اگر هدف از جراحی معالجه کامل باشد و جراح به شما بگوید که توده سرطانی را بیرون آورده است ممکن است درمان بیشتری دریافت نکنید. اما معمولاً مردان مبتلا به مراحل اولیه سرطان پس از یک پروستات برداری تحت پرتوتابی قرار می گیرند. بررسیهای فراوانی نشان داده است که ترکیب این دو میزان بازگشت (عود) موضعی را کاهش می دهد. مواردی حاکی از آن است که این امر باعث افزایش میزان ادامه حیات می شود.

هورمون درمانی به عنوان یک درمان کمکی تجویز می شود یعنی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که علی رغم پروستات برداری و یا پرتوتابی توده سرطانی به خارج کپسول پروستات گسترش یابد.

آیا روشهای جراحی دیگری هم وجود دارند ؟

روش جراحی از طریق سرما امتیازاتی دارد. این روش با استفاده از دمای پایین صورت می گیرد.. در این روش سوندهایی پر از نیتروژن مایع درون پروستات قرار داده می شوند. انها منجمد شده و همه پروستات، همچنین بافتهای اطراف آن و ساختارهایی چون کیسه های منوی را، در صورتی که آنها نیز سرطانی شده باشند، تخریب می کنند. بافت مرده در جای خود باقی گذارده می شود و سرانجام توسط بدن جذب می شود.

جراحی از طریق سرما برای چه کسانی مناسب است ؟

این روش روی مردانی انجام می شود که به علت بیماری شدید یا جراحی یا پرتوتابی قبلی، نمی توانند درمانهای مناسب تری را تحمل کنند. یکی از امتیازات روش جراحی از طریق سرما در مقایسه با دو درمان انتخابی دیگر این است که این عمل می تواند بیش از یک بار روی بیمارانی که پس از درمان اولیه، سرطان آنها کاملاً از بین نرفته است، انجام شود. گاری اونیک،پزشک و متخصص کاربرد پرتوتابی در بیمارستان عمومی الگنسی در پیتسبرگ، می گوید که اگر این درمان همچنان نتایج خوبی از خود نشان دهد، در جایی که این درمان به طور موثر به کار رود، درمان انتخابی خط اول خواهد بود. هر چند از این نظر این درمان هنوز آزمایشی است.