طحال یکی از اندامهای قابل درک بدن انسان است. بر خلاف اندام هایی که هر روز مانند پوست مشاهده می شود ، اکثر مردم هرگز به طحال فکر نمی کنند مگر اینکه به آسیب به آن وارد شود. 

 

در حالی که طحال به اندازه سایر اندامها شناخته نشده است، اما چندین عملکرد مهم را انجام می دهد. طحال در ایجاد سلول های خونی شرکت می کند و همچنین به تصفیه خون، از بین بردن سلول های قدیمی خون و مبارزه با عفونت کمک می کند. طحال همچنین با ایجاد یک استخر ذخیره خون که می تواند در هنگام خونریزی شدید آزاد شود، به کنترل میزان گردش خون در بدن کمک می کند تا گردش خون، اکسیژن رسانی و فشار خون در شرایط شدید بهبود یابد. 

 

طحال به ندرت علت مشکلات سلامتی است به همین دلیل هنگام صحبت درباره سلامتی و پیشگیری از بیماری غالباً از آن غافل می شویم. طحال در سلامتی کلی کمک می کند ، اما همچنین یک ارگان اساسی نیست ، زیرا می تواند آسیب ببیند و ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن طحال باشد. 

 

طحال همچنین می تواند بزرگ شود و به مرور زمان کشش یابد

طحال با انجام سایر ارگان های بدن برای انجام وظایف ذخیره خون ، مبارزه با عفونت و فیلتر خون کار می کند. در حالی که طحال مفید است و وظایف حیاتی را انجام می دهد ، اعضای دیگر بدن نیز برای فیلتر کردن خون و مبارزه با عفونت کار می کنند و سلول های خونی عمدتاً در استخوان ها تولید می شوند. 

 

این است که این همپوشانی در وظایف باعث می شود تا طحال بدون صدمه به فرد ، برداشته شود. در حالی که اکثر افراد با طحال تا حدودی سالم تر هستند ، داشتن یک زندگی عادی بدون طحال کاملاً امکان پذیر است. بنابراین طحال مهم است اما ضروری نیست.

 

طحال شکننده :

طحال در صورت خونریزی قابل توجه ، دقیقاً مانند یک بادکنک پر از خون ، خون ذخیره را در خود نگه می دارد و به عنوان منبع ذخیره خون اضافی عمل می کند. در یک وضعیت تروما ، به ویژه تصادف شدید اتومبیل که فردی در آن کمربند ایمنی دارد ، نیروی ضربه می تواند باعث پارگی طحال و خونریزی شود. طحال جریان خون زیادی دارد که می تواند در صورت بروز یک آسیب جدی منجر به خونریزی فوق العاده ای شود و خونریزی می تواند به سرعت تهدید کننده زندگی شود. در بعضی موارد ، هنگامی که گزینه دیگری وجود ندارد ، روش جراحی برای برداشتن طحال انجام می شود.

 

 

طحال همچنین می تواند بزرگ شود و به مرور زمان کشش یابد ، تا زمانی که نتواند به درستی کار کند. این می تواند به مرور زمان از اندازه طبیعی (که تقریباً اندازه یک سینه مرغ کوچک است) تا اندازه یک توپ بیسبال یا به اندازه توپ والیبال گسترش یابد. با بزرگ شدن طحال ، شکننده تر می شود و احتمالاً در اثر تصادف آسیب دیده است.

فرد بدون طحال می تواند به زندگی سالم خود ادامه خواهد دهد

 

زندگی بدون طحال

از آنجا که طحال تنها ارگان مسئول هر یک از این کارکردها نیست ، طحال ارگان لازم نیست. می توان طحال را برداشت و زندگی سالم داشته باشد و ممکن است افراد بدون طحال احتمال ابتلا به برخی از انواع عفونت ها را داشته باشند زیرا بدن سلول های B کمتری خواهد داشت.

 

خطرات انقباض عفونت در دو سال اول بعد از عمل بالاتر است. افرادی که طحال خود را برداشته اند ، باید به پزشک خود بگویند که طحال ندارند، زیرا همیشه خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت خواهند داشت. مهم است که فرد بدون طحال علائم اولیه عفونت مانند تب را نادیده نگیرد ، زیرا بدن به احتمال زیاد برای مبارزه موثر با عفونت به آنتی بیوتیک ها نیاز دارد. 

 

به طور کلی ، فرد بدون طحال به زندگی سالم خود ادامه خواهد داد. گفته می شود ، فرد بدون طحال همیشه خطر بیشتری از انقباض ذات الریه و کاهش اثربخشی واکسن ها خواهد داشت. برای پیشگیری از بیماری جدی ممکن است نیاز به واکسن های بیشتر به خصوص واکسن ذات الریه وجود داشته باشد. واکسن مننژیت نیز باید همراه با واکسن سالانه آنفولانزا در نظر گرفته شود . 

 

طحال در بالا سمت راست و بالای کلیه قرار دارد

برخی شرایط وجود دارد که می تواند طحال را درگیر کند ، این موارد عبارتند از:

طحال فرعی: حدود 10 تا 15 درصد از افراد طحال اضافی دارند. طحال دوم معمولاً بسیار کوچکتر است - قطر آن در حدود 1 سانتی متر است. به طور کلی ، هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نمی کند.

 

پارگی طحال: این می تواند به دنبال آسیب دیدگی ایجاد شود و خونریزی داخلی را تهدید کند. گاهی اوقات طحال در هنگام آسیب دیدن پیدا می شود. برخی از بیماری ها ، مانند مالاریا و مونونوکلئوز عفونی ، پارگی طحال را بیشتر می کند زیرا باعث تورم طحال و کپسول محافظ باریک تر می شود.

 

طحال بزرگ شده : این می تواند به دلیل انواع مختلفی از قبیل مونونوکلئوز عفونی (مونو) ، سرطان های خونی (مانند لوسمی ) ، عفونت های باکتریایی و بیماری های کبدی رخ دهد. گاهی اوقات ، طحال کار منظم خود را انجام می دهد ، اما بیش از حد فعال است. به عنوان مثال ، ممکن است تعداد زیادی گلبول قرمز یا پلاکت ها را از بین ببرد.

 

 

  بیشتر بخوانید: چرا طحال بزرگ می شود؟

بیماری کم‌خونی داسی‌شکل: این نوعی ارثی از کم خونی است. این بیماری با یک نوع هموگلوبین ناکارآمد مشخص می شود. در این شکل از کم خونی ، گلبول های قرمز به طور غیر طبیعی شکل می گیرد (به شکل هلال) و جریان خون را مسدود می کند و باعث آسیب به اندام ها از جمله طحال می شود.

 

ترومبوسیتوپنی: اگر طحال بزرگ شود ، ممکن است پلاکت های زیادی را ذخیره کند ، به این معنی که در بقیه سیستم گردش خون بدن به اندازه کافی وجود ندارد. بدون پلاکت های موجود برای کمک به لخته شدن خون ، علائم اصلی ترومبوسیتوپنی خونریزی است.

 

سرطان طحال: اگر سرطان در طحال شروع شود ، به عنوان سرطان طحال اولیه شناخته می شود. اگر از محل دیگری به طحال پخش شود ، آن را ثانویه می نامند. هر دو نوع سرطان نادر است.

 

انفارکتوس طحال: اگر خون رسانی به طحال کاهش یابد، به انفارکتوس طحال معروف است. این اتفاق می افتد اگر خونرسانی از طریق شریان طحال به عنوان مثال: توسط یک لخته خون قطع شود. این اغلب بسیار دردناک است ، و درمان بستگی به علت اصلی دارد.