Menorrhagia (هیپرمنوره Hypermenorrhea)

بعضی از خانم ها قاعدگی شدیدتری نسبت به سایر افراد دارند. درصورتی که خونروش ماهانه بیش از 80cc (حدود یک سوم لیوان) باشد و یا خونریزی قاعدگی بیش از 7 روز طول بکشد و با نوار بهداشتی قابل کنترل نبوده و همراه با لخته های بزرگ خون و خونروش بیش از مقدار طبیعی باشد، به این حالت اصطلاحاً منوراژی گفته می شود. در بعضی مواقع، با درد در قسمت پائین تر شکم، و قاعدگی نامنظم و گاهی شدید و طولانی توأم بوده، در صورت تداوم می تواند موجب کم خونی، فقر آهن و از حال رفتن و خستگی گردد.

علت به وجود آمدن منوراژی

خونریزی قاعدگی شدید و طولانی می تواند علامتی از بیماری های مختلف رحم، نظیر تومور خوش خیم ماهیچه رحم (فیبروم) پولیپ، بیماری های کبدی یا خونی، سرطان، اختلالات هورمونی (کم کاری تیروئید)، انواع داروها، و یا استفاده از وسایل جلوگیری از حاملگی داخل رحمی به نام IUD، و بیماری های دیگر، می توانند سبب ایجاد منوراژی شوند.

تشخیص و درمان منوراژی

در صورت مشاهده هرگونه اختلال، هرگز سعی نکنید اقدام به خود درمانی نمایید. بلکه تشخیص علت و نحوه درمان منوراژی وظیفه پزشک می باشد. پزشک معالج شما، با استفاده از امکانات موجود و پیشرفته پزشکی، درصدد رفع و بهبود بیماری، از قبیل اختلالات هورمونی و هم چنین با بررسی های تخصصی، به منظور جستجوی فیبروم و غیره اقدام به درمان خواهد نمود.

روش درمان، بستگی به عوامل ایجاد کننده مانند سن و شدت خونریزی دارد و با توجه به وضعیت بیمار، نوع و روش درمان اتخاذ خواهد گردید. به عنوان مثال : در صورتی که درمانهای اولیه موثر نبوده یا منوراژی شدید باشد، فرد ممکن جهت برداشتن آندومتر یا برداشتن رحم- که به آن هیسترکتومی گویند. به عمل جراحی نیاز داشته باشد. بر این اساس، در صورت مشاهده هر گونه علائم از سوی پزشک، اقدامات درمانی آغاز خواهد شد.