راه هایی برای داشتن پوستی سالم تر با افزایش سطح کلاژن

کلاژن پروتئین مهمی است که بدن برای حفظ جوانی و سلامت پوست به آن نیاز دارد و رایج ترین و فراوان ترین شکل پروتئین در بدن است. این پروتئین در بسیاری از بافت های ماهیچه ها، استخوان ها، تاندون ها، رگ های خونی و دستگاه گوارش یافت می شود. با این حال، وقتی مردم در مورد اهمیت کلاژن صحبت می کنند، به طور کلی به فواید آن برای پوست اشاره می کنند.

مکمل غذایی کلاژن گلد آدریان یکی از انواع ساشه کلاژن گلد است که نیاز بدن شما به کلاژن را به خوبی برآورده می کند.

کلاژن چه فایده ای برای پوست دارد؟

با افزایش سن، بدن فرد کلاژن کمتری تولید می کند. این کمبود کلاژن منجر به علائم رایج پیری می شود. چین و چروک، افتادگی پوست که خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است و مفاصل سفت، همه نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند بدن کلاژن کمتری تولید می‌کند.

وقتی سطح کلاژن بالا باشد، پوست نرم، صاف و سفت می شود. کلاژن به سلول های پوست کمک می کند تا خود را بازسازی و ترمیم کنند. کلاژن همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. به همین دلیل است که کلاژن در طول سال ها به عنوان یک ماده بسیار مهم برای مراقبت از پوست عنوان شده است.

راه های افزایش سطح کلاژن

راه های زیادی برای افزایش سطح کلاژن وجود دارد. فرد می تواند به سادگی یک غذای متفاوت را به رژیم غذایی خود اضافه کند، یک مکمل مصرف کند یا تمرین جدیدی را به برنامه روزانه خود اضافه کند.

1) اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک یک ترکیب مهم برای کلاژن در پوست است که در غذاهای غنی از اسیدهای آمینه مانند لوبیا، سبزیجات ریشه ای و سویا یافت می شود. افزودن اسید هیالورونیک به رژیم غذایی از طریق غذا می تواند به راحتی به افزایش سطح کلاژن کمک کند. اسید هیالورونیک نیز به عنوان مکمل موجود است.

2) ویتامین C

ویتامین C یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها است. بدن انسان نمی تواند ویتامین C بسازد، بنابراین دریافت آن از رژیم غذایی بسیار مهم است.

تحقیقات مجله آنلاین درماتولوژی هند نشان می دهد که ویتامین C همچنین نقش مهمی در محافظت از پوست و ایجاد کلاژن بیشتر در بدن دارد. به همین دلیل در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست از این ویتامین استفاده می شود.

ویتامین C را می توان به عنوان مکمل مصرف کرد، به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد یا به رژیم غذایی اضافه نمود. مرکبات، سبزیجات برگ سبز، پاپایا، توت فرنگی و کلم بروکلی همگی سرشار از ویتامین C هستند.

3) ژل آلوئه ورا

مردم اغلب از ژل آلوئه ورا برای درمان پوست پس از آفتاب سوختگی یا کاهش جوش استفاده می کنند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که آلوئه ورا ممکن است فواید بیشتری داشته باشد. در یک تحقیق، به جای اینکه منتظر بمانند آسیب های پوستی ظاهر شوند و آن را با آلوئه ورا موضعی درمان کنند، به مردم عصاره ای از آلوئه به نام استرول های آلوئه را دادند تا به صورت خوراکی مصرف کنند.

نتایج نشان داد که تولید اسید هیالورونیک و کلاژن در شرکت کنندگان تقریبا دو برابر شد. همچنین کاهش قابل توجهی در چین و چروک صورت مشاهده شد. به نظر می رسد که آلوئه در واقع سلول های صحیح را برای رشد تحریک می کند.

4) جینسینگ

جینسینگ قرن هاست که در طب سنتی استفاده می شود. مطالعه ای که در سال 2012 در مجله تحقیقات جینسینگ ارسال شد نشان داد که جینسینگ میزان کلاژن را در جریان خون افزایش می دهد.

جینسینگ همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. محققان همچنین خاطرنشان کردند که جینسینگ ممکن است پتانسیل جلوگیری از پیری سلول های پوست را داشته باشد. جینسینگ اغلب به شکل چای، تنتور و مکمل ها یافت می شود.

5) آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که می توانند به بدن آسیب برسانند. همه آنتی اکسیدان ها تولید کلاژن را افزایش نمی دهند، اما به کلاژن موجود کمک می کنند تا بهترین کار را انجام دهد.

انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها وجود دارند که می توانند به روش های مختلف از پوست محافظت کرده و آن را جوان کنند. آنتی اکسیدان ها را می توان به وفور در طبیعت و در غذا یافت. طبق تحقیقات ارسال شده در طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد، غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند عبارتند از:

  • بلوبری
  • چای سبز (یا EGCG، جزء فعال آن)
  • عصاره شیرین بیان
  • عصاره توت
  • عصاره انار
  • عصاره قهوه
  • گون
  • دارچین
  • اسانس ریحان، پونه کوهی و آویشن

6) رتینول

رتینول نوع دیگری از آنتی اکسیدان است که معمولا برای تقویت سطح کلاژن در پوست استفاده می شود. این ماده به افزایش طول عمر کلاژن و همچنین مسدود کردن آنزیم‌های خاصی که کلاژن را از بین می‌برند، کمک می‌کند و آن را به یک مکمل عالی برای بسیاری از کیت‌های مراقبت از پوست تبدیل می‌کند.

7) نور قرمز درمانی

برخی از درمان های پوستی مانند میکرودرم ابریژن، لایه برداری شیمیایی و لایه برداری با لیزر می تواند منجر به عوارض شود. پس از این درمان ها، پوست به زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارد.

طبق مطالعه‌ای در سمینارهای پزشکی و جراحی پوست، درمان با نور قرمز راهی سریع و ایمن برای افزایش کلاژن در پوست است.

درمان با نور قرمز یا درمان با نور لیزر سطح پایین (LLLT)، نشان داده است که رشد کلاژن را افزایش می دهد و چین و چروک و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. درمان با نور قرمز یک روش غیر تهاجمی برای تقویت کلاژن است که عوارض جانبی ندارد.

8) محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی

سلول های پوست همیشه در چرخه ایجاد و تخریب هستند. با این حال، عواملی مانند محیط وجود دارد که اوضاع را بدتر می کند. آب و هوای بد، آلودگی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و حتی ذرات گرد و غبار می تواند به پوست آسیب برساند.

سلول های آسیب دیده باید جایگزین شوند، که سطح کلاژن را حتی بیشتر کاهش می دهد. یک راه حل آسان برای این کار تمیز نگه داشتن پوست است. شستشو و لایه برداری روزانه می تواند به محافظت از کلاژن موجود در پوست کمک کند.

در روزهای آفتابی، باید همیشه از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید. همچنین باید در صورت امکان از صورت خود با کلاه محافظت کنید. در روزهای بسیار روشن، عینک آفتابی می تواند به محافظت از کلاژن ظریف اطراف چشم نیز کمک کند.

 

باورهایی در مورد کلاژن

یکی از بزرگترین افسانه ها در مورد افزایش سطح کلاژن این است که می توانید آن را مستقیماً روی پوست بمالید. سال‌هاست که کرم‌های بدن، لوسیون‌ها، پمادهای دارویی و مرطوب‌کننده‌های حاوی کلاژن ادعا می‌کنند که سطح کلاژن را افزایش می‌دهند.

با این حال، در حقیقت، مولکول های کلاژن برای عبور از لایه های زیرین پوست بسیار بزرگ هستند و هیچ استفاده واقعی ندارند. این بدان معنی است که برخی از کرم های موجود در بازار که حاوی کلاژن هستند ممکن است باعث هدر رفتن پول شما شوند.

افسانه دیگری که در مورد کلاژن وجود دارد، افزودن کلاژن به یک فنجان قهوه صبحگاهی است، بنابراین به عنوان مکمل عمل می کند. تحقیقات نشان داده است که کافئین در واقع تأثیر منفی بر روند پیری پوست دارد. این می تواند به این معنی باشد که کلاژن اضافه شده به یک فنجان قهوه ممکن است آسیب ناشی از کافئین را به حداقل برساند.

اگر کلاژن و سلامت پوست یکی از نگرانی‌های اصلی است، بهتر است به طور کامل از کافئین خودداری کنید.