هیچ خطر بهداشتی و سلامتی در رابطه با استمنا وجود ندارد.اگر شما نگران استمنا بیش از حد خود هستید بهتر است این سوال را از خودتان بپرسید که آیا خودارضایی با فعالیت های روزانه و اجتماعی من تداخل دارد؟! در این رابطه بهتر است با یک درمانگر مشاوره داشته باشید.

بسیاری از مردم در این رابطه احساس شرم و گناه می کنند.پیام های منفی بسیاری در رابطه با خودارضایی وجود دارد که این امر باید بروز حس خجالت در فرد می شود. حدود 50% از مردان و 50% از زنان در رابطه با خودارضایی خود احساس گناه می کنند. احساسات منفی در این رابطه می تواند سلامتی ما را تهدید کند. بهتر است بدانید که این کار برای شما سالم مناسب است. پس در صورت احساس گناه بهتر است با یک مشاور و درمانگر جنسی صحبت کنید.

افراد مختلف زمانی که استمنا می کنند از چیزهای گوناگونی لذت می برند.در زنان ممکن است تمام قسمت های فرج و یا بخش هایی نظیر لب های داخلی یا خارجی ، واژن و یا کانال یا حتی مقعد تحریک شوند. بسیاری از زنان لمس نزدیک را ترجیح می دهند اما نه در قسمت کلیتوریس زیرا تحریک آن ناحیه بسیار شدید خواهد بود. در مردان آلت تناسلی ، کیسه بیضه پرینه و یا مقعد امکان تحریک شدن دارد.

زنان و مردان امکان دارد دیگر نقاط حساس بدن خود را نیز لمس کنند.پایانه های عصبی مناطقی هستند که سبب برانگیختگی احساسات جنسی در فرد می شوند.در نتیجه افراد ممکن است لذت را با لمس نواحی سینه ، نوک سینه و ران ها تجربه کنند.

زنان و مردان ممکن است از اسباب بازی های جنسی گوناگونی در زمان استمنا استفاده کنند.بهتر است که نحوه استفاده و تمیز و سالم نگه داشتن این اسباب بازی های جنسی را یاد بگیرند. مردان ممکن است از لوسیون و یا نرم کننده برای افزایش لذت و محافظت در برابر التهاب استفاده کنند. توهمات ممکن است به هیجانات جنسی اضافه کند. مشاهده فیلم و یا عکس نیز می تواند در به اوج رساندن این لذت موثر باشد.

اطلاعات گوناگونی در رابطه با استمنا وجود دارد و شما ممکن است شنیده باشید که مضر است و منجر به بروز رفتارهای عجیب و غریب در فرد می شود.

ـ استمنا سبب رشد مو در کف دست نمی شود.

ـ منجر به کوری نمی شود.

ـ باعث کوچک و بزرگ شدن اندام های جنسی و یا تغییر رنگ و بافت آنها نمی شود.

ـ ناباروری در مردان ایجاد نمی کند.

ـ آسیب ایجاد نمی کند.

ـ منجر به بیماری های روانی یا بی ثباتی های روانی نمی شود.

ـ سبب تمایل به همجنس گرایی نخواهد شد.