آزمایش ساده و نسبتاً بدون دردی است. بیشتر از یک دقیقه طول نمی کشد و می تواند توسط پزشک خانوادگی یا متخصص بیماری مجاری ادرار و دستگاه تولید مثل مرد (اورولوژیست) انجام شود. وقتی شما خم می شود و به میز یا صندلی معاینه تکیه می دهید پزشک که دستکش به دست دارد انگشت آغشته به ژلاتین ولیز خود را تا نقطه ای که در آنجا پروستات قابل لمس است، داخل رکتوم می کند.

اهمیت این معاینه مهم و استاندارد که بخشی از مراقبتهای بهداشتی مردان است، به قدری است که گاهی بعد از آزمایش پاپ اسمیر که مورد استعمال وسیعی در غربالگری سرطان گردن رحم در زنان دارد به عنوان پاپ اسمیر مردان از آن نام برده می شود.

این معاینه چه چیزی را مشخص می کند ؟

این معاینه ممکن است مسائل بسیاری را برای ما روشن کند. یک پروستات عادی (نرمال) در لمس نرم و ارتجاع پذیر است. لمس توده های سخت یا بافتهای غیر عادی یا پروستاتی که همانند سنگ سخت است به احتمال زیاد نشانه سرطان است.

اگر اندازه پروستات بزرگ شده باشد، ممکن است دلالت بر شروع بزرگی خوش خیم پروستات کند که یک نوع بیماری است که با افزایش سن مردان آنها را مبتلا می کند.

در این بیماری پروستان رشد می کند و پیشابراه پروستاتی را تحت فشار قرار داده و جریان ادرار را قطع می کند. ما در مورد بزرگی خوش خیم پروستات با ذکر جزئیات آن در فصل بعد بحث خواهیم کرد.