روغن های پخت و پز زیادی در بازار موجود است و با وجود تعداد زیاد انواع روغن ها دشوار است که بدانید کدام یک از آنها برای سلامتی شما بهترین هستند. روغن بادام زمینی یک روغن محبوب است که معمولاً در پخت و پز به خصوص هنگام سرخ کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که ممکن است روغن بادام زمینی دارای برخی از مزایای سلامتی باشد ، اما دارای اشکالات قابل توجهی نیز هست.

روغن بادام زمینی چیست؟

روغن بادام زمینی که از آن به عنوان روغن آراچی نیز یاد می شود ، یک روغن گیاهی است که از دانه های خوراکی گیاه بادام زمینی تهیه می شود. گرچه گیاه بادام زمینی بالای زمین گل می کند اما دانه ها یا بادام زمینی در واقع در زیر زمین رشد می کنند.

 

بادام زمینی اغلب با آجیل درختی مانند گردو و مغز بادام دسته بندی می شوند اما در واقع نوعی حبوبات هستند که به خانواده نخود و لوبیا تعلق دارند. بسته به فرآوری ، روغن بادام زمینی می تواند طیف گسترده ای از طعم ها را داشته باشد که از ملایم و شیرین گرفته تا قوی متفاوت است.

 

انواع مختلفی از روغن بادام زمینی وجود دارد. هر کدام با استفاده از تکنیک های مختلف ساخته می شوند:

• روغن بادام زمینی تصفیه شده: این نوع تصفیه شده و دئودروزه شده است و باعث از بین رفتن قسمت های آلرژی زای روغن می شود. به طور معمول برای افرادی که به بادام زمینی  آلرژی دارند بی خطر است. معمولاً توسط رستوران ها برای سرخ کردن غذاهایی مانند مرغ و سیب زمینی سرخ کرده استفاده می شود.

 

• روغن بادام زمینی فشرده شده : در این روش بادام زمینی خرد می شود تا روغن آن را بیرون بیاورد. این فرآیند با گرمای کم ، بیشتر از طعم طبیعی بادام زمینی و مواد مغذی بیشتری را حفظ می کند.

 

• روغن بادام زمینی لذیذ: که روغن مخصوص آن محسوب می شود ، این نوع تصفیه نشده و معمولاً بو داده می شود و به این روغن طعم عمیق تر و شدیدتری نسبت به روغن تصفیه شده می دهد. از این ماده برای طعم دادن به غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ شده استفاده می شود.

 

• مخلوط روغن بادام زمینی: روغن بادام زمینی غالباً با طعم مشابه اما روغن کمتری مثل روغن سویا مخلوط می شود. این نوع برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر است و معمولاً برای سرخ کردن مواد غذایی به صورت عمده به فروش می رسد.

 

روغن بادام زمینی به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد اما بیشتر در آشپزی های چینی ، آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی رایج است. در ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم محبوبیت بیشتری پیدا کرد که روغنهای دیگر به دلیل کمبود مواد غذایی کمیاب بودند.

این روغن نقطه دود بالایی برابر 437 ℉ (225 ℃) دارد و معمولاً برای سرخ کردن غذاها مورد استفاده قرار می گیرد .

 

روغن

ترکیب مواد مغذی :

 

در اینجا تجزیه مواد غذایی برای یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی ذکر شده است:

کالری: 119

چربی: 14 گرم

چربی اشباع: 2.3 گرم

چربی اشباع نشده ( PUFA) : 4.3 گرم

چربی اشباع نشده (MUFA) : 6.2 گرم

ویتامین ای : 11٪ از RDI

فیتواسترول ها: 27.9 میلی گرم

تجزیه اسیدهای چرب روغن بادام زمینی 20٪ چربی اشباع ، 50٪ چربی اشباع نشده (MUFA) و 30٪ چربی اشباع نشده (PUFA) است.

 

نوع اصلی چربی اشباع نشده موجود در روغن بادام زمینی را اسید اولئیک یا امگا 9 می نامند. همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک ، نوعی اسید چرب امگا 6 و مقادیر کمتری اسید پالمیتیک ، چربی اشباع شده است.

مقدار زیاد چربی های امگا 6 که روغن بادام زمینی در آن وجود دارد ممکن است چیز خوبی نباشد. این چربی ها باعث ایجاد التهاب می شوند و با مشکلات مختلف سلامتی مرتبط هستند.

 

مقدار قابل توجهی چربی اشباع نشده موجود در این روغن باعث می شود آن را برای سرخ کردن و سایر روش های پخت و پز با گرمای زیاد استفاده کنید. با این حال،حاوی مقدار مناسبی از چربی اشباع نشده ، که در دماهای بالا پایدارتر است.

 

از طرف دیگر ، روغن بادام زمینی منبع خوبی از ویتامین E است ، یک آنتی اکسیدان که دارای خواص درمانی زیادی مانند محافظت از بدن در برابر آسیب های رادیکال آزاد و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

روغن

 

مزایای بالقوه روغن بادام زمینی 

روغن بادام زمینی منبع عالی ویتامین E است.

همچنین با برخی از مزایای سلامتی از جمله کاهش برخی از عوامل خطر بیماری قلبی و کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت ارتباط برقرار کرده است.

 

روغن بادام زمینی از نظر ویتامین E بسیار سرشار است:

یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی حاوی 11٪ از توصیه روزانه ویتامین E است. ویتامین E در واقع نام گروهی از ترکیبات محلول در چربی است که عملکردهای مهم بسیاری در بدن دارند. نقش اصلی ویتامین E عملکرد آنتی اکسیدان و محافظت از بدن در برابر مواد مضر به نام رادیکالهای آزاد است.

 

اگر تعداد رادیکالهای آزاد در بدن خیلی زیاد شود، می توانند باعث آسیب به سلولها شوند. آنها به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی مرتبط بوده اند.

علاوه بر این ، ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند ، که بدن را از باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند.

 

روغن بادام زمینی خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد :

روغن بادام زمینی دارای چربی های اشباع نشده (MUFA) و (PUFA) است، که هر دو به صورت گسترده در کاهش بیماری های قلبی موثر است.شواهد خوبی وجود دارد که مصرف چربی های اشباع نشده می تواند برخی از عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی را کاهش دهد.

 

به عنوان مثال ، مقادیر بالای کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که جایگزینی چربی های اشباع با MUFA ها یا PUFA ها ممکن است سطح کلسترول LDL و هم تری گلیسیرید را کاهش دهد.

 

روغن بادام زمینی ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد :

مطالعات نشان داده است که چربیهای اشباع نشده(MUFA) و (PUFA) ممکن است کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. مصرف هرگونه چربی همراه با کربوهیدرات ها باعث کند شدن جذب قند ها در دستگاه گوارش می شود. با این حال ، به ویژه ، چربیهای اشباع نشده (MUFA) و (PUFA)، می توانند نقش مهمی در کنترل قند خون داشته باشند.

 

علاوه بر این ، جایگزینی چربی اشباع شده با چربی اشباع نشده به میزان قابل توجهی ترشح انسولین را در این افراد بهبود می بخشد. انسولین به سلولها کمک می کند تا گلوکز را جذب کنند و قند خون شما را از بالا نبرد.

 

روغن

 

مضرات روغن بادام زمینی : 

 

اگرچه برخی از مزایای مصرف روغن بادام زمینی وجود دارد ، اما برخی از اشکالات احتمالی نیز وجود دارد.

 

روغن بادام زمینی در چربی های امگا 6 بسیار سرشار است

اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی اشباع نشده است. آنها یک اسید چرب ضروری هستند ، به این معنی که باید آنها را از طریق رژیم دریافت کنید زیرا بدن شما قادر به ساخت آنها نیست. در کنار اسیدهای چرب امگا 3 ، اسیدهای چرب امگا 6 در رشد و نمو مناسب و همچنین عملکرد طبیعی مغز نقش اساسی دارند.

 

در حالی که امگا 3 به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند که می تواند منجر به تعدادی از بیماری های مزمن شود ، امگا 6 تمایل به التهاب بیشتر دارند. اگرچه هر دو اسیدهای چرب ضروری برای سلامتی بسیار مهم هستند ، اما اسیدهای چرب امگا 6 در رژیم های مدرن بسیار زیاد هستند. 

 

امگا 6 در روغن بادام زمینی بسیار زیاد است و فاقد امگا 3 است. برای خوردن نسبت متعادل تر این اسیدهای چرب ضروری ، مصرف روغن های پر امگا 6 مانند روغن بادام زمینی را محدود کنید.

 

روغن بادام زمینی ممکن است مستعد اکسیداسیون باشد

اکسیداسیون یک واکنش بین یک ماده و اکسیژن است که باعث تشکیل رادیکال های آزاد و سایر ترکیبات مضر می شود. این فرآیند معمولاً در چربی های اشباع نشده اتفاق می افتد ، در حالی که چربی های اشباع شده در برابر اکسیداسیون مقاومت بیشتری دارند. 

 

چربیهای اشباع نشده به دلیل بیشتر بودن پیوندهای مضاعف ناپایدار ، مستعد تبدیل شدن به اکسید شدن هستند. به سادگی گرم کردن یا قرار گرفتن این چربی ها در معرض هوا ، نور خورشید یا رطوبت می تواند این روند نامطلوب را نادیده بگیرد. مقدار زیاد چربی های اشباع نشده در روغن بادام زمینی به همراه استفاده از آن به عنوان روغن با گرمای زیاد ، آن را بیشتر در معرض اکسیداسیون قرار می دهد.

 

رادیکالهای آزاد که با اکسیده شدن روغن بادام زمینی ایجاد می شوند می توانند باعث آسیب به بدن شوند. این آسیب حتی ممکن است منجر به پیری زودرس ، برخی سرطان ها و بیماری های قلبی شود. 

 

روغن

خط آخر :

روغن بادام زمینی یک روغن محبوب است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این منبع خوب ویتامین E آنتی اکسیدان است که ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند. همچنین ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین و قند خون در مبتلایان به دیابت کمک کند. 

با این حال اگرچه این روغن ممکن است فواید سلامتی داشته باشد ، اما دارای معایبی نیز هست. از نظر اسیدهای چرب امگا 6 ضد التهابی بسیار زیاد است و مستعد اکسیداسیون است ، که ممکن است خطر برخی بیماری ها را افزایش دهد. 

 

با وجود بسیاری از چربی های سالم دیگر موجود در بازار ، انتخاب روغن با مزایای بیشتر و خطرات بهداشتی کمتری ممکن است عاقلانه باشد. برخی از گزینه های خوب شامل روغن زیتون ، روغن نارگیل یا روغن آووکادو است.