نکته 31 : هورمون تیروئید : غده تیروئید سبب تحریک هیپوتالاموس در مغز می گردد و هیپوتالاموس به نوبه خود هورمون های هیپوفیز FSH، LH را که دوره عادت ماهانه را تسریع می کند آزاد می نماید. بنابراین در صورت کم کاری تیروئید هورمون های مغز به اندازه مورد نیاز تحریک نشده؛ و تخمک گذاری به صورت کامل انجام نخواهد گرفت که پیامد آن، عدم تعائل بین استروژن و پروژسترون خواهد بود لذا؛ اگر غده تیروئید، به میزان جزئی کم کار یا از حد طبیعی پایین تر باشد، به نحوی در کاهش تولید پروژسترون اثر می گذارد و موجب عدم تعادل در سایر هورمون های خانم ها می شود. از این رو عدم تعادل هورمونی، منجر به سندروم و اختلالات قاعدگی شده و می تواند ناشی از مشکلات غده تیروئید باشد.

نکته 32 : علل قطع قاعدگی، لاغری یا چاقی مفرط، عدم فعالیت صحیح کبد (که از وظایف آن از بین بردن هورمون هایی است که در خون وجود دارد) یا شوک روانی شدید، آسیب دیدن مخاط رحم به دلیل جراحی، ضربه و آسیب های مستقیم یا غیر مستقیم به سر، شوک حرارتی (حمام سرد یا داغ)، حاملگی عادی یا خارج از رحم، خونریزی شدید بعد از قاعدگی، افزایش هورمون مردانه.

نکته 33 : ترشحات زنانه شامل :

الف- ترشح زردچرکی : عفونت سرویکس یا واژن. ب- ترشح محرک سبز و کف آلود : عفونت تریکومونایی. ج- ترشح محرک دلمه ای سفید : عفونت قارچی د- ترشح خونی : اگر وجود داشته باشد باید ابتلا به سرطان را بررسی کرد ولی اغلب به دلیل سرویسیت یا واژینیت است.