مه شو : نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد آمریکایی‌هایی که یک دز واکسن کووید۱۹ جانسون و جانسون را دریافت کرده‌اند، ۳.۵ برابر بیشتر از جمعیت عمومی احتمال ایجاد لخته‌های خونی را داشتند.

مقامات بهداشتی ایالت واشنگتن در آمریکا ماه گذشته از جان باختن یک زن پس از دریافت واکسن جانسون و جانسون بر اثر عارضه نادر «سندروم انعقاد خونِ» این واکسن خبر دادند.

این سندرم یک عارضه نادر اما جدی است که باعث لخته شدن خون با پلاکت‌های پایین می‌شود. همچنین این عارضه به عنوان یک عارضه نادر مرتبط با واکسن جانسون و جانسون شناخته شده که علائم آن دو هفته پس از واکسیناسیون ظاهر می‌شود.

محققان کلینیک مایو در روچستر، مینه‌سوتا، داده‌های جمعیت عمومی قبل از همه‌گیری را با داده‌های جمع‌آوری‌شده از عوارض جانبی واکسن که توسط مقامات بهداشتی گزارش‌شده مقایسه کردند. آنها دریافتند افرادی که این واکسن را دریافت کرده بودند، ۳.۵ برابر بیشتر از یک فرد معمولی قبل از همه گیری احتمال ابتلا به لخته خون مغزی داشتند.

محققان دریافتند زنان بین ۳۰ تا ۶۴ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون هستند.

لخته شدن خون و به ویژه ترومبوز سینوس ورید مغزی (CVST) یکی از عوارض جانبی شناخته شده واکسن J&J است و کشف این خطر دلیل توقف استفاده از واکسن در ماه آوریل بود.