فارغ از اینکه وبسایت شما وردپرسی باشد یا با استفاده از زبان‌های دیگر برنامه نویسی نوشته شده باشد، اولین قدم در راه‌اندازی یک وبسایت، انتخاب هاست مناسب بوده و در این انتخاب، باید به چند پارامتر دقت کرد. در این مقاله، ابتدا پارامترهای مهم در انتخاب هاست را بیان کرده و سپس چند هاستینگ معتبر ایرانی را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

قوانین مهم در انتخاب هاست

در آپدیت‌های جدید ارزیابی وبسایت‌ها و خصوصا الگوریتم رتبه‌دهی گوگل، سئوی سایت نقش بسیار مهمی دارد. این نکته را در گوشه‌ی ذهن خود داشته باشد که هر چقدر هم که قوانین سئوی آن پیج یا آف پیج را رعایت کرده باشید، باز هم اولین بخش قدرت پاسخ‌دهی هاستینگ شما خواهد بود. یعنی اگر پاسخ اولیه‌ی دریافت شده از هاست، بیشتر از یک و نیم ثانیه باشد، نمره‌ی سئوی شما به شدت پایین خواهد آمد (حتی اگر وبسایت کاملا بهینه طراحی شده باشد). بنابراین، اولین و مهمترین قدم برای گرفتن رنک گوگل، سرعت پاسخدهی هاستینگ است.

علاوه بر قدرت (رم و سی پی یو)، میزان حافظه‌ی اختصاص داده شده، پهنای باند ماهانه، کیفیت پشتیبانی تیم هاستینگ و نهایتا نیز قیمت، از جمله پارامترهای مهم در انتخاب هاستینگ هستند. برای مطالعه‌ی کامل تک تک پارامترهای انتخاب هاست این مقاله را مطالعه کنید. دقت داشته باشید که اگر وبلاگ دارید، نیاز خاصی به فضای هارد نداشته و حجمی معادل 2 گیگابایت برای راه‌اندازی وبسایت کافی است. اما بلاگ‌ها به دلیل بازدید بالا، نیازمند سی پی یو و رم بالا هستنند. از طرف دیگر، اگر وبسایت دانلود فیلم دارید، حجم اولیه‌ی هاست و پهنای باند، پارامترهای مهمتری هستند. با توجه به این موارد، قصد داریم تا چند هاستینگ متفاوت را بررسی کرده و نهایتا بهترین گزینه را به شما معرفی کنیم.

خرید هاست از ایران سرور

ایران سرور یکی از بهترین هاستینگ‌های فعال در ایران بوده و به دلیل سرشناس بودن، قیمت‌های آن اندکی بالاتر از سایر رقبا است. اما از آنجاییکه تیم پشتیبانی آن قدرتمند بوده و اسپک هاستی که در اختیار شما قرار می‌دهد، بسیار با کیفیت است، می‌توان از قیمت بالای آن چشمپوشی کرد. ارزانترین هاستینگ ایران سرور با قیمت ماهانه 49 هزار تومان در اختیار شما قرار گرفته که دارای 5 گیگابایت هارد و 60 گیگ پهنای باند ماهانه است.

همانطور که پیشتر مطرح کردیم، فضای 5 گیگابایتی به احتمال بسیار زیاد، بیشتر از حجم مورد نیاز شما خواهد بود. حتی اگر در وبسایت خود چندین ویدئو (از معرفی مجموعه یا محصول یا ...) داشته باشید، باز هم به نظر می‌رسد پنج گیگابایت بسیار بیشتر از نیاز شما باشد (نکته‌ی سئویی: ویدئوهای خود را در آپارات بارگذاری کرده و با استفاده از کد کوتاه در وبسایت نمایش دهید!). خوب است بدانید که اکثر هاست‌های ارائه شده توسط ایران سرور، در حقیقت مربوط به شرکت OVH فرانسه (یکی از معتبرترین‌ها در دنیا) بوده و این شرکت در حقیقت نمایندگی آن را برعهده دارد.

خرید هاست از آی آر پاور Irpower

آی آر پاور یکی از هاستینگ‌های محبوب ایرانی بوده که برای اکثر پروژه‌ها و خصوصا وبسایت‌های تازه تاسیس و کم حجم، پلن‌های مناسبی دارد. سرعت تیم پشتیبانی در این هاستینگ فوق‌العاده بوده و در کمتر از ده دقیقه به تمامی نیازهای شما پاسخ داده خواهد شد. ارزانترین هاست ارائه شده در این هاستینگ تنها 59 هزار تومان در سال بوده که شامل 100 مگابایت هارد و ترافیک ماهانه‌ی 5 گیگابایتی است. اگرچه قیمت سالانه عالی است، اما در نظر داشته باشید که یک وبسایت وردپرسی تقریبا خالی، حداقل به 250 مگابایت فضا نیاز دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید پلنی را از آی آر پاور خریداری کنید و به مشکل نخورید، حتما از هاست یک گیگ به بالا استفاده کنید (شروع قیمت از ماهانه 25 هزار تومان).

هاست وردپرس

همانطور که مشاهده کردید، قیمت یک پلن مناسب از آی آر پاور، تقریبا نصف پلن پایه‌ی ایران سرور خواهد بود. به همین جهت نیز برای اکثر وبسایت‌های تازه تاسیس، توصیه می‌شود که از خدمات irpower استفاده شود. وقتی وارد صفحه‌ی اصلی این وبسایت شوید، شعارهایی را در آن مشاهده می‌کنید که من به عنوان مشتری قدیمی آن‌ها، صد درصد آن‌ها را تایید می‌کنم. برای آشنایی بیشتر با هاستینگ آی آر پاور، به وبسایت "بهترین هست" مراجعه کنید تا مقاله‌ی مقایسه‌ی هاست‌ها و یا صدها مقاله‌ی مقایسه‌ای دیگر را مطالعه کنید.

هاستینگ وب رمز

یکی دیگر از هاستینگ‌های سرشناس ایرانی، وب رمز بوده که هاست لینوکس آن شامل چهار طرح متفاوت است. پلن اول آن شامل 250 مگابابت حافظه و ترافیک نامحدود ماهیانه بوده و علاوه بر آن، یک دامنه‌ی ir رایگان نیز به شما هدیه داده می‌شود. قیمت این طرح برای یکسال فقط 149 هزار تومان خواهد بود. اما از طرف دیگر، بهتر است برای شروع کار خود از هاستینگی با فضایی بیشتر شروع کنید. به نظر می‌رسد آخرین پلن آن‌ها با 1 گیگابایت حافظه و بک آپ گیری روزانه که با قیمت سالیانه 390 هزار تومان عرضه شده است، انتخاب مناسب تری باشد.

شرکت هاست ایران

یکی از قدیمی‌ترین هاستینگ‌های ایرانی، هاست ایران بوده که سه مدل هاست را به مشتریان خود ارائه کرده است. هاست لینوکس، لینوکس ویژه و لینوکس انگلستان. اگرچه تفاوت خاصی بین لینوکس و لینوکس ویژه‌ی ارائه شده در این هاستینگ وجود ندارد، اما ارائه‌ی خدمات از مبدا انگلستان می‌توان آپشن جذابی برای بعضی از مشتریان باشد. در پلن لینوکس، هفت کانفیگ مختلف در اختیار شما قرار داده شده که در کانفیگ اول، فضایی 50 مگابابتی برای وبسایت در نظر گرفته شده است (بیشتر شبیه به یک شوخی است!). اگر به دنبال فضایی معادل 1 گیگابایت باشید، باید پلن شماره 5 این هاستینگ را با قیمت سالانه 390 هزار تومان انتخاب کنید و ماهانه نیز به 15 گیگابایت پهنای باند اکتفا کنید.

نکته‌ی جالب هاست ایران اینجاست که هیچ کدام از پلن‌ها را نمی‌توانید برای دوره‌های یک ماهه خریداری کرده و فقط و فقط باید سالانه خریداری کنید. به نظر می‌رسد این روش ارائه‌ی خدمات، خیلی درخور و مناسب هاستینگی با این قدمت نباشد!

شرکت ایران هاست

جالب است که ایران هاست با هاست ایران دو شرکت مجزا هستند و شاید بهتر بود که یکی از آن‌ها، از اسم بهتری استفاده می‌کرد تا این تشابه به وجود نیاید. به هرحال، فعلا که نامشان همین است! ایران هاست چهار طرح مختلف با نام‌های پایه، تجاری، ویژه و حرفه‌ای ارائه کرده که قیمت آن‌ها از ماهانه 48 هزار تومان شروع میشود. جالب است بدانید که این قیمت، برای لینوکس معمولی نبوده و برای لینوکس ابری است! این یعنی ایران هاست قیمت پلن‌های خود را بسیار پایینتر از سایر رقبا ارائه کرده است. در پلن پایه، یک گیگابایت فضا در اختیار شما قرار گرفته و پهنای باند ماهانه وبسایت نیز معادل 40 گیگابایت است. به نظر انتخاب خوبی برای اکثر وبسایت‌های تازه تاسیس باشد. هاستنیگ‌های ابری اصولا قدرت پردازش بالاتری داشته و برای سئوی وبسایت، مفید هستند.

بهترین هاست

همانطور که در مقاله‌ی وبسایت بهترین هست بیان شده، انتخاب هاست باید بر مبنای نیاز شما انجام شود. اگر وبسایت تازه تاسیس دارید و تعداد مشتریان شما محدود است، از خدمات وب رمز و آی آر پاور استفاده کنید. اگر قرار است برای یک شرکت معتبر، وبسایتی را بالا بیاوردی، بهتر است از خدمات ایران سرور استفاده کنید تا از کیفیت و قدرت وبسایتتان مطمئن شوید (حتی اگر هزینه‌ی بیشتری باید پرداخت شود). متاسفانه نمی‌توانم دلیل خاصی برای انتخاب ایران هاست یا هاست ایران بیاورم، اما آن‌ها هم می‌توانند انتخاب مناسبی برای بعضی از وبسایت‌ها باشند.

تفاوت هاست وردپرس و لینوکس

وقتی وارد هاستینگ‌های مختلفی می‌شوید، دو گزینه در مقابل شما قرار داده می‌شود. اول هاست لینوکس (حالا ایران یا خارج از ایران) و دوم هاستینگ وردپرس. اما تفاوت این دو در چیست؟! اگر بخواهم پاسخ خیلی سریعی به شما دهم، هیچ تفاوتی میان این دو گزینه وجود نداشته و انتخاب اسم مجزا برای این مدل هاستینگ (هاست وردپس) فقط  بخاطر دلایل بازاریابی و کمک به تصمیم گیری مشتریان است.

هاست وردپرس یا لینوکس

اگرچه ادعا می‌شود که هاستینگ وردپرس برای CMS وردپرس بهینه شده و سرعت آن بیشتر است، اما باور کنید تا به حال کوچکترین تفاوتی میان هاست وردپرس و هاست لینوکس مشاهده نکرده‌ام! این نامگذاری، صرفا به دلیل کمک به مشتری در انتخاب هاستینگ مناسب بوده و به همین خاطر نیز قیمت آن را اندکی با هاست لینوکس، متفاوت (گران‌تر) حساب می‌کنند. برای اینکه تفاوت هاست وردپس یا لینوکس را بدانید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

هاست ایرانی یا خارج از ایران

یکی از سوالاتی که اکثرا در ذهن مشتریان ایجاد می‌شود این است که آیا هاست ایرانی بهتر است یا هاست خارجی (مثلا آلمان، فرانسه، انگلستان و ...). شاید فکر کنید مثل محصولات دیگر، همه چیز خارجی‌اش بهتر است! اما در انتخاب هاستینگ، اصلا بحث ایرانی و خارجی مطرح نیست. بهتر است به این موضع از منظر سئویی نگاه کنید. هرچقدر هم که هاستنیگ قوی باشد، بالاخره به زمان نیاز دارد تا وبسایتی که در اروپا میزبانی می‌شود، برای مشتریان شما (که احتمالا در ایران هستند) اجرا شود.

به صورت خیلی خلاصه:  محل و مکان هاست باید در جایی باشد که به مشتریان شما نزدیکتر باشد. بنابراین، اگر فعالیت شما در داخل ایران بوده و تمام (یا حتی اکثر) مشتریانتان داخل ایران هستند، قطعا بهتر است که هاستی که در ایران میزبانی می‌شود را انتخاب کنید. شاید برایتان سوال شود که اگر دامنه‌ی فعالیت یک وبسایت برای سرتاسر دنیا باشد، چه هاستی مناسب خواهد بود؟! پاسخ ساده است. یک هاست قوی در اروپا یا آمریکا و ترکیب آن با چیزی به نام CDN. اگر وبسایتی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، بهتر است که به تمام مشتریان خود نزدیک باشد و از آنجاییکه نمی‌توان هاست را در همه جای دنیا قرار داد، اما می‌توان یکی کپی از آن را در سروری نزدیک به مشتری داشت.

وظیفه‌ی Content Delivery Network یا همان CDN نگهداری از یک نسخه‌ی کپی از صفحات در نزدیکترین سرور به مشتری است. بعضی از هاستینگ‌های ایرانی (مثلا ایران سرور) این خدمت را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. احتمالا دلیل گرانتر بودن خدمات ایران سرور نسبت به رقبا نیز همین آپشن‌های جانبی برای هر هاست باشد. توجه داشته باشید که اگر فعالیتتان فقط در یک منطقه (مثلا ایران) هست، نیازی به استفاده از CDN نخواهید داشت و بنابراین، نیازی به پرداخت هزینه‌ی بیشتر نخواهید داشت. همواره سعی کنید انتخاب‌های شما هشیارانه باشد.

اگر دوست دارید که دانش خود را در زمینه‌های متعددی بالا ببرید، حتما مقالات وبسایت بهترین هست را مطالعه کنید تا مجموعه‌ای از صدها مقاله‌ی مقایسه‌ای را خوانده و در هر زمینه‌ای دانش عمیق داشته باشید.