عادت ماهیانه معمولاً در سنین 12 تا 14 سالگی ظاهر می شود، اما در برخی از افراد ممکن است زودتر و یا دیرتر صورت گیرد. عوامل ارثی در این مورد دارای نقش مهمی هستند. تغییرات آب و هوا، کمبود مواد غذایی و بعضی از بیماریها نیز روند عادت ماهیانه را تغییر می دهند. گاهی قاعدگی در بعضی از افراد با درد شروع می شود و ایجاد ناراحتی می کند. میزان درد در افراد مختلف متفاوت است. چنانچه میزان درد در حداقل تحمل باشد، اشکالی ندارد، ولی در صورت شدید بودن درد لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.

نکاتی که باید در دوران قاعدگی رعایت شود :

در این دوران بهداشت فردی بی نهایت مهم است، زیرا در سلامت زن تأثیر بسزایی دارد. خون به محض اینکه مدتی بماند متعفن می شود، لذا نظافت، حمام کردن و تعویض نوار بهداشتی ضروری است. شست و شوی بدن و حمام کردن در دوران قاعدگی امری است لازم و برخلاف گفته عوام که حمام کردن و شست و شو در این دوران را خطرناک می دانستند، نه تنها ضرری ندارد ، بلکه از نظر حفظ سلامت و رفع خستگی وکسالت بسیار مؤثر است؛ ولی باید توجه داشت که در این ایام از رفتن به داخل وان استخر خودداری شود.

در این دوران استراحت مطلق ضرورتی ندارد، چون قاعدگی امری است طبیعی و باید فعالیتهای روزانه و حتی ورزشهای سبک انجام شود.

چنانچه خانمی امکان استفاده از نوار بهداشتی را نداشته باشد، لازم است از پارچه های معمولی و قابل شست و شو استفاده کند و پس از مصرف، آنها را با آب و صابون شسته، در آفتاب خشک و سپس اطو نماید(خشک کردن در نقاطی که نور آفتاب وجود ندارد و تاریک است، صحیح و بهداشتی نیست).

باید به دختران خاطر نشان ساخت که ممکن است اولین بار که قاعده می شوند به مدت چند ماه و حتی یک سال بین اولین و دومین قاعدگی آنها فاصله به وجود آید که اشکالی ندارد.

معمولاً فاصله دو قاعدگی 28 روز است که ممکن است بین 24 تا 32 روز در افراد مختلف قابل تغییر باشد. در ایام قاعدگی تا پاک شدن، از نزدیکی با همسر باید خودداری کرد.