نقش امگا-3 در دردها و علائم پیش از قاعدگی (PMS)

علت واقعی PMS (Pre Menstural Syndrome) تا به حال دقیقاً آَشکار نشده است. در حال حاضر روش های مختلفی برای مبارزه با آن به کار می رود که هر کدام بهبودی نسبی در علائم می دهند ولی کاملاً موثر نبوده اند. علائم سردرد، حساس و زودرنج شدن، دردهای پستانی، یبوست، عصبی بودن، دل درد، حالت تهوع و ... از علائم این سندرم می باشد و متاسفانه داروهای شیمیایی موفقیت زیادی در رفع این علائم بدست نیاورده اند. آزمایشات زیادی روی این علائم با مصرف روغن ماهی انجام شده است و نتایج مطلوبی هم به دنبال مصرف آن بدست آمده است.

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS به دسته ای از نشانه های جسمی، رفتاری و خلقی اطلاق می شود که حدود یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی دیده می شود و در حدود 10 درصد از زنان و دختران جوان این نشانه ها از شدت کافی برای تداخل با جنبه های نرمال زندگی شخصی برخوردارند. هنوز علل بروز PMS به درستی شناخته نشده است با این حال این علایم در بسیاری از بانوان قابل کنترل و کاهش است.

بر طبق مطالعات انجام گرفته در ایران شیوع سندرم قبل از قاعدگی در نزدیک به 60 درصد بانوان گزارش شده است. رایج ترین نشانه های خلقی گزارش شده در بانوان ایرانی افسردگی، غمگینی، بی ثباتی بارز عاطفی و عصبانیت و نشانه های جسمی متداول حساسیت سینه ها سردرد و دل درد هستند.

سندرم قبل از قاعدگی می تواند روابط اجتماعی فرد در خانواده، محل کار و مدرسه را متاثر سازد. به نحوی که برخی از گزارش ها حاکی از آن است که تصادفات، جنایت، خودکشی و مشاجرات خانوادگی در این دوره برای زنان مبتلا به PMS بیش از سایرین است. PMS در دختران جوان یکی از علل اصلی گرایش به مواد مخدر، الکل، سرکشی و افت تحصیلی است. دختران جوان مبتلا دچار تحریک پذیری، اضطراب، ناپایداری خلقی و افسردگی می شوند و کم کم خودشان نیز باورشان می شود که هیچ کنترل و مسئولیتی در قبال رفتارشان ندارند.

بر اساس معیار APA(American Psychiatric Assossiation) DSM-IV وجود 5 مورد از 10 گانه اشاره شده در ذیل و در صورتی که یکی از آنها از 4 مورد اول باشد نشانگر ملال بیش از قاعدگی در افراد است:

1. بی ثباتی خلقی و عاطفی مثل گریه بی مورد

2. عصبانیت و کج خلقی

3. نگرانی و اضطراب

4. احساس افسردگی و ناامیدی

5. از دست دادن علاقه به انجام کار و فعالیت معمول

6. کمبود انرژی و خستگی

7. عدم تمرکز کافی

8. تغییر در اشتها و پرخوری

9. اختلال در خواب شامل بی خوابی و پرخوابی

10. علایم جسمی همچون سردرد، دل درد، نفخ شکم، حساسیت سینه ها، ورم و افزایش وزن