یائسگی بخش طبیعی از چرخه زندگی بانوان را تشکیل می دهد. در حالیکه یائسگی می تواند ناامید کننده و خسته کننده باشد اما در عین حال می تواند روند طبیعی خود را طی کند. درک این تغییرات به زنان کمک خواهد کرد که براحتی با علائم و تغییرات این دوره روبرو شوند.

یائسگی یک روند طبیعی در زنان است که با پایان یافتن عادات ماهانه آغاز می گردد. در طی یائسگی تخمدان های یک زن تولید تخم و هورمون های زنانه را متوقف می کند و زمانیکه این شرایط به پایان می رسد او دیگر نمی تواند بطور طبیعی باردار شود.

یائسگی و بطور خاص علائم آن ، می تواند چالش برانگیز باشد ، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی. با این حال بسیاری از زنان به این تغییرات خوشامد می گویند و از آن به دوره رهایی از قاعدگی و بارداری یاد می شود.

همانطور که شما پا به اواسط زندگی می گذارید ، سطح استروژن در بدن شما به نوسان رسیده و سپس سقوط می کند. بسیاری از زنان اینگونه متوجه این امر می شوند که دوره قاعدگی آنها دیگر قابل پیش بینی نیست. دوره قاعدگی ممکن است کوتاه تر ، طولانی تر ، سنگین تر یا بیش از حد سبک تر شوند و فاصله بین دو دوره ممکن است تغییر کند.

در ایالات متحده آمریکا میانگین سن یائسگی برای غیرسیگاری ها 51 و برای افراد سیگاری 49 سال است. محدوده سنی معمول برای یائسه شدن در میان بانوان 47 تا 55 سالگی است. کسانیکه قبل از سن 45 سالگی یائسه می شوند به یائسگی زودرس دچار شده اند و این در حالی است که کسانیکه قبل از 40 سالگی یائسه می شوند به یائسگی نابهنگام دچار شده اند.

کل دوره انتقال بین 4تا 5 سال زمان می برد و در طول این دوره زنان می توانند باردار شوند. بطور معمول این روند به تدریج رخ می دهد اما زنانی که تخمدان خود را از دست داده اند یا آسیب دیده ممکن است زودتر از دیگر یائسگی را تجربه کنند.

علائم یائسگی

علائم یائسگی زمانی بروز پیدا می کند که میزان هورمون های استروژن در یک زن تغییر کند ، اولین علائمی که زنان با آن مواجه می شوند عبارتند از :

ـ گر گرفتگی

ـ نوسانات خلقی

ـ ابهامات ذهنی

همانطور که این فرآیند پیش می رود ، زنان دیگر علائم یائسگی را نیز تجربه خواهند کرد از جمله :

ـ مشکل در برقراری رابطه جنسی ـ خشکی واژن

ـ میل جنسی کم ـ بدتر شدن سندروم قبل از قاعدگی

ـ دوره های نامنظم ـ افسردگی ، غم و اندوه و اضطراب

ـ ادرار ناگهانی یا مکرر ـ خطر ابتلا به پوکی استخوان یا شکستگی استخوان

ـ بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

علائم یائسگی زمانی رخ می دهند که زنان تغییرات هورمونی را تجربه می کنند. همچنانکه سطح هورمون ها شروع به ثابت شدن می کند ، سطح استروژن بطور مداوم پایین می ماند و بسیاری از علائم کاهش پیدا می کنند. درک این علائم به شناخت گزینه های درمانی کمک خواهد کرد.