به طور متوسط 3 تا 4 روز از ماه برای زنان به وحشتناک ترین روزها تبدیل می شود. در این روز ها از درد به خود پیچیده و با دست به شکم فشار آورده و شب ها نیز در تخت خواب از درد غلت خورده و بی خوابی به سراغشان می آید.

درد های ماهیانه چه زمانی شروع می شوند؟

در برخی این درد ها چند روز قبل از شروع عادت ماهیانه آغاز می شود و با آغاز خونریزی، درد کاهش میابد. در برخی 4 تا 5 روز اول خونریزی و در برخی 1 تا 2 روز اول قاعدگی درد ادامه دارد.

دلایل

درد های دوره قاعدگی به دلیل انقباض ماهیچه های رحم است. اگر انقباضات در این مدت قوی باشد به رگ های خونی اطراف ماهیچه ها فشار وارد کرده و مانع رسیدن اکسیژن به رحم می شود و به نوبه خود منجر به درد بیشتر می شود.

درمان ها

1-گرما

آنچه نیاز دارید آب و کیسه آب است. کیسه آب را با آب گرم با دمای قابل تحمل پر کرده و آن را روی شکم خود فشار دهید و 10 دقیقه نگه دارید و 2 تا 3 دقیقه آن را از خود جدا کرده و دوباره تکرار کنید. گرما دادن به قسمت پایینی ناحیه شکم، باعث می شود، گرفتگی ماهیچه کاهش یافته و درد کم شود. این روش را در یکی دو روز اول قاعدگی می توانید ساعت ها تکرار کنید.

2-سیر

کافی است چند حبه سیر را خرد کرده و در آب بریزید و 2 دقیقه روی حرارت بگذارید. وقتی آب ولرم شد، گاز را خاموش کنید و آن را بنوشید. این یک درمان گیاهی است که دو بار در روز می توانید آن را تکرار کنید تا درد آرام بگیرد.

3-زنجبیل و عسل

تکه کوچکی زنجبیل تازه را رنده کرده و به همراه مقداری عسل، به چای صبح خود اضافه کنید. زنجبیل به دلیل اسیدهای چربی که دارد، سطح درد را کاهش می دهد. از این روش می توانید یک بار در روز طی دوره قاعدگی استفاده کنید.

4-ریحان

یک دسته ریحان را ست و برگ های آن را به خوبی له کنید. سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کرده و بخورید و بعد از آن یک لیوان آب بنوشید. برگ ریحان مانند قهوه حاوی تسکین دهنده درد است. این روش را هر روز صبح و عصر می توانید به کار برید.

5-دارچین

نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را به یک لیوان شیر ولرم اضافه کرده و هم بزنید و سپس بنوشید. خاصیت ضد التهابی، ضد لختگی خون و ضد اسپاسم این ادویه باعث بهبود درد می شود. یک بار در روز و هنگام خواب می توانید این نوشیدنی را بنوشید.

6-رازیانه

یک قاشق چایخوری بذر رازیانه را در یک لیوان آب آشامیدنی یک شب بخیسانید و صبح با شکم خالی آن را بنوشید. خواص موجود در آن باعث آرامش عضلات رحم شده و از انقباضات بیش از حد آن جلوگیری می کند.

7-دمنوش بابونه

یک قاشق چایخوری بابونه خشک را در دو فنجان آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا آب آن به اندازه یک فنجان شود و سپس آن را صاف کرده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و به آرامی بنوشید. مصرف چای بابونه باعث افزایش سطح گلیسین موجود در ادرار می شود که باعث تسکین اسپاسم ها می شود. از این چای در طی دوره قاعدگی می توانید دو بار در روز بنوشید.

9-جعفری

یک دسته جعفری را در 5 فنجان آب بجوشانید و آن را در حالی که نیمه گرم است یک بار در روز بنوشید. علاوه بر بیشمار خواصی که دارد، درد های قاعدگی را کاهش می دهد.

10-دانه کتان

آن را به خوبی آسیاب کنید و به همراه آب نوشیده و یا آن را روی سالاد بریزید و بخورید. مصف دانه کتان باعث منظم شدن قاعدگی می شود.

11-برگ نعنا

یک مشت برگ نعنا را در 2 فنجان آب ریخته و بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و زمانی که خنک شد آن را بنوشید. نوشیدن دمنوش نعنا باعث آرامش اسپاسم ها در ناحیه لگن و کاهش درد می شود.

12-جو دوسر

یک پیاله جو دوسر را با شیر و عسل و مقداری میوه خشک مخلوط کرده و برای صبحانه میل کنید. جو دوسر سرشار از خاصیت ضد اسپاسم است و دارای مواد عدنی مانند منیزیم بوده و بهترین منبع برای روی است که باعث کاهش درد می شود. می توانید هر روز صبح از ای صبحانه میل کنید.