مراقبت های معمول دوران بارداری

هر زن باردار در طی دوران بارداری- نیاز به مراقبت های خاصی دارد تا بتواند وضعیت سلامتی خود و کودکش را مشخص کند.

این مراقبت های خاص ممکن است در هر نوبت ویزیت بارداری و یا در زمان های خاص دوران بارداری انجام شوند. برخی از این مراقبت ها در زمان بارداری، تنها یک بار انجام می شود. اگر آزمایشات نشان دهند که مشکلی وجود دارد و یا ممکن است ایجاد شود، مادر باید از نزدیک تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد.

قد و اندازه پا

قد و پای مادر طی اولین ویزیت بارداری اندازه گیری می شود. اگر پای شما خیلی کوچک باشد، ممکن است دهانه ورودی و خروجی لگنتان نیز کوچک باشد، لذا این وضعیت ها باید کاملاً تحت نظر قرار گیرند.

البته ممکن است کودکتان کاملاً متناسب با وضعیت های خاص فیزیکی بدن شما شکل گرفته باشد.

وزن

وزن مادر در کلیه ویزیت های دوران بارداری کنترل می شود. طی سه ماه اول بارداری مقداری کاهش وزن وجود دارد که طبیعی است و همچنین تحت تأثیر تهوع و استفراغ ناشی از ناخوشی صبحگاهی قرار می گیرد که معمولاً نیازی به نگرانی نیست.

اضافه وزن ناگهانی ممکن است به دنبال احتباس مایعات در بدن ایجاد می شود که نشانه ای از بیماری پری- اکلامپسی (سمومیت حاملگی) باشد. در گذشته، اضافه وزن دوران بارداری به عنوان نشانه قابل اطمینانی جهت کنترل رشد کودک در نظر گرفته می شد. امروزه تحقیقات نشان می دهند که اضافه وزن دوران بارداری به تنهایی نشانه قابل اطمینانی جهت روند طبیعی رشد کودک در رحم نیست و باید با معاینات داخلی و خارجی، تست های خون و ادرار و سونوگرافی میزان رشد را تعیین کرد.