خیلی زیاد، و با افزایش متوسط عمر مرتباً بیشتر می شود. این بیماری، بیماری مردان سالخورده نامیده می شود. از مشهور ترین بیماران پروستات در سالهای اخیر رونالد ریگان رئیس جهمور آمریکا بود که در سال 1987 در سن 76 سالگی به علت ابتلاء به بزرگی خوش خیم پروستات مورد عمل قرار گرفت اما مردان زیادی با سنین پایینتر هم مبتلا می شوند.

احتمال واقعی ابتلای من به بزرگی خوش خیم پروستات چه اندازه است ؟

در انبوه گیج کننده آمار و ارقام به نظر می رسد هرکسی که آن قدر پیر می شود تا موهایش کمی خاکستری شود، محکوم به ابتلای به این بیماری است. بنابراین خالی از فایده نخواهد بود که بین یک پروستات مسدود کننده و پروستاتی که تنها اندازه اش بزرگ شده است اختلاف قائل شویم.

بررسیهای کالبد شکافی نشان می دهد که بیش از نیمی از مردانی که 50 سال یا بالاتر دارند و حدود سه چهارم مردانی که بیش از 70 سال دارند، مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند. در سن 80سالگی شیوع بیماری حتی از این هم بالاتر است. این به آن معنا نیست که این مردان فقط به این دلیل که هنگام مرگ مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات بوده اند به خاطر ابتلا به آن فوت کرده اند. همچنین به ان معنا نیست که بزرگی آن پیشرونده بوده است یا اینکه بیماران علائمی هم داشته اند.

استفان ان روس اورولوژیستی که قبلاً هم از او نام بردیم در کتاب پروستات تخمین می زند که بین 1/4 تا 1/2 مردانی که تغییرات تشریحی به صورت بزرگی خوش خیم پروستات داشته اند، علائمی هم خواهند داشت که آنان را نزد پزشکانشان خواهد کشاند. متوسط این میزان به معنای 1/6 مردان بالای 50 سال و 1/3 مردان بالای 70 سال است. این مقدار زیاد به نظر نمی رسد. با وجود این تعداد زیادی را در بر می گیردگفته می شود که بزرگی خوش خیم پروستات علت بروز مشکلات ادراری در حدود 10میلیون مرد بالای 50 سال در ایالات متحده به شمار می رود. بر مبنای گزارشهای مرکز ملی آمار بهداشتی این بیماری سالانه مسئول مراجعه 7 ر 1 میلیون نفر به مطب پزشکان و 400 هزار مورد جراحی است.