در کمر افراد ساختار ژله ای شکلی وجود دارد که عمدتا از آب و کمی پروتئین تشکیل شده است و دیسک کمر را تشکیل می دهد. دیسک کمر هرچند بیماری نیست که به طور کامل قابل پیشگیری باشد اما توصیه می شود تمام افراد سالم از برداشتن و جا به جا کردن اشیای سنگین خصوصا در وضعیتی که بیمار خم می باشد پرهیز کنند. در واقع دیسک کمر بیماری هزار چهره است و از درد شدید تا یک بی حسی کوچک در پا ممکن است به صورت متغیر علائم خود را نشان دهد. در مراحل پیشرفته دیسک کمر نیاز به جراحی است. در این مطلب به طور مفصل درباره دیسک کمر و نحوه درمان آن خواهید خواند.

در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری بالشتک هایی ژلاتینی یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند که به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر  گفته می شود. دیسک کمر یا به عبارت صحیح تر فتق دیسک کمر به انگلیسی lumbar disc hernistion گفته می شود.

 

کمر انسان دارای 5 مهره کمر است که در پایین آنها نیز استخوان مثلثی‌ شکلی به نام استخوان خاجی و پایین تر از استخوان خاجی، استخوان دنبالچه قرار گرفته است. بنابراین در ناحیه کمر تعداد دیسک های بین مهره ای 5 عدد است. وظیفه اصلی دیسک ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گیر بودن آن است. به عبارتی دیسک ها، فشارهایی را که به ستون فقرات وارد می‌شود را جذب می‌کند و همچنین کمک در بهبود حرکت بین مهره‌ها می نماید. بنابراین همه افرادی که دیسک کمر دارند و منظور این است که فتق  دیسک کمر  یا بیرون زدگی دیسک کمر دارند.  البته دیسک کمر یکی از صعب العلاج ترین بیماری های ستون فقرات می باشد که در عین حال قابل درمان است.            

دیسک کمر از چه جنسی ساخته شده است؟ در کمر افراد ساختار ژله ای شکلی وجود دارد که عمدتا از آب و کمی پروتئین و دیسک کمر را تشکیل می دهد. معمولا تصور  افراد از دیسک کمر ، کمردرد  هایی است که بسیار دردناک بوده و مانع فعایتهای روزانه می شود ولی در واقع دیسک کمر بیماری هزار چهره است و از درد شدید تا یک بی حسی کوچک در پا ممکن است به صورت متغیر علایم خود را نشان دهد. بنابراین همانطور که عنوان شد بیماری دیسک کمر در حقیقت به طور رایج به فتق دیسک کمر با پارگی لایه احاطه کننده ان یا بدون پارگی و صرفا برامدگی این لایه اطلاق می شود.

بیماری دیسک کمر هم در مردان  و هم زنان  تقریبا با شدت مساوی مشاهده می شود. بعضی از منابع معتقدند در مردان 30تا 50ساله فتق دیسک کمر کمی بیشتر دیده می شود ولی ما در کیلنیک تقریبا به طور مساوی با شیوع برابر دیسک کمر در زنان و مردان مواجه هستیم.

دیسک+کمر

متاسفانه ما روز به روز با سونامی افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به کمر درد به علت دیسک کمر مواجه هستیم.به گونه ای که حتی در کلینیک ها جوانانی در رده سنی ۱۴ تا ۲۰ سال با کمردردهای که به علت فتق دیسک کمر روی داده روزانه مراجعه می کنند.

با روندی که ما در ایران با افزایش فتق دیسک کمر روبرو هستیم، فکر می کنیم در هر خانواده ای به زودی بیرون زدگی دیسک کمر و پارگی دیسک را داشته باشیم که مطمینا زندگی کل خانواده را تحت تاثیر قرار داده خواهد شد. امیدواریم با مطالعه دقیق این مقاله در مورد درمان دیسک کمر و پیشگیری از دیسک کمر دید مناسبی را برای شما در مقابل این بیماری هزار چهره با درمان های گوناگون ایجاد کنیم .

همانطور که در شکل سمت راست مشاهده می کنید بیرون آمدن ماده ژله ای داخل دیسک کمر، عصبی که از کنارش رد می شود را تحریک می کند، این در واقع همان پارگی دیسک کمر می  باشد. مجموعه چند ریشه عصب که توسط دیسک های کمر تحریک می شوند، موجب تحریک عصب سیاتیک  ناشی از دیسک کمر شده که به آن درد سیاتیکی یا کمردرد سیاتکی  می گویند. بنابراین در بسیاری از موارد دیسک کمر و سیاتیک به نوعی مطرح کننده یک بیماری هستند.

انواع دیسک کمر بر اساس ام ار ای

Dehydration = دیسک بسیار خفیف،  Bulging = دیسک کمر خفیف   Protrusion =دیسک کمر متوسط، Extrusion= دیسک کمر شدید

علائم دیسک کمر

    درد موضعی در ناحیه کمر که در بسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد!

    درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین  علائم دیسک کمر مطرح می باشد. علایم دیسک کمر در پاها بسیار متغیر و در حدود ۵۰ نوع علامت مختلف است.

    احساس ناتوانی یا گرفتگی در پاها و خصوصا درد پشت زانوها

    بی حسی و ضعف عضلانی

    احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها

    احساس سوزش عضلانی

    سوزش و درد کف پا

  شایان ذکر است علائم اولیه دیسک کمر در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. به دنبال آن دیسک ضعیف شده و بدنبال یک حادثه جابجا شده و با فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران و ... شوند.

 بسیاری از بیمارانی که دچار گزگز و مور مور در پا ها می باشند ، ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند . در حالی که خواب رفتگی پا بیشتر به دلیل تحریک ریشه عصب توسط دیسک کمر می باشد تا بیماری ام اس. در بیماری ام اس بسیاری از علائم از جمله ضعف و دو بینی و... بسیار بارز تر از بی حسی و گزگز پاها می باشد.

 دیسک کمر ممکن است موجب کمردرد بسیار شدید شود ولی خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد ساق و کناره پا ایجاد کند.بسیاری از بیماران سابقه کمردرد را دارند ولی ممکن است این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آن را نتوانند به دیسک کمر و درد ساق  و کف پا خود ارتباط دهند.

علائم دیسک کمر پیشرفته و شدید و پارگی دیسک کمر

علائم بیمار با دیسک کمر شدید و پیشرفته ممکن است از درد شدید کمر و با انتشار به باسن و پاشنه شکایت داشه باشد و بی حسی پاها و بی قوتی پاها و کاهش تمایل جنسی و اختلالات ادراری مانند کاهش یا تند شدن ادرار ممکن است از علائم دیسک کمر شدید باشد.

دیسک کمر خفیف و یا دیسک کمر متوسط هم اگر درگیری زیادی روی عصب ایجاد کنند می توانند علائم فوق را ایجاد کنند.

توجه کنید که هر چند یکی از معیارهای شدت دیسک کمر در ام ار ای می باشد ولی صرفا شدت درد بیمار با شدت ام ار ای یا  نوار عصب بیمار ممکن است در ارتباط نباشد.‌ یعنی دیسک خفیف کمر مثلا درد شدید بدهد.

 ارتباط دیسک با درد پاها و علائم دیسک کمر در پاها

گاهی به دلیل فشاری ناگهانی که به ستون فقرات وارد می شود، دیسک نیز از جای خود خارج شده و باعث اعمال فشار بر ریشه های عصبی که از آن خارج می شود.

فشار دیسک با احساس کمردرد و سوزش در پاها ممکن است همراه باشد. علاوه بر آن  ممکن است آن احساس درد دیسک کمر با  احساس گزگز و بی حسی در پاها  و درد پا و  ساق یا رانیز همراه باشد.

درد دیسک کمر به کجا می زند

تاکید می کنم در برخی مواقع فتق دیسک کمر دردی در کمر ایجاد نمی کند ولی دیسک باعث ایجاد درد پا و درد در  ناحیه ساق پا و یا ران فرد شود. بنابراین ممکن است دیسک عامل ایجاد  درد پا و درد در ران و ساق پا  و باسن و حتی کشاله ران باشد ولی منشا اولیه درد، در کمر باشد.

 عوامل تاثیر گذار در ایجاد دیسک کمر

 یکی از عوامل فشار زیاد و ناگهانی مثل زمین‌خوردن یا بلندکردن یک جسم سنگین می باشد، از سایر عوامل ایجاد دیسک  کمر نیز اعمال فشارهای کم اما مکرر می باشد، مثلا سالها فرد طولانی پشت میز خود می نشیند و تدریجا دیسک کمر را تحریک می کند ولی ایجاد  هرنی و فتق دیسک کمر بعضی چندین سال رخ می دهد.

اما علت دیسک کمر را باید در تمام این سال هایی جستجو کرد که فرد بدون ورزش و تناوب در کار طولانی نشسته است یا ورزش های اشتباه انجام داده است یا صدمات فیزیکی از قبیل افتادن و ... داشته است . البته علت ایجاد دیسک کمر ارتباطی با درمان دیسک کمر و نوع ان ندارد.

در زمانی که فرد به سمت جلو خم می‌شود یا تنه را  به یک سمت می‌چرخاند دیسک های کمر نیز بیشتر به سمت عقب فشرده می‌شوند. پس زمانی که فرد به‌طور مکرر به جلو خم شده یا بارها با چرخش تنه مواجه باشد، احتمال فتق دیسک فرد افزایش می‌یابد.

علت دیسک کمر در جوانی چیست

دیسک کمر بیماری است که به دو روش ایجاد می شود یا فشار ناگهانی و شدید مانند برداشتن اجسام سنگین در حالت خمیده و ضربه خوردن و تصادف و موارد مشابه آن که این حالت ممکن است در جوانان به راحتی ایجاد شود. بنده بیماری ۱۳ ساله با دیسک شدید کمر دارم که متعاقب یک مسابقه کشتی ایجاد شده است . علت دیگر دیسک کمر فشار های تدریجی است مثلا طولانی نشستن و رانندگی طولانی و ارتروز ستون فقرات و فشار زیاد به مفاصل فاست و .... که این موارد اغلب علت دیسک کمر در سنین بالاتر می باشند‌.

 راه های تشخیص دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر چگونه است ، سوالی که اکثر بیماران دارند

 از جمله راه های تشخیص می توان به موارد زیر اشاره کرد: در تشخیص پزشک معالج از بیمار مبتلا به کمر درد می خواهد که دراز کشیده و پای خود را به صورت عمودی بالا ببرد.تست SLR و معاینه انگشت شست و توانایی راه رفتن روی پنجه و پاشنه از مهمترین معاینات در تشخیص دیسک کمر می باشد.

    تست MRI

    تست نوار عصب و عضله در تشخیص دیسک کمر

  برای تشخیص دیسک کمر از میلوگرام ،پرتونگاری نیز استفاده می شود که چندان رایج نیست.

  تشخیص دیسک کمر در منزل راحت نیست اما اگر علایم شما به پاها  تیر می کشد و درد و خشکی صبحگاهی دارید باید احتمال بالای دیسک کمر را در خود بدهید .

 تشخیص دیسک کمر در منزل بسیار سخت است ولی اگر کمردردی دارید که به پا انتشار دارد و صبح که از خواب بلند می شوید کمردرد شما تشدید شده است احتمالا دیسک کمر دارید و باید بررسی شوید.

پارگی دیسک کمر چیست

همه افراد دارای غضروفی به نام دیسک در بین ستون فقرات خود می باشند و بیماری دیسک کمر در واقع عمدتا به فتق به همراه پارگی دیسک کمر در لایه خارجی آن اطلاق می شود. گاهی فتق دیسک کمر بدون پارگی لایه خارجی به عصب  فشار می اورد و در واقع دیسک کمر است حتی با علایم شدید ! ولی با ام ار ای نرمال !

 درمان دیسک کمر

 درمان های بدون جراحی دیسک کمر = درمان غیر جراحی پارگی دیسک کمر

نحوه استراحت برای دیسک کمر چگونه باید باشد

استراحت مطلق

در مرحله اول درمان دیسک کمر فرد باید استراحت کند البته منظور چند ماه استراحت نیست بلکه ابتدا استراحت مطلق 3 روزه بعد استراحت نسبی و انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به بیمار آموزش می دهد.

طرز خوابیدن بیماران دیسک کمر در مرحله حاد بسته به شرایط بیمار دارد . ولی بهترین روش صحیح خوابیدن بیماران کمردرد و دیسک کمر، خوابیدن طاق باز با یک بالش زیر زانو و دومین حالت مناسب حالت جنینی با یک بالش بین زانو هاست.

راه های درمان جدید دیسک کمر بستگی به سن و جنس و میزان بیرون زدگی ماده ژلاتینی و میزان پیشرفت بیماری و علائمی مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع بستگی دارد ولی در مراحل اولیه مرتبط با میزان درد نیست.

هر چند سیستم های پیشرفته طب فیزیکی و توانبخشی در کنترل علائم دیسک کمر  بسیار موثر می باشد اما بنده با تجربه بالغ بر 20 سال درمان غیر جراحی دیسک کمر معتقدم، دیسک کمر بدون رعایت نکات اموزش داده شده به بیمار و انجام ورزش صحیح به شیوه درستی کنترل نمی شود و اگر هم کنترل شود مجدد عود خواهد کرد.

  درمان های بدون جراحی دیسک کمر در کلینیک پیشگام شامل :

    درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی

    آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید

    طب سوزنی با روش های غربی

    تخت دکامپرشن به عنوان یکی از پیشرفته ترین ابزار درمان دیسک

    اوزون تراپی

    فیزیوتراپی

    ورزش

    ماساژ

    تزریق اپیدورال

     تریگرپوینت تراپی

    کمربندهای طبی

    رفلکسولوژی

    مانیپولاسیون ( کایروپراکتیک ) و جا اندازی ستون فقرات

    RF یا رادیوفرکوانسی

    در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات هستند.

90%درمان غیر جراحی دیسک کمر ، درمان های توانبخشی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام و توضیحات مربوط به آنها به مقاله درمان های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 0216657691 و 02166914650 تماس بگیرید.

 درمان دیسک کمر با ورزش

قدم اول برای درمان دیسک کمر با ورزش تقویت عضله ورزش استاتیک می باشد که همه می توانند انجام دهند اما افرادی که کمردرد و خصوصا دیسک کمر دارند و یا دردهای سیاتیک با انتشار به پا دارند باید ورزش را زیر نظر پزشک متخصص آموزش ببینند چه بسا بعضی از ورزش ها مشکل سیاتیک و فتق را تشدید می کنند.

به کلیه بیماران تاکید می کنم ورزش باید در مرحله کاهش درد شروع شود. ورزش در زمانیکه درد زیاد دارید موجب تشدید علایم دیسک کمر می شود.کم نیستتد بیمارانی که در مرحله حاد دیسک کمر به استخر مراجعه می کنند و با تشدید درد به کلنیک ما مراجعه می کنند.

بعد از کاهش درد یکی از مهمترین ورزش های ایزومتریک در بیماران مبتلا به دیسک کمر ورزش تیلتینگ می باشد. شاید ساده ترین ورزش برای دیسک کمر خفیف هم همین تیلتینگ می باشد‌. ورزش تیلتینگ اولین ورزشی است که دکتر سپهریان به بیماران خود توصیه می کند. شاید این ورزش را بتوان ورزش کلیدی در درمان و پیشگیری از دیسک کمر عنوان کرد. در این ورزش بیمار دراز می کشد و پاهای خود را جمع می کند و کمر خود را به پایین فشار می دهد و برای 10 ثانیه این ورزش را انجام می دهد.

ورزش تیلتیمگ

ورزش دوم دیسک کمر ورزش کشش عضله پریفورمیس می باشد. در این ورزش در شرایطی که دراز کشیده اید، پای خود را روی پای دیگر بیاندازید و در جهتی مطابق به شکل از لبه خارجی زانو لگن را بکشید که عضله پریفورمیس و محل خروج سیاتیک شما کشیده شود. این کشش را 15 ثانیه نگه دارید و 5 بار تکرار کنید. انجام صحیح این ورزش که ما در کیلنیک خودمان برای بیماران انجام می دهیم از مهمترین ورزش ها ی کنترل علایم دیسک کمر در پاها می باشد. اگر این ورزش کلیدی دیسک کمر را اشتباه انجام دهید درد شما تشدید می شود.

ورزش دیسک کمر

ورزش سوم دیسک کمر از جمله ورزش های سری مک کنزی می باشد. در شرایطی که روی شکم خوابیده اید و زیر آن بالش گذاشته اید، سر و گردن را مطابق شکل بالا بیاورید و 10 ثانیه نگه دارید. کمی صبر کنید اگر با این ورزش احساس آرامش در کمر یا پای خود داشتید 10 مرتبه دیگر این ورزش دیسک کمر را ادامه دهید. لطفا در این ورزش دقت کنید فقط باسن بچرخد ولی کمر از روی زمین بلند نشود.

ورزش چهارم دیسک کمر ، پای خود را مطابق شکل در شکم خود جمع کنید و هر طرف را 10 ثانیه بکشید و 10 مرتبه تکرار کنید. در این کشش محل اتصال کمر به لگن باید کشیده شود.

قدم بعد در ورزش های دیسک کمر، ورزش‌های دینامیک و حرکتی می باشد  که بیشترین تاثیر را در تقویت عضلات واطراف آن دارد و به این شیوه مانع  کمردرد می شوند شامل شنا، راهپیمایی در سطوح غیر شیب دار و غیر ناهموار و دوچرخه ثابت دارای پشتی کمر می باشد. متذکر می شوم این ورزش‌ها  باید بعد از ورزش های استاتیک که در بالا توضیح دادیم انجام شود و به این طریق  عضلات اطراف دیسک کمر دوباره بازسازی شده و قوی باقی ‌بمانند.

آب درمانی و راه رفتن در اّب برای درمان دیسک کمر  دارای قوانینی است که اگر اجرا نشود ممکن است مشکل شما را تشدید کند. به طور مختصر تا زمانی که متخصص طب فیزیکی به شما اجازه نداده است شنا نکنید و بیش ار ا ساعت در استخر نباشید.

درمان دیسک کمر با طب سوزنی:

امروزه طب سوزنی و در دنیای مدرن طب سوزنی الکترونیک یکی از موثرترین و بهترین درمان ها در درمان دیسک کمر می باشد. در این روش با استفاده از منافع طب سوزنی در کنار پولاریتی درمانی و کمک از تئوری های قطبیت موجب درمان بسیاری از بیماران دیسک کمر می باشد. جالب است بدانید در بسیاری از نقاط دنیا از جمله در چین و آمریکا طب سوزنی الکترونیکی انتخاب اول مردم برای درمان دیسک کمر می باشد.

درمان خانگی پارگی دیسک کمر:

استفاده متناوب از ماساژ یخ و گرم، استراحت در مرحله حاد بیماری، رعایت نکاتی که در زیر به عنوان نکات اساسی درمان دیسک کمر یادآور می شویم و انجام ورزش های روزانه دیسک کمر خصوصا در مرحله بدون درد می تواند به عنوان درمان خانگی دیسک کمر به بیماران کمک کند.

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 :

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5 از همه شایعتر و راحت تر از نظر تزریقات ستون فقرات است. گاهی درمان دیسک کمر مهره 5 و S1 از نظر تزریقات زیر سونوگرافی و تلوزیون های اطاق عمل یا C-Arm  سخت تر است. از همه دیسک ها مهمتر و سخت تر درمان دیسک کمر مهره L1  و L2  می باشد.

خطرناک ترین دیسک کمر:

خطرناک ترین دیسک کمر، دیسک کمری است که در ناحیه بالایی کمر و دیسک L1  L2  می باشد که نزدیک نخاع می باشد و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به صدمه به سیستم ادراری و دفعی و جنسی شود.

درمان سریع درد دیسک کمر:

در درمان سریع درد دیسک کمر ابتدا از ماساژ یخ کمر و سپس استراحت مطلق یک روزه و امپول مسکن استفاده کنیدو اگر علائم دیک کمر رفع نشد سریعا وظرف ۴۸ ساعت به متخصص طب فیزیکی و یا کایروپراکتیک مراجعه کنید. درمان دیسک کمر در مراحل ابتدایی بسیار ساده تر می باشد. درمان سریع دیسک کمر پیشرفته بدون علایم ادراری هم حتی باید ابتدا از همین مرحله شروع شود و از ابتدا برای عموم مردم نیازی به جراحی دیسک کمر نیست.

 توصیه های دکتر سپهریان در مورد ملاحظات لازم در حین درمان دیسک کمر:

همه بیماران مبتلا به دیسک کمر که درمان در آنها شروع می شود باید یک پروتکل کلاسیک درمان را در منزل انجام دهند تا درمان غیر جراحی دیسک کمر در آنها موثر باشد و بتوانند بدون جراحی درمان را با موفقیت به پایان برسانند. بدون انجام روش ها و توصیه های زیر درمان دیسک کمر شما ناقص است.

1- مهم ترین عامل تحریک دیسک کمر خم شدن و چرخش از کمر می باشد که ما در طول روز زیاد آن را اجام میدهیم، از این حرکت اجتناب کنید و سعی کنید از زانو خم شوید تا دیسک کمر مشکل دار مجددا تحریک نشود

2- سعی کنید برای مدت 6 تا 8 هفته از جارو کردن بپرهیزید این حالت به دلیل خم شدن های مکرر شدت دیسک کمر را تحریک می کند.

3- طولانی نشستن به شدت دیسک کمر را تحریک می کند. برای افراد تحت درمان حداکثر مدت مجاز برای نشستن 20 تا 30 دقیقه و برای افراد سالم 60 دقیقه می باشد.

4- پله یکی از تحریک کننده ترین مسایل برای شعله ور شدن و عود دیسک کمر است. تا حد امکان از پله دوری کنید.

5- پیاده روی بیش از 150 متر برای بیماران مبتلا به دیسک کمر ممنوع می باشد. به تدریج با پایش درمان و بعد از کاهش التهاب دیسک کمر  پیادو روی درآب شروع می شود، و بعد ان پیاده روی در خشکی شروع و به تدریج در طی چند ماه افرایش می یابد.

6- استفاده از دستشویی فرنگی به جای دستشویی ایرانی در پیشگیری و درمان دیسک کمر یک اصل است.

7_ در طول درمان دیسک کمر و 8 هفته بعد از آن سعی کنید تا حد امکان از مسافرت زمینی بپرهیزید.

8_ از نظر تاثیرات غذایی در درمان دیسک کمر سعی کنید خصوصا در شب از غذاهای سرد مانند ماست و خیار و... کمتر استفاده نکنید و بر عکس غذاهای گرم را در وعده های غذایی خود بگنجانید مانند خرما.

9_ لطفا برای شروع ورزش های دیسک کمر و همچنین آب درمانی برای دیسک کمر از متحصصین طب فیزیکی و توانبخشی راهنمایی بگیرید. توجه کنید که به عنوان قانون کلی ورزش های تقویتی کمر در مرحله درد ممنوع هستند.

10_ ازنظر نحوه خوابیدن بهتر است به پهلو و یا پشت بخوابید و خوابیدن بر روی تخت با دشک نسبتا سفت بهتر از خوابیدن بر روی زمین است.

11_ نشستن روی زمین برای دیسک کمر خوب نیست و آن را تحریک می کند. بهتر است بر  روی صندلی (نه مبل خیلی نرم ) بنشینید. زاویه پشتی صندلی و نشیمنگاه آن بیشتر از 110 درجه و کمتر از 95 درجه نشود.

12_ توجه کنید تنها حالتی که فشار دیسک کمر پایین می آید خوابیدن می باشد. نشستن راه رفتن و ایستادن فشار دیسک را بالا می برند، بنابراین هر گاه داخل منزل هستید و می توانید خصوصا در 4 هفته اول تحریک دیسک کمر سعی کنید در منزل دراز بکشید.

درمان دیسک کمر با داروی گیاهی:

منظور درمان دیسک کمر با داروی گیاهی یعنی استفاده از داروهای گیاهی که می تواند التهاب در بدن از جمله در دیسک کمر را کاهش دهد.

1- استفاده از خرمای بدون هسته بدون هسته و با قطر حدود 2 سانتی متر موجب اثرات ضد اتهابی شدید و بسیار موثرتر از پماد های موجود در بازار می شود. انچه سخت است این است که حدود یک بسته خرمای بدون هسته به مدت 48 ساعت جهت درمان گیاهی دیسک کمر و کاهش التهاب باید روی منطقه التهاب قرار گیرد.

2- زنجبیل یکی از گیاهانی است که در درمان گیاهی دیسک کمر و آرتروز ها استفاده می شود. دم نوش  آن با شدت زیاد در کاهش التهاب موثر است.

3- بید به دلیل ماده سالیسیلاتی آن در کاهش التهاب دیسک کمر تاثیر به سزایی دراد و از دیر باز به عنوان یکی از دارو ی گیاهی دیسک کمر استفتده می شده است.

مواد مضر برای دیسک کمر چیست

مواد حاوی سلانین مانند کاهو و گوجه فرنگی و سیب زمینی و مواد دارای طبع سرد در فرهنگ یرانی به خصوص شب ها می تواند درد دیسک کمر را تشدید کند. ترکیب سیاهدانه و عسل راهی برای خنثی کردن اثرات دردی این نوع ترکیبات در تحریک التهاب دیسک کمر می باشد. همچنین توصیه می کنیم از مواد لبنی که دارای SDA بالا هستند مانند دوغ و شیر و هندانه بخصوص در هنگام شب پرهیز کنید.

بهترین داروی دیسک کمر چیست

در درمان دیسک کمر دارو درمانی نقش به سزایی دارد. استفاده از دارو های ضد التهابی غیر استروییدی نقش مهمی در درمان دیسک کمر دارد. داروهای شل کنند ه عضلانی مانند باکلوفن و تیزانیدین هم در درمان اسپاسم های کمر نقش مهمی دارد. در بیمارانی که دردهای انتشاری دارند استفاده از داروی گاباپنتین ویا پره گابالین و یا براندهای خارجی آن ماند لیریکا، از بهترین داروها درمان دیسک کمر مطرح می باشند.

بهتربن درمان دیسک کمر چیست

از نظر ما بهترین درمان دیسک کمر درمان ترکیبی با توجه به جنبه های مکانیکی و التهابی دیسک کمر می باشد. در این درمان ما از یک مجموعه ای از تخت دکامپرشن و درمان طب سوزنی و کایروپراکتیک استفاده می کنیم. استفاده از پلاسما و ازن درمانی و رادیوفرکوانسی  از جنبه های بسیار کمک کننده دیگر ما در درمان دیسک کمر می باشد.

درمان قطعی دیسک کمر چیست

اگر لایه روی دیسک کمر حفظ شود درمان  قطعی دارد اما اگر لایه محافظ آن پاره شود، درمان جراحی یا غیر جراحی دیسک کمر کنترلی و جهت کاهش فشار بر روی عصب و کاهش التهاب در منطقه می باشد.‌به همین دلیل توصیه به انجام درمان های ترکیبی  طب فیزیکی ستون فقرات می شود.‌

برای جلوگیری از ابتلا به دیسک کمر چه کارهایی باید انجام دهیم

 شیوع زیاد  کمردرد  و به خصوص دیسک کمر به علت آن است که امروزه به دلیل زندگی شهری و پشت میز نشینی و مشغله های فکری و ذهنی زیاد مردم کمتر به فعالیت فیزیکی اهمیت می دهند اما  برای نگهداری قدرت عضلات  اطراف ستون فقرات که عامل اصلی جلوگیری کننده از فتق دیسک کمر و درد سیاتیک می باشد دایما باید آنها را تقویت کرد.

آیا دیسک کمر خفیف نیاز به درمان دارد

با توجه به اینکه دیسک کمر شدید ترین بیماری کمر محسوب می شود، و بسیاری از دیسک کمرهای شدید ابتدا خفیف بوده اند. لذا توصیه می کنیم دیسک کمر خفیف را مانند دیسک کمر شدید درمان کنید.

جراحی دیسک کمر

90 درصد بیماران دیسک کمر به درمان  های غیرجراحی که توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، کایروپراکتیک و طب سوزنی و ازن درمانی ... انجام می شود پاسخ می دهند. اما 10 درصد به این درمان ها جواب نمی دهند و نیاز به درمان جراحی دارند.

جراحی بسته دیسک کمر به کمک تکنیک های لیزری، RF و یا ازن درمانی از درمان های جدید با حداقل میزان عوارض بستری در بیماران محسوب می شوند. البته ممکن است از نظر شدت و وضعیت جسمانی ممکن است بیمار نیاز به جراحی دیسک کمر به صورت باز داشته باشد.

دیسک کمر  هرچند بیماری نیست که به طور کامل قابل پیشگیری باشد اما  توصه می شود تمام افراد سالم از برداشتن و جا به جا کردن اشیای سنگین خصوصا در وضعیتی که بیمار خم می باشد پرهیز کنند. برنامه ورزشی منظم نیز می تواند احتمال فتق دیسک کمر را کم کند.

در صورتی که کمر درد داشتید که داخل ران یا ساق  شما تیر می کشد، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.