آیا چیزی آزار دهنده تر از چاقی شکم هست؟ وقتی از سایز اندام خود راضی نیستید و دور شکم چاقی دارید، بیشتر زمان خود را به کاهش آن فکر می کنید. فکر کردن و استرس در مورد آن کمکی نخواهد کرد. استرس باعث چاقی شکم می شود هرچند شما لاغر باشید. طبق تحقیقات دانشمندان این اتفاق به دلیل بالا رفتن هورمون کورتیزول در بدن است. البته هورمون کورتیزول همیشه دشمن بدن نیست. در قدیم بدن برای دفاع از بدن در برابر تهدیدات کورتیزول ترشح می کند. افزایش بیش از حد کورتیزول در بدن، میل به خوردن شیرینی و شکر را افزایش می دهد تاماهیچه ها را تغذیه کند که بتوان از خطر فرار کرد. امروزه خطراتی که با آنها رو به رو هستیم یک مدیر عصبانی یا یک تصادف در بزرگراه است و نیازی به فرار کردن نیست. در واقع ما پشت میزمان نشسته ایم و گلوکز آزاد شده در بدن برای آماده کردن ماهیچه، توسط انسولین به عنوان چربی در بدن ذخیره میشود. متاسفانه استرس و پاسخ های بدن به آن، غیر قابل انکار است.  در ادامه چند راه کار برای مبارزه با چاقی حاصل از استرس ارائه شده است.

1-خواب

اگر میخواهید با چاقی حاصل از استرس مبارزه کنید، باید خواب کافی داشته باشید. طبق تحقیقات، خواب نه تنها باعث کاهش هورمون کورتیزول می شود، همچنین باعث تولید بیشتر هورمون رشد و ملاتونین که هر دو هورمون های مبارزه با چاقی هستند و باعث سلامت توده های ماهیچه ای نیز می شود. استراحت شبانه کافی، به تولید هورمون لپتین که کنترل کننده اشتها است کمک می کند. به علاوه وقتی کم می خوابید، برای گرفتن انرژی، تمایل به خوردن قند و شیرینی خواهید داشت که فقط منجر به افزایش دور شکم شما خواهد شد. افرادی که بین هفت تا هشت ساعت خواب شبانه دارند، نسبت به افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند، کمتر در معرض چاقی حاصل از استرس خواهند بود.

2-وعده های غذایی را حذف نکنید

هنگامی که در تلاش برای کاهش وزن هستید، فکر می کنید اگر وعده های غذایی را حذف کنید تا کالری کمتری دریافت کنید، لاغر خواهید شد. اما این کار را نکنید. اگر وعده های غذایی را حذف کنید و یا فاصله بین وعده های غذایی زیاد باشد، بدن انرژی زیادی خواهد سوزاند و این باعث ترشح بیش از حد هورمون ها می شود. همچنین گرسنگی طولانی مدت باعث کاهش قند خون شده و استرس بدن را بالا برده و هورمون کورتیزول بیشتر ترشح می شود. بنابراین وقتی غذا می خورید، قند خون افزایش پیدا کرده و منجر به تولید مقدار زیادی انسولین می شود، که این قند را  به عنوان چربی در بدن ذخیره می کند. این چرخه بارها و بارها تکرار خواهد شد.

3-خوردن مقدار زیاد پروتئین

محققان توصیه می کنند، در روز 3 تا 4وعده غنی از پروتئین مصرف کنید. چون باعث افزایش هورمون هایی می شود که اشتها را کنترل کرده و احساس سیری می دهند. برای اینکه بدانید چقدر پروتئین در روز نیاز دارید، وزن خود را بر واحد پوند حساب کرده و آن رابه 2.2 تقسیم کنید سپس آن را در 1.6 ضرب کنید. عدد به دست آمده مقدار پروتئین مورد نیاز بدن شما در روز بر واحد گرم است.

4-ذخیره کربوهیدرات ها برای شام

ممکن است این جمله برخلاف هر آنچه تا کنون شنیده اید باشد به خصوص با رژیم های جدید کم کربوهیدرات امروزه. در واقع ممکن است، به خوردن کربوهیدرات در صبح توصیه شده باشید تا بتوانید در طول روز آن ها را بسوزانید. اما برخی متخصصان تغذیه عقیده دارند این رژیم ممکن است شما را در طول روز مایل به خوردن کربوهیدرات کند و این دلیلی است که خوردن کربوهیدرات های ساده در آخرین وعده غذایی در روز توصیه شده است.

5-محدود کردن قند و غذاهای فرآوری شده

شیرینی ها و چیپس از خوراکی های مورد علاقه در زمان بروز استرس هستند. اما حذف غذاهای بی ارزش یکی از مهم ترین کارها برای افرادی است که در تلاش برای کاهش اندازه دور شکم هستند. غذاهای فرآوری شده نه تنها مملو از کالری بدون ارزش غذایی هستند، همچنین باعث اختلالات هورمونی در بدن نیز می شوند. کاهش قند دریافتی باعث تنظیم قند خون و انسولین خواهد شد. بای تنظیم قند خون و متعادل نگه داشتن وضعیت هورمونی در بدن، سعی کنید غذاهای حاوی پروتئین های سبک، کم چرب و سرشار از فیبر و اسید های چرب خوب بخورید.

6-کمی تقلب کنید

درست است که باید غذای سالم و مفید مصرف کنید، اما تقلب گاهی در تناسب اندام می توانید مفید باشد. محدودیت کالری شدید و مداوم، یک راه حل موثر برای از بین بردن چربی طولانی مدت نیست، زیرا این روش پایدار نخواهد بود. چه بخواهیم چه نخواهیم، هورمون ها به بدن باز می گردند تا ان را به حالت تعادل برگردانند. بنابراین بدن بسیار هوشمند است و با کاهش وزن، انرژی مصرفی در بدن نیز کاهش خواهد یافت. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می کنند یک بار در هفته در رژیم غذایی خود تقلب کنید تا بدن متابولیسم خود را از سر بگیرد.

7-راه های کوچک برای فعال باقی ماندن

برای اهش چربی های شکم نیازی به تمرینات شدید نیست. ترموژنز (فعالیت های غیر ورزشی) مانند دورتر پارک کردن ماشید برای پیاده روی بیشتر یا راه رفتن در محیط خانه می تواند برای کاهش چربی های شکمی موثر باشد.

8-محدود کردن گلوتن و لبنیات

یک مدیر بداخلاق و هزینه های زندگی می تواند یک منبع بزرگ برای استرس باشد. اما گلوتن و لبنیات با ایجاد التهاب در روده ها، باعث فشار بیشتری می شوند وقتی روده ها تحت فشار باشد سیگنال های استرس فرستاده می شود و باعث افزایش چربی های شکمی می شود.