ـ عفونت دستگاه تناسلی نیز یکی از دلایل دردناک شدن رابطه جنسی برای خانوم ها بشمار می آید. تعدادی از عفونت های دستگاه تناسلی نظیر تبخال تناسلی ، تریکومونا و عفونت های مخمری می توانند رابطه جنسی را دردناک کنند. اگر این عفونت ها بدون علامت هستند و یا زنان نسبت به وجود آنها بی اطلاع هستند می توانند با ایجاد یکسری تغییرات در واژن خود مانع از ایجاد این درد شوند. اکثر عفونت های تناسلی براحتی قابل درمان می باشند.

ـ اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی در رحم شروع به رشد در مناطق دیگر می کند و حدود 7% زنان تحت تاثیر این امر قرار می گیرند. این امر می تواند باعث درد در حین مقاربت و دخول به واژن شود که متخصصین معتقدند درد آن غیر قابل تحمل است. متاسفانه اندومتریوز ممکن است به جراحی لاپاروسکوپی نیاز داشته باشد اما شناسایی منبع درد حائز اهمیت است. اگر اطرافیان شما تجربه مشابهی داشته اند بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

ـ سندروم روده تحریک پذیر نیز یکی از عوامل ایجاد کننده درد در حین مقاربت است. تعداد کمی از افراد هستند که مدفوع کردن آنها با رابطه جنسی همزمان رخ می دهد. اگر شما مبتلا به IBS هستید پس درد شما بهمین علت است. از رایج ترین علائم IBS می توان به گرفتگی روده ، یبوست های چرخشی و یا اسهال و درد در حین مقاربت اشاره کرد.در این رابطه بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید که با تغییر رژیم غذایی و استفاده از دارو به شما کمک خواهد کرد. متخصصین معتقدند که با درمان IBS درد واژن در حین رابطه جنسی نیز به تدریج خوب می شود.

ـ تغییرات در واژن در طول دوران یائسگی صورت می گیرد. به اینصورت که بخش هایی از واژن و فرج به نقاطی حساس تبدیل می شوند. به همین دلیل احساس درد وجود خواهد داشت. راههای بسیاری برای کاهش علائم ناخواسته یائسگی وجود دارد که مشورت با متخصص زنان به شما کمک خواهد کرد.