نعوظ دائم چیست؟

پریاپیسم به نعوظی کفته می شود که به مراتب طولانی تر از حد طبیعی و اغلب به مدت چهارساعت یا بیشتر است. ممکن است به شکل نعوظ طبیعی زمانی که از نظر جنسی تحریک شده اید بروز پیدا کند و یا حتی می تواند بدون هیچگونه تحریکی رخ دهد. نعوظ می تواند چندین ساعت بطول انجامد و بسیار دردناک باشد. اگر نعوظ درمان نشود می تواند باعث اختلال در نعوظ و زخم گردد.پریاپیسم معمولا در مردان سنین 5 تا 10 سال و 20 تا 50 سال مشاهده می شود.

نعوظ طبیعی

نعوظ معمولا با تحریک جنسی ایجاد می شود. هنگامی که یک مرد از نظر جنسی تحریک می گردد رگ های خونی گشاد شده تا میزان جریان خون در آلت تناسلی مرد بیشتر گردد. در نتیجه آلت پر از خون گردیده و سخت و راست می شود. بعد از اینکه مرد به ارگاسم رسید و تحریک جنسی پایان پذیرفت جریان خون در آلت تناسلی کاهش می یابد و آلت تناسلی مرد پس از آن نرم و شل می گردد.

نعوظ مداوم

دو نوع از نعوظ دائم وجود دارد. کم فشار ( ایسکمیک ) که زمانی است که خون در آلت تناسلی مرد به دام می افتد و نمی تواند به جریان عقب بازگردد.این امر می تواند بسیار دردناک بوده و به منزله یک حالت اورژانسی پزشکی تلقی می گردد. نعوظ می تواند به مدت چهارساعت یا بیشتر دوام داشته باشد. جریان زیاد ( غیر ایسکمیک ) هنگامی رخ می دهد که خون بیش از حد در آلت تناسلی مرد جریان دارد و این حالت معمولا دردناک نیست.

علل نعوظ دائم

بیماری هایی که بر جریان خون اثر می گذارند مانند کم خونی و لوسمی می توانند سبب بروز پریاپیسم گردند. بعلاوه می توان به عوارض جانبی برخی از داروها اشاره کرد همانند داروهای اختلال در نعوظ ( تادالافیل و سیلدنافیل ) ، داروهای ضدافسردگی و رقیق کننده خون. استفاده از الکل و مواد مخدر نظیر ماری جوانا و کوکائین نیز می تواند این اثر را داشته باشد. آسیب دیدن عروق خونی نیز می تواند در بروز نعوظ دائم نقش داشته باشد.

ملاقات با پزشک

اگر مدت نعوظ شما بیش از چهارساعت بطول می انجامد بهتر است یک وقت ملاقات از پزشک متخصص بگیرید. این امر بخصوص اگر تجربه نعوظ دائم بیش از یکبار را دارید بسیار حائز اهمیت است. زمانی که خون در آلت تناسلی مرد به دام می افتد اکسیژن خود را از دست می دهد و خون کم اکسیژن می تواند به بافت آلت تناسلی مرد آسیب برساند و به مرور زمان می تواند شما را با مشکلات نعوظ و یا زخم مواجه سازد.

تشخیص نعوظ دائم

یکی از آزمایشاتی که دکتر در زمینه یافتن علل نعوظ دائم می تواند انجام دهد اندازه گیری گاز خون است. در این آزمون از یک سوزن کوچک برای گرفتن خون از آلت تناسلی مرد استفاده می شود. سپس دکتر خون را بررسی می کند که آیا میزان اکسیژن آن کم است یا خیر. این امر در تعیین نوع پریاپیسم به دکتر کمک خواهد کرد. بعلاوه سونوگرافی نیز برای اندازه گیری میزان جریان خون در آلت تناسلی ممکن است انجام گیرد.

درمان نعوظ دائم ایسکمیک

هنگامی که خون آلت تناسلی مرد را ترک نمی کند یکی از روش های درمانی تخلیه آن است که این کار با استفاده از یک سرنگ و سوزن انجام می گیرد. تخلیه خون به از بین رفتن درد و خلاصی از شر نعوظ کمک می کند.همچنین امکان دارد دارو به داخل آلت تناسلی تزریق گردد که عروق خونی را تنگ نموده و خون را به عقب و خروج از آلت هدایت کنند. اگر این درمان ها موثر واقع نشوند شما ممکن است به جراحی برای رفع مشکل جریان خون نیاز پیدا کنید.

درمان نعوظ دائم غیرایسکمیک

این نوع از نعوظ دائم که در اثر جریان خون بیش از حد در آلت تناسلی مرد ایجاد می گردد به خودی خود درمان می شود. گاهی اوقات قرار دادن یخ در ناحیه کف لگن - ناحیه میان آلت تناسلی و مقعد باعث کاهش نعوظ می گردد. اما اگر همچنان این را تجربه می کنید ممکن است به عمل جراحی نیاز پیدا کنید. به اینصورت که دکتر موادی را به آلت تناسلی تزریق می کند که بطور موقت جریان خون در آلت تناسلی را مانع می شوند تا رگ های خونی آسیب دیده را تعمیر نمایند.