در هر روشی که شما برگزینید (درمان یا عدم درمان) باید معاینات پیگیر و مداومی داشته باشید. اگر سرطان محدود به پروستات باشد پزشک شما خواهان کسب اطمینان از عدم عود آن است و اگر سرطان، فراتر از کپسول پروستات گسترش یافته است شما باید برای تعیین اینکه به چه مراقبت پزشکی دیگری نیازمندید تحت معاینه قرار بگیرید.

پزشک می خواهد بداند که آیا هیچ تغییری در اشتها شما وجود داشته است، آیا مشکلات ادراری، تغییرات قابل توجه وزن یا درد استخوان داشته اید که همه اینها می توانند بیانگر انتشار سرطان باشند. ما بسیاری از روشها و آزمایشها را که به این منظور به کار می روند، در جای دیگر از این کتاب ذکر کرده ایم زیرا آنها ابزار تشخیصی هم به شمار می روند.

چه آزمایشهایی انجام می شوند ؟

پزشک برای بررسی وجود توده های جدید باید معاینه سالانه راست روده را انجام دهد. او آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات انجام خواهد داد. سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات تا هنگامی که سرطان محدود به پروستات است غیر قابل تشخیص است. در واقع آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات در ابتدا برای تأیید موفقیت پروستات برداری رادیکال مورد استفاده قرار می گرفت. تجزیه ادرار و احتمالاً سایر آزمایشهای خون نیز انجام خواهد شد تا تعیین کند آیا کبد و کلیه عملکرد مطلوبی دارند.

ممکن است تحت اسکن استخوان و پرتونگاری با اشعه ایکس قرار بگیرید تا معین شود آیا سرطان پروستات انتشار یافته است یا نه. اگر خونریزی پروستات داشته باشید- که در ادرار شما ظاهر می شود-پزشک شما ممکن است از یک سیستوسکوپ برای تعیین محل خونریزی و میزان انسداد حاصل از تومور، استفاده کند.