معمولاً تا یک سال پس از نخستین عادت ماهانه، دوره های ماهانه بدون تخمک گذاری و نامنطم هستند، اما حتی از آغاز تخمک گذاری نیز چند سال طول می کشد تا دوره ها منظم شود. به طوری که ممکن است دوره ها کمتر از 3 هفته یا بیش تر از 6 هفته طول بکشد، و طول هر دوره با دوره قبلی اش متفاوت باشد. فقدان عادت ماهانه را آمنوره می نامند.

دو نوع آمنوره وجود دارد : اولیه و ثانویه. در صورتی که در دختری تا سن 16 سالگی قاعدگی شروع نشود، به آن آمنوره اولیه گفته می شود. در صورتی که قاعدگی در طی بلوغ ایجاد شده است، توقف آن در دوران حاملگی و چند ماه پس از زایمان تا هنگام شیردادن، موقتاً پس از قطع مصرف قرصهای ضدحاملگی و به طور دائمی در منوپور با یائسگی طبیعی می باشد. اگر در غیر این مواقع، قاعدگی حداقل برای 3 ماه قطع گردید، این حالت به عنوان «آمنوره ثانویه» شناخته می شود.

اگر دختری تا 16 سالگی یا 3 سال پساز بروز نخستین نشانه های بلوغ دچار عادت ماهانه نشود، باید به پزشک متخصص مراجعه کند. تا قبل از 16 سالگی، عدم ایجاد عادت ماهانه را نمی توان لزوماً غیرطبیعی دانست، بنابراین اگر دختری کمتر از شانزده سال سن دارد و بدون آن که مشکل فیزیکی خاصی داشته باشد، هنوز پریود نشده است، نگران نباشید.

زیرا اختلالات به شکل طبیعی مرتفع خواهد شد. اگر خانمی در طول زندگی و سپری شدن ایام، دارای عادت ماهانه منظمی بوده و به اختلال، خونروش و یا آمنوره ثانویه مبتلا شده است، نیاز به بررسی داشته و باید تحت نظر یک پزشک متخصص جهت درمان بیماری خود اقدام نماید.