تاثیر مصرف مواد غذایی مناسب در داشتن سلامت جسم و روح بر هیچکس پوشیده نیست. مواد غذایی وجود دارند که در حال خوب و شاد بودن بیشتر تاثیر دارند.این مواد غذایی در آشپزخانه در دسترس هستند.در اینجا مواد غذایی آورده شده است که می تواند در بالا رفتن شادی  شما کمک کند.

غذاهایی با اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های اساسی هستند که فقط از طریق رژیم غذایی می توان آن ها را دریافت کرد.

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است ، اما مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند در کاهش اضطراب و افسردگی کمک کنند.

متخصصان معتقدند که خوردن غذا با امگا ۳ به تقویت خلق و خو کمک می کند زیرا افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دارای مقادیر کمی از اسیدهای امگا ۳ از جمله اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) باشند.

اسیدهای چرب امگا ۳ نیز اثر ضد التهابی بر روی بدن شما دارند. این مهم است زیرا التهاب با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

برخی از بهترین راه ها برای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی شما عبارتند از:

خوردن ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، شاه ماهی و ساردین.

افزودن دانه های کتان یا چیا آسیاب شده به غذاهایی مانند غلات ، ماست ، یا محصولات پخته شده.

مصرف مکمل های روغن ماهی

موز

موز منبع کربوهیدرات های ساده است ، که باعث افزایش قند خون و تقویت انرژی می شود.

خوردن یک موز می تواند به شما انرژی مضاعفی بدهد و از آنجا که موز سرشار از فیبر است ، هضم آن با سرعت بیشتری انجام می شود. این بدان معنی است که موز می تواند سطح قند خون و انرژی را افزایش دهد و منجر به سقوط بعدی قند خون نخواهد شد.

موز همچنین منبع ویتامین B6 است که برای تبدیل اسیدهای آمینه به انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و سروتونین در مغز مورد نیاز است. داشتن مقدار کافی از این مواد شیمیایی مغزی مهم است زیرا عدم تعادل می تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود.

سبزیجات

خوردن سبزیجات برگ دار می تواند باعث بالا رفتن روحیه شود زیرا حاوی مواد مغذی آنتی اکسیدانی قوی مانند ویتامین E ، ویتامین C و مواد شیمیایی شیمیایی مختلف است.

آنتی اکسیدان ها برای سلامتی شما حیاتی هستند زیرا با ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد که به سلول های شما آسیب می رسانند مقابله می کنند. غذاهای حاوی آنتی اکسیدان برای حفظ روحیه مفید هستند زیرا می توانند با التهاب در بدن و مغز شما مقابله کنند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که افراد مسن که غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند سبزیجات سبز برگ دار کمتر مصرف می کنند ، بیشتر دچار افسردگی می شوند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است ، اما کارشناسان معتقدند که آنتی اکسیدان ها می توانند ابزاری موثر برای مقابله با مسائل بهداشت روان مانند اضطراب و افسردگی باشند.

بوقلمون

بوقلمون و سایر غذاهای پر پروتئین حاوی تریپتوفان هستند که به ترشح” هورمون احساس خوب “سروتونین کمک می کنند.

تریپتوفان همچنین به بدن شما کمک می کند تا ملاتونین ، هورمونی که به تنظیم چرخه خواب کمک می کند ، تولید کند. این مهم است زیرا عدم خواب کافی می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای افسردگی قرار دهد.

غذاهای تخمیر شده

مواد غذایی با افزودن میکروارگانیسم هایی مانند مخمر و باکتری ها تخریب می شوند که قندها را تجزیه کرده و به اسیدها ، گازها یا الکل تبدیل می کنند.

از آنجا که آنها به طور طبیعی حاوی باکتری هستند ، خوردن غذاهای تخمیر شده می تواند به افزایش ‘باکتری های خوب’ در روده کمک کند ، که می تواند بر روحیه شما تأثیر مثبت بگذارد.

داشتن تعادل مناسب باکتریهای روده با کاهش میزان افسردگی مرتبط است ، احتمالاً به این دلیل که برخی از باکتریهای روده به طور طبیعی تریپتوفان و سروتونین تولید می کنند.

برخی از انواع باکتریهای روده نیز تولید کننده ماده شیمیایی مغز اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) هستند که از این جهت مهم است که سطح پایین GABA با سطوح بالاتر اضطراب و استرس در ارتباط است.