نه. گرچه التهاب میکربی پروستات یک عفونت است اما مسری نیست. پس نمی توانید آن را به شریک جنسی خود منتقل کنید. هرچند تعدادی از عفونتهایی که از راه مقاربت جنسی منتقل می شوند مانند سوزاک و کاندیدا- که دومی عفونت شایعی است که احتمالاً آن را به عنوان عفونتی مخمری می شناسید. می توانند منجر به التهاب میکربی پروستات شوند. مقاربت از راه مخرج می تواند بدترین عوامل باشد چون میکربهای مدفوع را داخل جریان خون می کند.

به نظر می رسد که به سادگی می توان مبتلا به عفونت شد؟ این طور نیست ؟

در واقع نه. پروستات در کپسولی قرار دارد که به سادگی سوراخ نمی شود. بنابراین کاملاً در برابر عفونتها محافظت می شود. اما وقتی میکروارگانیسمها به آن راه می یابند، پروستات را میزبان خوبی می یابند. سد خونی پروستاتی که از ورود مواد منی به پروستات جلوگیری می کند، مانع ورود بسیاری از آنتی بیوتیکها نیز می شود. بنابراین وقتی پروستات عفونت می کند درمان آن می تواند بسیار مشکل باشد، در نتیجه پروستات بیشتر و بیشتر ملتهب می شود و ریشه کنی میکرب بازهم دشوارتر می شود.

دیگر التهابهای پروستات کدام است؟

اگر دقت کرده باشید ما فهرست آنها را بیان کردیم. همان گونه که قبلاً هم گفتیم این اصطلاح به سایر بیماریهایی هم که علائم مشایهی دارند، اطلاق می شود. عمده ترین آنها التهاب غیر اختصاصی پیشابراه، یک عفونت کاملاً شایع پیشابراه پروستاتی، می باشد. این حالت بیشتر به وسیله کلامیدیا ایجاد می شود. کلامیدیا شایع ترین بیماری ای است که از راه تماس جنسی منتقل می شود. هرچند عوامل بیماری زای دیگری هم می توانند باعث ایجاد آن شوند.

اگر التهاب پیشابراه درمان نشود می تواند منجر به عفونت کلیه شود. اما اغلب، مدتها قبل از آن تشخیص داده می شود. از جهت هدف ما در اینجا، مهم ترین مسئله در مورد التهاب پیشابراه این است که می تواند منجر به التهاب میکربی حاد پروستات شود.