هورمون درمانی بعد از یائسگی کامل هر خانمی چه باید بداند؟

وقتی خانمی به یائسگی نزدیک می شود یا کلا یائسه می شود تصمیم گیری در مورد مصرف کردن یا مصرف نکردن هورمن (هورمون درمانی)برایش اهمیت فروانی پیدا می کند تا این اواخر زنان استروژن و پروژستین را برای جلوگیری از امراض قلبی مصرف می کردند اما مطالعات اخیر نشان می دهد که این نوع درمان با هورمون امکان بیماری قلبی و مشکلات جدی را در پی دارد.

نتایج زیر از یک سری مطالعات ۱۵ ساله مقدماتی درباره سلامتی زنان و راه های جلوگیری از تعداد نارسایی های پزشکی در زنان به دست آمده است در یکی از این مطالعات ۱۶۶۰۸ نفر خانمی که یائسه و در سلامتی کامل بودند مورد مطالعه قرار گرفتند به گروهی از آن ها استروژن و پروژستین و به گروهی دیگر قرص هایی هم شکل قرص های گروه اول که هیچ دارویی در آن ها نبود داده شد هدف مطالعه این بود که دریابند آیا دارو از بیماری قلبی و شکنندگی لگن خاصره جلوگیری می کند یا نه.

نتیجه: خانم هایی که استروژن و پروژستن مصرف کرده بودند نسبت به زمانی که هیچ دارویی وارو بدنشان نشده بود بیشتر در معرض حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون و سرطان پستان بودند هم چنین مطالعاتی بر روی خانم های مسن تر در سازمان بهداشت whI زنان نشان داد که ترکیب دو هورمون خطر به هم خوردن کار مغز و به وجود آمدن عوارض آلزایمر را افزایش می دهد روی هم رفته خطری که مصرف دو هورمون در پی داشت واقعا بیش از میزان منافع آن بود.

اگر در حال حاضر هورمون بعد زا یائسگی مصرف می کنید این نتایج کمکی نمی کنند اما به شما مربوط می شوند مهم است که بداتید به هر حال این نتایج بعد از تحقیق بر روی تعداد زیادی از زنان به دست آمده است در مورد هر یک از خانم هایب که تحت مطالعه قرار داشتند افزایش خطر بیماری جزئی بود مثلا هر خانم تحت مطالعه که استروژن ‌و پروژستین مصرف کرده بود خطر افزایش سرطان پستان در او کمتر از یک دهم از یک درصد در سال بود.

استروژن و پروژستین ،خطرات و منافع

خطرات

هر ساله ۸ سکته مغزی بیشتر در بین ۰۰۰/۱۰زن

هر ساله ۷ حمله قلبی بیشتر در بین۰۰۰/۱۰زن

هر ساله ۸ نوع بیشتر از انواع سرطان پستان در بین ۰۰۰/۱۰ زن

هر ساله ۱۸ خانم بیشتر با لخته شدن خون بین ۰۰۰/۱۰زن

هر ساله ۲۳ مورد با به هم خوردگی کار مغز بیشتر بین ۰۰۰/۱۰ زن ۶۵ ساله یا مسن تر

منافع

هر ساله ۶ مورد کمتر سرطان رکده بزرگ بین ۰۰۰/۱۰ زن

هر ساله ۵ مورد شکستگی کمتر لگن خاصره بی ۰۰۰/۱۰زن

هورمون درمانی بعد از یائسگی مورد مطالعه قرار گرفت استرژون به اضافه پروژستین متداول ترین هورمون درمانی برای خانم هایی است که رحم آن ها برداشته نشده هنوز مطالعات درباره منافع و مضرات مصرف فقط استروژن بدون پروژستین ادامه دارد به ویژه مصرف آن برای خانم هایی که رحم آن ها به وسیله عمل جراحی بزداشته شده باشد.آیا اگر در حال حاضر استروژن و پروژستین را با هم مصرف می کنید و یا در نظر دارید مصرف کنید راجع به آن اطلاعات کافی دارید؟چند راهنمایی در زیر آمده است.

فقط به خاطر جلوگیری از بیماری های قلبی نباید به خوردن آن ها ادامه دهید یا خوردن آن ها را شروع کنید راجع به راه های دیگر جلوگیری از بیماری ها و حمله قلبی و سکته مغزی تغییر در نوع و روش زندگی روزمره و مصرف داروها پایین آورنده کلسترول یا فشار خون با دکتر صحبت کنید و راه حل بخواهید.

اگر به خاطر جلوگیری از پوکی استخوان هورمون مصرف می کنید یا می خواهید مصرف کنید در مورد شرایط و عوامل خطر بیماری قلبی،سکته مغزی،لخته شدن خون و سرطان پستان در خود با دکتر صحبت کنید دیگر روش های درمانی را در نظر بگیرید و ببینید کدام یک برای جلوگیری از پوکی استخوان و شکننده شدن استخوان بهتر و موثرترند.

اگر در نظر دارید از استروژن و پروژستین به خاطر از بین بردن علائم یائسگی مانند عرق کردن های یکباره و مشکلات مربوط به خواب استفاده کنید برای شروع یا ادامه این روش نظر دکتر را هم بپرسید مضرات و فواید این دو دارو در مورد یائسگی در کوتاه مدت بررسی نشده است اگر می خواهید برای از بین بردن علائم یائسگی در آن ها را مصرف کنید هر چه دوره مصرف آن کوتاه تر باشد بهتر است.

هر تصمیمی می گیرید درباره آن با دکتر صحبت کنید میزان خطر در رابطه با بیمارب قلبی،سکته مغزی،پوکی استخوان و دیگر مسائل در طول زمان تغییر می کند راه های بهتری نیز در آینده توصیه خواهد شد.