مربای گیلاس با عسل (خام)

مانند مربای آلبالو با عسل تهیه می گردد.

مربای هلو با عسل

مواد لازم : هلوی رسیده یک کیلوگرم، عسل 750 گرم، هل به مقدار کم

طرزتهیه : هلو را پوست کنده و یا با پوست از وسط نصف کرده و هسته آن را خارج می کنیم هل را با عسل گرم شده مخلوط کرده و لا به لای هلوها می ریزیم و یکی دو روز آن را در یخچال نگهداری نموده و سپس مصرف می نماییم.

مربای زردآلو با عسل

مانند مربای هلو با عسل است بدون اینکه زرد آلو پوست گیری شود.

مربای گل سرخ با عسل (خام)

طرز تهیه : برگ گل سرخ تازه را می کوبید تا له شود. از گل سرخ خشک شده هم می توان مربا تهیه نمود، منتهی بایستی قبلا آنها را در آب خیس کرده و بعد گل کوبیده آماده شده را به نسبت مساوی با عسل مخلوط کرده و سپس کمی وانیل یا هل به آن افزوده شود و در یخچال بگذارید.

این کار را با پودر گل سرخ هم می توان انجام داد بدین ترتیب که عسل و پودر گل سرخ (از هر کدام 200 گرم) را در مخلوط کن می ریزیم و مقدار کمی آرد گندم به آن اضافه می کنیم و مخلوط می نماییم تا به صورت خمیری در آید.

مربای به با عسل (پخته)

طرز تهیه : به را تمیز کرده و قسمت وسط آن را بیرون آورید و سپس آن را قطعه قطعه کرده و در یک ظرف آب ریخته و بجوشانید تا نرم شود. سپس آن را آبکشی کرده و یک و نیم لیوان آب حاصله را مجدداً در ظرف ریخته و دو برابر آن آب عسل اضافه نموده و بجوشانید سپس قطعات آبکشی شده را توی شیره جوشان ریخته و با حرارت کم هسته بجوشد وقتی قطعات به شفاف شد آن را از روی آتش بردارید و در ظرف های مخصوص ریخته و مصرف نمایید.