افزایش وزن  برای برخی افراد بسیار سخت است و این به دلیل متابولیسم ضعیف است که در رویکرد افزایش وزن مانع ایجاد می کند. برای افزایش وزن، افراد باید کالری بیشتر از آنچه در طول روز می سوزانند، دریافت کنند. اما این جمله به معنی این نیست که هرچه می خواهید و می توانید مجاز به خوردن هستید. برای افزایش وزن بهتر است برنامه مناسب و سالمی برای خود داشته باشید تا به تناسب اندام برسید و از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری کنید. این برنامه باید شامل سه وعده غذایی کامل و میان وعده های مناسب در هر سه ساعت باشد. یک رژیم غذایی برای افزایش وزن باید شامل موارد زیر باشد:

پروتئین ها

پروتئین ها برای افزایش وزن سالم بسیار ضروری است. خوردن پروتئین آسان ترین راه برای افزایش وزن سالم است. رژیم غذایی شما باید شامل محصولات لبنی، حبوبات و سایر منابع غنی پروتئین باشد. دو تا سه لیوان شیر در طول روز بنوشید.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات سالم دریافتی خود را افزایش دهید. نان گندم، میوه های تازه، برنج قهوه ای، نان چند غله، سیب زمینی، میوه های خشک و تازه مانند موز و انبه، کربوهیدرات سالم و مقوی دارند. افرادی که تلاش در کاهش وزن دارند، سعی در کاهش کربوهیدرات دریافتی می کنند، در حالی که این ماده مغذی انرژی لازم روزانه را برای بدن تامین خواهد کرد.

غذاهای چرب

در رژیم های افزایش وزن، بهتر است مقدار مناسبی از غذاهای چرب نیز وجود داشته باشد. منظور از غذاهای چرب، محصولات روغنی و فرآوری شده نیست. منظور روغن زیتون، روغن آفتاب گردان، آووکادو و ماهی های روغنی مانند ماهی تون است. علاوه بر دارا بودن روغن های مفید، باعث افزایش وزن سالم نیز خواهد شد. توجه کنید که این مواد غذایی را به نسبت کم در رژیم غذایی خود داشته باشید.

غذاهای سالم

استیک، مرغ، میوه ها، سبزیجات، آجیل ها و پنیر، در رژیم غذایی برای افزایش وزن بسیار ضروری هستند. دانه های و غلات کامل، ماکارونی و نان های چند غله را حتما در رژیم غذایی خود جای دهید. برای افزایش وزن سالم، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، قرص های مکمل به همراه ورزش نیز ضروری است.

میان وعده های سالم

بهتر است به خوردن میان وعده های سالم خود را عادت دهید. یک لیوان شیر، یک عدد سیب و یک مشت آجیل می تواند برای میان وعده شما، ایده های منناسبی باشند. سعی کنید به جای نوشیدنی های گازدار و نوشابه از آبمیوه های طبیعی و اسموتی ها استفاده کنید.