رژیم دکتر اورنیش :

توصیه دکتر اورنیش ترکیبی از ورزش و رژیم غذایی است. رژیم اورنیش می گوید شما هر وقت گرسنه شدید تا هر چقدر که دوست دارید می توانید مواد غذایی زیر را مصرف کنید: حبوبات؛ میوه جات، غلات، سبزیجات، اما مواد زیر باید در حد متوسط مصرف شوند :

لبنیات غیرچرب (بدون چربی) مثل شیر، ماست و پنیر بدون چربی و سفیده تخم مرغ. غذاهای بدون چربی، کم کم وارد منطقه ممنوعه می شوند، یعنی مواد زیر را اصلا نباید مصرف کنید :

هر نوع گوشت چه سفید، چه قرمز، ماهی یا گوسفند. روغن و مواد غذایی حاوی روغن مثل مارگارین، مایونز، زیتون. دانه های روغنی (تخمه ها و آجیل)، خامه و کره، شکر، قند و محصولات حاوی آن مثل عسل و عصاره های شیرین، مواد غذایی آماده و تجاری (کنسرو یا غذاهای آماده)

مصرف پروتئین های حیوانی در برنامه های غذایی علمی و اصولی وجود دارد که با توجه به حذف این مواد در این برنامه غذایی، به غیر اصولی بودن آن پی می بریم.

اگر این برنامه را رعایت کنید، کمتر از 10 درصد کالری شما از راه چربی تامین می شود بدون این که نیازی باشد میزان چربی یا کالری را محاسبه کنید. به پیشنهاد رژیم اورنیش باید تعداد وعده های غذایی زیاد و حجم آن کم باشد.

موادی که در این رژیم پیشنهاد می شود، معده شما را به سرعت پر می کند و شما کالری کمی مصرف می کنید. علاوه بر آن باید روزی حداقل نیم ساعت ورزش کنید و از روش های تنش زدایی استفاده کنید تا آرامش فکری بیشتری داشته باشید. در رژیم اورنیش وقتی شما کالری کمی مصرف می کنید، میزان سوخت کالری نیز در شما کاهش می یابد و به یک کفه ثابتی می رسد یعنی ابتدا به سرعت وزن کم می کنید، اما بعد از مدتی مقدار کاهش وزن شما کم می شود. اما با توجه به این که در این رژیم میزان مصرف فیبر بالاست، جذب غذا آهسته تر می شود و شما احساس پری می کنید و میل به غذای بیشتر ندارید. طبق این رژیم ورزش باید طولانی مدت ولی آرام آرام انجام شود تا چربی بدن را بسوزاند. اگر یک ورزش متعادل به طور منظم انجام شود، متابولیسم بدن به حالت متعادل در می آید.

در رژیم اورنیش به تقویت اعتماد به نفس فرد و توان او برای مقابله با تنش اهمیت زیادی داده می شود به نحوی که در این رژیم اعتقاد بر این است که اگر روح شما تغذیه شود، کمتر پرخوری می کنید. (معمولاً در افرادی که زندگی پرباری دارند، پرخوری کمتر دیده می شود)