هم بله و هم نه. به نظر می رسد این دارو تأثیر خاصی در چروکیده کردن پروستات بزرگ شده و نگه داشتن آن به همان حالت دارد اما بسیاری از اورولوژیست ها اشاره کرده اند که این دارو تأثیر کمتری در بهبود علائم دارد مرک در آزمایش بالینی دوازده ماهه ای دریافت که در کمتر از نیمی از مردان که این دارو را دریافت می کنند، افزایش جریان ادرار و بهبودی سایر علائم دیده می شود.

رجینالد بروسکویتز، پزشک از دانشگاه مرکز علوم درمانی ویسکانسین می گوید : در بیماری پیشرفته، جراحی هنوز درمان انتخابی است اما پروسکار درمان انتخابی بسیاری از بیماران است.

در مورد عوارض چه ؟ آیا پروسکار منجر به ناتوانی جنسی می شود ؟

از آنجا که این دارو سطح دهیدروتستوسترون را پایین می آورد شما انتظار دارید که سطوح تستوسترون در گردش خون بالا باقی بماند، اگر چه اغلب به همین دلیل این دارو تأثیری روی توانایی نعوظ مردان نمی گذارد. مرک، در ازمایشهاهی بالینی این دارو دریافت که 3ر3 درصد مصرف کنندگان این داروگزارش داده اند که میل جنسی آنان کاهش یافته است، 8ر2 درصد آنها منی کمتری در مقاربت جنسی انزال کرده اند و بعضی از مردان هم یک ضعف عمومی جسمی را گزارش داده اند.

آیا این دارو عوارض جانبی دیگری دارد ؟

شاید بیشتر نگرانی مجامع پزشکی این است که فیناستراید غلظت سرم آنتی ژن اختصاصی پروستات را تا حد 50 درصد پایین می آورد و چون همان گونه که در فصل پیش ذکر کردیم، آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات به طور روز افزونی در غربالگری سرطان پروستات به کار می رود، نگرانی زیادی وجود دارد که پروسکار بتواند تشخیص سرطان پروستات را مشکل کند.

مرک اظهار داشته است هنگامی که پزشکان تست آنتی ژن اختصاصی پروستات را برای تشخیص سرطان پروستات انجام می دهند می توانند تأثیر تماس با پروسکار را بر روی سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات در نظر داشته باشند. متخصصین اورولوژی می گویند که آنها نمی دانند آیا واقعاً این امر شدنی است و نمی دانند که آیا مردانی که مبتلا به سرطان پروستات می شوند اگر پروسکار مصرف کنند، سطوح بالای آنتی ژن اختصاصی پروستات را بروز خواهند داد.