تعریق زیاد بدن آزار دهنده است. اما چاره کار آسان است. پزشکان به برخی سوالات در این مورد پاسخ داده اند که در این مطلب جمع آوری شده است.

تعریق زیاد چیست؟

تعریق بیش از اندازه می تواند رطوبت متوسط تا شدید باشد و بیشتر متمرکز در زیر بغل، کف دست، کف پاها، صورت و سایر مناطقی که غدد ترشح عرق تجمع دارد، است. می تواند باعث ایجاد لکه های رطوبت روی لباس، پاهای خیس و بدبو و دستهای سرد و مرطوب که هر کدام به گونه ای ناخوشایند و خجالت آور است.

در افرادی که تعریق شدید دارند، مکانیسم خنک کنندگی بدن بیش از حد فعال بوده و می تواند چهار تا پنج برابر مقدار نیاز بدن عرق تولید کرده و باعث کاهش دمای بدن شود. در این افراد، تعریق شدید و مشاهده و حس شدن آن توسط دیگران خجالت آور است و به فکر اصلاح و رفع آن می افتند. زندگی روزمره افراد می تواند با پرهیز از پوشیدن برخی لباسها، استفاده مکرر از ضد تعریق ها و چندبار شستشوی بدن در روز می تواند تحت تاثیر قرار گرفته و نگرانی را از بوی بد و رطوبت بدن کاهش دهد.

چه دلایلی باعث تعریق زیاد در بدن می شود؟

تعریق زیاد می تواند در بسیاری از افراد و در هر زمانی اتفاق بیفتد به همین دلیل است که محققان استفاده از دئودورانت ها را برای کاهش تاثیرات آن برای همه توصیه می کنند. دو دلیل عمده برای تعریق وجود دارد. در درجه اول به دلیل آب و هوا (گرما و رطوبت)، فعالیت بیش از حد غدد عرق هنگام ورزش کردن، و تغییرات هورمونی در بلوغ یا یائسگی است. در درجه دوم به دلیل موقعیت های عاطفی مختلف مانند خجالت، موقعیت های شخصی یا حرفه ای که باعث استرس، هیجان و نگرانی می شوند، تعریق شدید به سراغ فرد می آید. عرق کردن می تواند تحریک کننده های مختلفی از جمله بارداری، یائسگی، اضطراب، قند خون پایین یا داروهای خاص، داشته باشد.

چه راه حل هایی برای جلوگیری از تعریق شدید در دسترس است؟

راه حل های زیادی برای تعریق شدید وجود دارد. ژل های ضد تعریق متعددی در بازار وجود دارند که استفاده از آنها توسط افراد رایج است. این ژل ها فعالیت غدد عرق را کاهش داده و از رسیدن عرق به سطح پوست جلوگیری می کند و به طور موقت مجرای عرق را مسدود می کند و سه تا پنج روز تاثیر خود را حفظ می کند.

تفاوت دئودورانت و ژل های ضد تعریق چیست؟

برخی فکر میکنند دئودورانت و ژل های ضد تعریق تفاوتی با هم ندارند. اما این دو محصول فرق زیادی با یکدیگر دارند.

دئودورانت ها باعث کاهش تعریق نشده و فقط باعث می شود باکتری های پوست که سبب ایجاد بوی بد عرق می شوند از بین رفته و بوی نامطبوع ایجاد نشود. بدئودورانت ها دارای اسانس خوشبو نیز هستند تا بوی بد ایجاد شده را بپوشانند.

اما ژل های ضد تعریق سبب کاهش یا توقف ترشح عرق از غدد چربی می شود. وقتی این محصول استفاده می شود، مجرای عرق را مسدود می کند و این انسداد پس از چند روز به طور طبیعی باز می شود. مدت زمان این انسداد بستگی به برند ژل استفاده شده دارد.