. گوشت سالم گوسفند باید دارای رنگ قرمز، بی بو و قابلیت ارتجاعی و کش آمدن باشد و رطوبت آن قابل انتقال به دست نباشد.

اگر در گوشت مرغ علائمی از ورم و سرخی، انتشار رنگ کیسه صفرا، وجود لخته های خون در قلب و رگ ها یا تغییر رنگ گوشت مرغ به خاکستری یا سبز کمرنگ وجود داشته باشد فاسد است. مرغ منجمد باید فاقد ترشیدگی یا بوی تند و لایه لزج روی بدنش باشد.

ماهی تازه باید دارای فلس براق با اتصال های محکم به گوشت باشد. بدن آن با جلا و براق بوده، باله ها دارای حالت طبیعی و چشم ها شفاف و روشن و آبشش ها رنگ صورتی روشن باشد.

قوطی های کنسروی که دارای تورم، تورفتگی و یا زنگ زدگی هستند نباید مصرف شوند. کنسروها را حتماً پیش از مصرف 20 دقیقه در آب جوش بجوشانید زیرا ممکن است به سم خطرناک و کشنده ای به نام بوتولیسم آلوده باشند.

گوشت، مرغ و ماهی را به نحوی بپزید یا کباب کنید که داخل آن خام نماند.