دانه ریحان همیشه برای کاشتن ریحان نیست. می توانید همچنین دانه ریحان را میل کنید. تخم ریحان شبیه کنجد است اما رنگ آن سیاه است. دانه ریحانی که در بازار وجود دارد، مربوط به گیاه ریحان شیرین است. استفاده از دانه ریحان در رژیم غذایی و سلامتی، پیشینه تاریخی دارد. اما فواید آن در آزمایشات زیادی مطالعه نشده است. در این مطلب دلایلی برای گنجاندن دانه ریحان در رژیم غذایی ارائه شده است.

1-منبع خوب مواد معدنی

بنابر مطالعات، 1 قاشق دانه ریحان دارای 15 درصد از مقدار مورد نیاز بدن به کلسیم و 10 درصد از مقدار مورد نیاز بدن به منیزیم را تامین می کند. بسیاری از مردم کلسیم و منیزم کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کنند. خوردن دانه ریحان کمک می کند این مواد برای بدن تامین شود. به علاوه دانه ریحان می تواند منبع مهم آهن و کلسیم برای افرادی گیاه خوار و وگان باشد.

2-سرشار از فیبر

دانه ریحان سرشار از فیبر است. خوردن دانه ریحان باعث می شود مقدار مورد نیاز روزانه بدن به فیبر تامین شود. دانه ریحان حاوی پروبیوتیک هایی است که به باکتری های طبیعی موجود در دستگاه گوارش کمک کرده و سیستم گوارش را بهبود می بخشد. همچنین مقدار فیبر بالای موجود در دانه ریحان باعث می شود، احساس سیری کرده و معده را پر نگه می دارد و باعث کاهش اشتها شده که در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد. همچنین مطالعات نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع دو اگر به مدت یک ماه بعد از هر وعده غذایی 10 گرم دانه ریحان را به همراه آب میل کنند، قند خون بعد از غذا حدود 17 درصد کاهش می یابد. بنابراین خاصیت تنظیم قند خون را نیز دارد. همچنین می تواند جذب کلسترول را کاهش داده و سبب تنظیم کلسترول خون شود.

3-غنی از انواع ترکیبات گیاهی

دانه های ریحان سرشار از تریبات گیاهی ضروری از جمله فلاونوئید ها و پلی فنول ها هستند. فلا ونوئید ها آنتی اکسیدان هستند و باعث محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد می شوند. این ترکیبات گیاهی همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی هستند. در چندین آزمایش مشاهده شده است که مصرف بیشتر فلاونوئید ها سبب کنترل بیماری های قلبی نیز می شود. همچنین محققان طی آزمایشاتی متوجه شدند که عصاره دانه ریحان توانایی کشتن باکتری های مضر و سلول های سرطانی را دارد.

4-نوشیدنی خوشمزه و مفید

دانه ریحان از گذشته های دور در نوشیدنی های هندی و آسیای جنوبی استفاده می شده است. از این دانه در انواع نوشیدنی ها، بستنی، شیر، شربت، روی میوه ها و سالاد استفاده می شود. این دانه ها باعث غلیظ شدن نوشیدنی می شوند و آن را سرشار از فیبر و مواد مغذی می کنند.

5-منبع گیاهی امگا3

هر 13 گرم دانه ریحان حدود دو و نیم گرم اسید چرب دارد که حدود نیمی از آن یکی از مهمترن اسیدهای چرب امگا3 است که معمولا در رژیم غذایی روزانه یافت می شود. اما وجود آن در بدن بسیار ضروری است. روزی یک قاشق دانه ریحان می تواند همه یا بیشتر این اسیدهای چرب مورد نیاز بدن را تامین کند.

6-استفاده بسیار آسان

دانه ریحان را به راحتی از عطاریها می توانید تهیه کنید. ابتدا با خیساندن دانه ها در آب شروع کنید. برای اینکار یم قاشق دانه ریحان را در یک فنجان آب بریزید و 15 دقیقه صبر کنید تا دانه ها متورم شود و اندازه آن حدود سه برابر شود سپس در خوراکی مورد نظر خود مانند شربت و بستنی و سالاد و... استفاده کنید.