بدون شک خاروندن آن ناحیه کار آسانی بشمار نمی آید. به همین دلیل زمانی که رخ می دهد می تواند به گونه ای باور نکردنی برای فرد خسته کننده بشمار آید. خارش واژن می تواند به دلایل گوناگونی از جمله مصرف محصولات بهداشتی خاص و یا غیره رخ دهد. یا حتی می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد.در این مقاله به برخی از دلایلی که باعث خارش بیش از حد واژن می شوند می پردازیم.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال یکی از دلایل شایع در خارش واژن است که به علت عدم تعادل در باکتری های سالم و تغییر در PH واژن رخ می دهد. این احساس شبیه یک عفونت قارچی است اما در این مورد ترشحات آبکی تر هستند و با بو همراه می باشند.

عفونت قارچی

عفونت قارچی نیز همانند واژینوز باکتریال به علت تغییر در PH واژن رخ می دهد.همچنین برخی از پزشکان اظهار می کنند که این عفونت می تواند به گونه ای کاملا اتفاقی در اثر مصرف آنتی بیوتیک ، رابطه جنسی ، استرس و یا تغییر در رژیم غذایی رخ دهد.( زنان مبتلا به دیابت ریسک بالاتری دارند.) علاوه بر خارش ناحیه تناسلی ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن که همراه با ترشحات سفید و غلیظ است شوید.

درماتیت تماسی

این نوعی تحریک پوستی است که در اثر آلرژی و حساسیت به برخی از محصولات مشاهده می شود. این امر می تواند در اثر استفاده از عطر ، کاندوم و کرم ایجاد گردد و باعث خارش ناحیه تناسلی می شود که با قرمزی ، تورم و ضخیم شدن پوست همراه است. همچنین اگر شما نسبت به سوزش واژن حساس هستید از محصولات بهداشتی ضدحساسیت استفاده نمایید. بدون شک اگر پوستی حساس دارید باید از اصلاح کردن موهای ناحیه تناسلی اجتناب کنید.

اگزما یا پسوریازیس

اختلالات پوستی ژنتیکی همانند این دو می توانند منجر به قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شوند و ظاهری تکه تکه به پوست می دهند. اگر شما مبتلا به هریک از اینها شوید یک استروئید ملایم نظیر هیدروکورتیزون و دوش گرفتن می تواند در درمان آن موثر باشد و ناراحتی حاصل از آن را کاهش دهد.

رابطه جنسی محافظت نشده

بارها اشاره شده است که رابطه جنسی محافظت نشده می تواند منجر به ابتلا به بیماری مقاربتی گردد. مشکلاتی نظیر تبخال ، کلامیدیا سوزاک و تریکومونا می توانند سبب بروز خارش در ناحیه تناسلی گردند. همچنین نوعی انگل یا شپش ناحیه تناسلی در موهای این قسمت می تواند باشد که سبب خارش یا درد در ناحیه موردنظر می گردد. اگر ناحیه تناسلی شما می خارد و هرگونه علائم شایع دیگر نظیر سوزش ادرار ، ترشحات بدبو ، زخم در ناحیه تناسلی یا درد هنگام رابطه جنسی را تجربه می کنید بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

لایکن اسکلوروز

این بیماری بگونه ای شدید بروز پیدا می کند و علت خارش ناحیه تناسلی می تواند لکه های سفید رنگ موجود در این ناحیه باشد. علت آن می تواند هورمون ها یا فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن باشد. معمولا این بیماری با دارو درمان می شود.

هورمون هر زمان که سطح هورمون های شما تغییر پیدا کند یا نوسان ( به علت بارداری ، یائسگی و یا پیشگیری از بارداری ) در میزان آنها رخ دهد شما ممکن است خارش واژن را تجربه کنید. خشکی علت دیگری است که هورمون ها باعث آن هستند و خارش ناحیه را بدنبال خواهد داشت. سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی های پنبه ای استفاده کنید که کمتر سبب تحریک ناحیه تناسلی می گردند.