انجمن سرطان آمریکا با فرض مسلم اینکه مشکلات شناخته شده ای در استفاده از آنتی ژن اختصاصی پروستات به عنوان آزمایش غربالگری، موجود است توصیه می کند از تمام مردان 50 سال یا بیشتر هر سال هنگام معاینه راست روده تست آنتی ژن اختصاصی پروستات نیز به عمل آید. برخی پزشکان مثل جوزف ای. اوسترلینگ اورولوژیستی در درمانگاه مایو، در راچستر، مینزوما، معتقدند : مردانی که در گروههای پرخطری که قبلاً ذکر کردیم قرار دارند، همچون مردانی که پدران یا برادرانشان مبتلا به سرطان پروستات بوده اند، باید غربالگری سالانه را از سنین 40 تا 45 سالگی شروع کنند.

اما بیشتر کسانی که از آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات دفاع می کنند، پس از سن معینی از استفاده از آن امتناع می کنند. اوسترلینگ می گویند : مردان با امید به زندگی کمتر از ده سال نباید تحت انجام این تست قرار گیرند. وی می افزاید : من نکته مثبتی را در غربالگری یک پیرمرد 80 ساله با بیماری قلب و ریه و امید به زندگی کم، نمی بینم. او همین موضع را در قبال توشه رکتال اتخاذ می کند.

در هر صورت انتخاب با خود شماست. صدها مرکز درمانی تحت پوشش بیمه کمپانیهای دارویی به جرگه ارائه دهندگان آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات پیوسته اند و آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات را به رایگان برای غربالگری سرطان پروستات در اختیار عموم قرار می دهند.

گفتید که تست آنتی ژن اختصاصی پروستات ممکن است اطلاعاتی بیش از آنچه لازم است بدانیم در اختیار ما قرار دهد ؟ منظور شما چه بود ؟

یک مسئله بحرانی این است که آیا یک تشخیص زود هنگام سرطان طول زندگی شخص را افزایش می دهد یا فقط نگرانی او را زیاد می کند. در مورد مردان سالخورده مبتلا به سرطان پروستات بیشتر پزشکان معتقدند چشم پوشی ممکن است بهترین کار باشد. باری کرامر، پزشک عضو مسئول تشخیص زود هنگام انجمن ملی سرطان و برنامه سرطان شناسی جامعه، اظهار می دارد که آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات ممکن است سرطانهای کوچک را که رشد آهسته ای دارند در بسیاری از مردان شناسایی کند.

این اشخاص می خواهند پس از تشخیص بلافاصله معالجه شوند آن هم با درمانهایی که ممکن است از خود توده سرطانی زیان بخش تر باشد. اما پزشکان دیگر در مقام بحث اظهار می کنند که مردان باید از آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات خود مطلع شوند و سپس خود تصمیم بگیرند که می خواهند چه کار کنند. هر شخص سالخورده ای که بفهمد سرطان پروستات دارد، درمان را انتخاب نخواهند کرد.