محمود فقیه،متخصص قلب و عروق گفت: پس از گذشت مدت اندکی از شروع پاندمی کرونا ، پزشکان متوجه شدند علاوه بر درگیری ریه‌ها ، سناریو های پیچیده دیگری در مرگ و میر بیماران دخیل است که مرموزانه ترین سناریو ، کوید19 و سیستم قلب و عروق است.

وی ادامه داد: قابل حدس است که ویروس کرونا در کسانی که از قبل بیماری قلبی عروقی شناخته شده دارند شدیدتر و وخیم تر خواهد بود و بر همین اساس انجمن‌های قلب و عروق توصیه به رعایت دقیق تر و محتاطانه تر پرتکل‌های بهداشتی از جانب این افراد کرده است .

این متخصص قلب و عروق بیان داشت: اما چه اتفاقی در حال رخ دادن است که مشکلات قلبی را در افرادی که سابقه‌ای از بیماری قلبی ندارند می‌بینیم؟چند سناریو آشکار شده است.

فقیه گفت: ویروس ممکن است مستقیماً به سلول قلب از طریق اتصال به گیرنده‌های ACE2  حمله کرده و باعث ایجاد نارسایی قلب،میوکاردیت و... شود

وی متذکر شد: پس از ورود ویروس و ایجاد بیماری کووید، متابولیسم و سوخت ساز افزایش یافته، تعادل عرضه و تقاضا در بدن به هم ریخته و منجر به افزایش فعالیت قلب شده که به مرور زمان می‌تواند نارسایی قلبی، نامنظمی ضربان قلب و حمله و سکته قلبی ایجاد کند.

این متخصص قلب متذکر شد: سلول‌های ایمنی و التهابی، واکنش شدیدی به نام طوفان سیتوکین در مقابله با این ویروس نشان می‌دهد که در این مسیر ممکن است اعضای سالم بدن مثل قلب و عروق هم متاثر شده دچار عوارض شدیدی بشوند.

فقیه تصریح کرد: قلب انسان سه لایه دارد؛ اگر ویروس لایه بیرونی را به نام پریکارد را درگیر کند منجر به بیماری پریکاردیت و یا تامپوناد می‌شود؛ اگر لایه میانه را درگیر کند منجر به بیماری میوکاردیت و نارسایی قلبی می‌شود و اگر لایه داخل را درگیر کند، منجر به بیماری اندوکاردیت می‌شود.

وی متذکر شد: اگر لایه داخل عروق بدن در اثر التهاب و حمله ویروس دچار آسیب شود بیماری واسکولیت لخته سازی و شروع آبشار انعقادی در بدن می‌شود.

این متخصص قلب یادآور شد: در نتیجه، اگر عروق مغز درگیر شود منجر به سکته مغزی، اگر عروق کروز قلب درگیر شود منجر به سکته قلبی و در صورت درگیری عروق ریه منجر به آمبولی ریه و اگر عروق انسدادی درگیر شود، منجر به ترمبوز شریانی در ریه خواهد شد

فقیه ابراز داشت: علائم قلبی معمولا تنگی نفس، درد قفسه سینه و تپش قلب و سرگیجه است که معمولا با درمان کرونا بهبود می‌یابند؛البته عوارض قلبی ناشی از سکته قلبی و نارسایی قلبی ممکن است باقی بماند

وی خاطرنشان کرد:آنچه که عوارض قلبی و عروقی را در پاندمی کرونا بیشتر کرده است تاخیر در مراجعه به پزشک و چکاب‌های قلبی است و عوارض قلبی عروقی ناشی از خود بیماری کرونا به مراتب کمتر است.