سوت سمعک (فیدبک) چیست؟

اگر خودتان یا اطرافیان تان سمعک دارید، ممکن است بدانید فیدبک سمعک چیست. صدایی آزاردهنده با فرکانس بالا است که از سمعک بیرون می آید. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چرا و چگونه فیدبک سمعک ممکن است رخ دهد!

 در زمان های گذشته، فیدبک در سمعک یک مسئله مهم بود که فناوری سمعک نمی توانست آن را به خوبی حل یا کنترل کند. ویژگی های موجود در فناوری سمعک آنقدر پیشرفت نکرده بود که به سمعک بگوید هنگام وقوع آن، فیدبک را حذف کند. مدل های سمعک موجود در آن زمان نیز به اندازه کافی پیچیده نبوده تا بتواند با همه درجات و اشکال کم شنوایی مقابله کند.

خبر خوب این که مدل های سمعک که در حال حاضر موجود است و پیشرفت های فناوری به اندازه کافی خوب است که نباید فیدبک را تجربه کنید. فیدبک هنوز یک پدیده آکوستیکی است که می توانید در سمعک تجربه کنید. اگر این حالت رخ داد، معمولا به این معنی است که سمعک های شما در سطح صوتی مناسب شما نیستند و به درستی برنامه ریزی نشده اند.

 

چه عواملی باعث سوت کشیدن سمعک می شوند؟

  • جرم در مجرای گوش می تواند از انتقال صدا به داخل گوش جلوگیری کند. صدایی که به زور از گوش خارج می شود منجر به سوت بلند می شود.

  • استفاده از سمعک با ولوم حداکثری ممکن است صدایی آزاردهنده ایجاد کند.

  • قرارگیری نامناسب سمعک یا قالب در گوش می تواند باعث ایجاد سوت در سمعک شود. سمعک های گران قیمت هم اگر خوب در گوش قرار نگیرند ممکن است سوت بکشند. افزایش یا کاهش وزن ممکن است منجر به این قرارگیری بد شود. هنگامی که فردی بیش از چندین سال سمعک خود را استفاده کرده است و دیگر به درستی در مجرای گوش او قرار نمی گیرد، بنابراین صدا از گوش خارج می شود و احتمال فیدبک وجود دارد.

  • لوله پلاستیکی که برخی از سمعک ها را به قالب گوش متصل می کند، می تواند سفت و کوچک شود و قالب گوش را به سمت بیرون بکشد تا دیگر به درستی در گوش نشیند. این امر می تواند باعث ایجاد صدای سوت شود. ممکن است شکستگی یا بریدگی نیز در آن ها وجود داشته باشد. در مورد کودکان، چون در حال رشد هستند و ابعاد گوش بزرگتر می شود، قالب دیگر متناسب با مجرا نیست و می تواند به عنوان یک عامل برای سوت زدن مطرح نمود.

  • کلاه یا روسری که سمعک را می پوشاند می تواند باعث سوت سمعک شود. همچنین در آغوش گرفتن کسی ممکن است منجر به یک سوت کوتاه شود.

 

چگونه سوت سمعک را حذف کنیم؟

بسته به این که علت بروز فیدبک چه چیزی باشد، می توانید با روش هایی خودتان آن را حل کنید. اگر نوتنستید این روش ها را اجرا کنید و یا پس از اجرای آن ها هنوز هم فیدبک وجود داشت، بهتر است با شنوایی شناس خود مشورت کنید.

 

انسداد جرم گوش

سمعک شما با انتقال صدا به مجرای گوش کار می کند. اگر این صدا جایی برای رفتن نداشته باشد دوباره به سمعک شما برگشته و باعث ایجاد فیدبک می شود. در صورت تجمع جرم گوش، می تواند باعث انسداد مجرای گوش شما نیز بشود. این حالت احتمالا باعث گوش درد می شود، در سمعک شما اختلال ایجاد می کند و حتی در صورت عدم درمان به سمعک شما آسیب برساند. اما در نظر داشته باشید که خودتان برای پاکسازی جرم گوش اقدام نکنید زیرا کاری خطرناک است. مطمئن شوید که گوش های خود را به صورت حرفه ای تمیز کرده و سمعک خود را برای وجود گرفتگی رسیور یا دریچه ها بررسی کنید.

 

استفاده از ولوم حداکثری

با افزایش صدا در سمعک می توانید صدا را به زور به سمعک برگردانید، مشکل فیدبک و سوت ایجاد کنید. به راحتی می توانید ولوم سمعک خود را برای جلوگیری از این امر کاهش دهید و از بالا رفتن صدا فراتر از یک نقطه مشخص جلوگیری کنید. اگر در شنیدن مشکل دارید، با شنوایی شناس کلینیک سمعک دانیال در مورد راه حل های این مشکل صحبت کنید.

 

قرارگیری نامناسب سمعک یا قالب

نگران نباشید، این اتفاق برای همه می افتد. هنگامی که سمعک یا قالب آن را به اشتباه در گوش خود قرار می دهید، می تواند مشکلات فیدبکی مانند سوت زدن ایجاد کند. سعی کنید سمعک خود را بیرون بیاورید و مطمئن شوید که در گوش به صورت صحیح قرار دارد. اگر مشکل حل نشد، رسیور را بیشتر در گوش خود داخل ببرید. بیش از حد شل قرار دادن سمعک باعث سوت زدن می شود بنابراین مطمئن شوید که آنها را به درستی قرار داده اید.

 

قالب و لوله های نامناسب

با گذشت زمان، ممکن است شکل گوش شما تغییر کند. این امر می تواند باعث از کار افتادن قالب های گوش شما شود. شل بودن قالب می تواند باعث خروج صدا شود و باعث سوت زدن سمعک شما شود. برای برطرف کردن این مشکل، به سادگی به شنوایی شناس کلینیک شنوایی دانیال مراجعه کرده و یک قالب سمعک جدید تهیه کنید. مانند قالب های گوش، لوله ها نیز با گذشت زمان خراب می شوند و نیاز به تعویض دارند. ممکن است لوله منقبض یا شکسته شود و فیدبک ناخوشایندی ایجاد کند. شنوایی شناس شما می تواند این مشکل را به راحتی حل کند.

 

دیگر منابع ایجاد فیدبک

استفاده از کلاه، روسری و سایر روکش های سر می تواند مسیر فیدبک سمعک شما را تغییر دهد. این امر می تواند منجر به سوت ناخوشایند یا مجموعه ای از بوق های مزاحم و تداخل صدا شود. برای جلوگیری از این امر، روسری یا کلاه خود را بردارید. کاهش ولوم سمعک نیز می تواند به این مشکل کمک کند.

همچنین در آغوش گرفتن افراد می تواند منجر به بوق کوتاه یا سوت شود. بدن فرد دیگر مانند کلاه یا روسری عمل کرده و مسیر فیدبک سمعک شما را تغییر می دهد. در حالی که این عوارض جانبی ناخوشایند بخشی اجتناب ناپذیر از بسیاری از سمعک ها است، اما نباید روی تجربه شما تأثیر زیادی بگذارد. اگر از فیدبک مداوم و آزاردهنده رنج می برید، با شنوایی شناس خود صحبت کنید. شنوایی شناسان کلینیک سمعک دانیال آماده ارائه خدمات مربوط به سمعک و رفع چنین مشکلاتی هستند.

اگرچه سوت زدن سمعک ممکن است شما را به طور جدی نگران کند، اما معمولا نگران کننده نیست. همانطور که در بالا ذکر شد، این سوت زدن ها گاهی اوقات اتفاق می افتد و بیشتر اوقات قابل رفع است. تعویض قسمت هایی از سمعک یا تمیز کردن گوش های شما ممکن است مشکل ساز باشد، اما بخشی ضروری از حفظ سلامت گوش و شنوایی شما است.

اگر در مورد سمعک و نحوه کار آن سوال یا نگرانی دارید، می توانید به کلینیک سمعک دانیال مراجعه کرده و از شنوایی شناسان ما مشورت بگیرید.

 

چه زمانی باید به شنوایی شناس مراجعه کرد؟

اگر با استفاده از روش های فوق نتوانستید فیدبک را از بین ببرید، به شنوایی شناس مراجعه کنید. او با بررسی سمعک قادر است علت مشکل را بیابد. فیدبک دارای انواعی است و به طرق مختلف ایجاد می شود. انواع دیگر فیدبک شامل موارد زیر هستند:

  • فیدبک اکوستیکی، چیزی است که در بخش قبل به آن اشاره کردیم. در واقع بازگشت موج صوتی تقویت شده به سمت میکروفن و تقویت مجدد آن.

  • فیدبک مکانیکی، به دلیل ایجاد ارتعاشات فیزیکی و در نتیجه ی تماس بین بلندگوی سمعک و بدنه سمعک رخ می دهد. می توان آن را در سه مرحله توضیح داد: صدا از بلندگوی سمعک به گوش منتقل می شود. ارتعاش بلندگو از طریق لوله پشت سمعک یا بدنه و روکش سفارشی در سمعک به میکروفون منتقل می شود. میکروفن آن ارتعاش را برداشته و دوباره تقویت می کند و باعث ایجاد یک حلقه فیدبک می شود.

  • فیدبک الکترونیکی، نتیجه نقص در سمعک است و نیاز به یک متخصص سمعک برای نظارت و رفع مشکل دارد. این نقص اغلب در نتیجه ی آسیب به فرآیندهای پیچیده مدار دستگاه است.

در کلینیک سمعک دانیال، ما مستقیما به هیچ تولید کننده سمعک وابسته نیستیم به همین دلیل است که می توانیم طیف گسترده ای از مدل ها و برند های مختلف سمعک را به شما ارائه دهیم. شنوایی شناسان با تجربه ما خوشحال می شوند که به شما در یافتن سمعک متناسب با نیازها، بودجه و ترجیحات شما کمک کنند.

فیدبک اغلب برای افرادی که کم شنوایی شدیدتر یا کم شنوایی فرکانس بالا دارند رایج است که به دلیل افزایش خروجی صدا از بلندگو است تا بتواند به اندازه کافی با کم شنوایی آنها مطابقت داشته باشد. برای اینکه احتمال فیدبک را کاهش دهیم، باید مطمئن شویم که قالب ها محکم و مناسب گوش ساخته شده است تا بهره کافی بدون ایجاد فیدبک ارائه کند.

آدرس:

تهران، بالاتر از میدان ولیعصر، نرسیده به زرتشت، نبش خیابان روشن، ساختمان اطبا(پلاک 1802)، طبقه سوم، کلینیک دانیال

شماره تماس:

02186035909

02186035953