آیا پرهیز غذایی کار درستی است؟

وقتی در پرهیز غذایی هستیم بدن سعی می کند خود را با شیوه غذا خوردن جدید وفق دهد. در این مدت وضعیتی بسیار آشفته دارد. دوباره بعد از اتمام دوره پرهیز باید خود را با همان روش خوردن قدیمی هماهنگ کند. درست مثل این که یک لوله آهنی را مرتب خم و راست کنیم. بالاخره نازک می شود و می شکند. شما هم اگر با پرهیز همین کار را با بدنتان بکنید، ضعیف شده و از کار می افتد.

وقتی درباره رد پرهیز غذایی صحبت می کنم در واقع یک تشکیلات معظم آمریکایی را کوبیده ام. طبق آمار لویی هاریس، 62 درصد تمام امریکایی ها اضافه وزن دارند. بیشتر از 44 میلیون امریکایی جزو کسانی هستند که از نظر پزشکی چاقند، یعنی 10 کیلو یا بیشتر اضافه وزن دارند. بیشتر از نصف جمعیت امریکا یا در حال پرهیزند یا پرهیز غذایی داشته اند.

اما اصل موضوع این است که پرهیز غذایی کاری از پیش نمی برد! هیچ وقت نبرده هرگز هم نخواهد برد. ارقام صحیحی می تواند این موضوع را به شما ثابت کند. چند نوع پرهیز غذایی در این 20 سال اخیر وجود داشته؟ 50 تا؟ 100تا؟ اگر آنها واقعا کارا بودند، پس چه لزومی داشت که زنجیری بی انتها از پرهیزهای جدید درست بشود؟ اگر پرهیز غذایی کاری انجام می داد، پس چرا درصد چاقی در کشورهای جهان هر سال به جای این که پایین بیاید، بالا می رود؟ در سال 1982 پانزده میلیون دلار خرج طرح وزن کم کردن و لاغر شدن در ایالات متحده شد. 15 بیلیون دلار! اگر شما 15 بیلیون دلار داشتید که خرج کنید، می توانستید 40 سال روزی 1 میلیون دلار خرج کنید تازه هنوز 4 درصد میلیون دلار دیگر برایتان باقی می ماند. این مقدار پول حتما می توانست پایانی برای این مشکل بیابد. این طور نیست؟ جالب اینجاست که این مبلغ غیر قابل تصور سالی 1 بیلیون دلار افزایش یافته، علی رغم به وجود آمدن پرهیزهای غذایی جدید مشکل روز به روز بدتر شده است.

واضح است که مردم با این طرز فکر مشکل دارند. سردرگمی و تنش های عصبی در این مورد بسیار است چرا که بیشتر پرهیزها یکدیگر را نفی می کنند. وقتی این قوانین کذایی خودشان با خودشان سر جنگ دارند چرا مردم باید باورشان کنند؟ یکی از همه گیرترین پرهیزهای غذایی می گوید بیشتر باید پروتئین بخوریم و خیلی کم از کربوهیدرات ها استفاده کنیم. دیگری که مثل همین یکی معروف است می گوید که بیشتر باید کربوهیدرات ها را بخوریم و کمتر پروتئین. مگر ممکن است که هر دو درست باشند؟ یک برنامه دیگر می گوید که هر وقت دلتان می خواهد هر چه می خواهید بخورید و بعد با آناناس یا انبه هندی خنثایش کنید. یکی دیگر می گوید کمی از چیزی که می خواهید بخورید ولی باید حتما ورزش کنید و مثبت بیندیشید. یکی دیگر می گوید هر چه مایلید بخورید ولی قبل از خوردن وزن کنید. دیگری می گوید این پرهیز را فقط باید 2 روز در هفته مراعات کنید. خیلی از پرهیزهای غذایی بر روش احمقانه کالری شمردن تاکید دارند