زگیل تناسلی یک عارضه پوستی است که بر اثر انتقال ویروس به وجود می آید. حتما شما هم اسم ویروس اچ پی وی (HPV) را شنیده اید. این ویروس انواع خیلی مختلفی دارد که بیشترشان اصلا خطرناک نیستند و در صورت تشخیص زودهنگام، اصلا سلامت خانم ها را تهدید نمی‌کنند اما اگر عفونت مربوط به آن ها دائمی شود و درمان مناسب صورت نگیرد، سلول های طبیعی ناحیه تناسلی را دچار تقسیم شدید می‌کنند و تبدیل به سرطان می شوند.

زگیل های عادی می توانند در هر قسمتی از بدن به وجود بیایند اما زگیل تناسلی تنها روی اندام های تناسلی پدیدار می‌ شوند. اندام هایی مثل لگن، واژن، آلت تناسلی یا دور مقعد (زگیل های دور مقعد، زگیل مقعدی هم نامیده می شوند). زگیل های عادی در قسمت های مختلف بدن (مثل پوست دست) معمولا یک واحد هستند اما زگیل های معقدی ممکن است در گروه‌های چندتایی خودشان را نشان بدهند و در صورت عدم درمان، بیشتر هم بشوند. زگیل های تناسلی گنبدی شکل نیستند اما از سطح پوست بالاتر می ‌آیند و به شکل تخت رشد می کنند. رنگشان هم معمولا نزدیک به پوست است، مثل صورتی یا قهوه‌ای روشن. رنگ این زگیل ها ممکن است در طول زمان تغییر کند. بد نیست بدانید که بعد از از بین رفتن زگیل تناسلی، رنگ آن ناحیه پوست به حالت قبلی بر می گردد.

نحوه درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی هر قدر تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و انواع مختلف ویروس HPV بیشتر می شود.

توصیه هایی برای بیماران مبتلا به زگیل تناسلی (HPV) امروزه زگیل تناسلی (Genital Wart) شایعترین بیماری آمیزشی در بسیاری از جوامع است.چون عامل ایجاد این بیماری یعنی ویروس HPV مسبب سرطانهای مهم دستگاه تناسلی در مردان و زنان و بویژه سرطان دهانه رحم در خانمها می باشد، از یک دهه قبل برنامه واکسیناسیون بر علیه این بیماری در بسیاری از کشورها اجباری شد.

این ویروس به راحتی منتقل می شود و وقتی وارد خون شد، درمان ندارد، مگر اینکه سیستم ایمنی بدن آنرا از بین ببرد.یکی از مهمترین موارد پیشگیری از ابتلا به این بیماری افزایش آگاهی شهروندان است.

عامل بیماری زگیل تناسلی ویروسی بنام Human Papilloma virus یا HPV می باشد.این ویروس بیش از ۱۰۰ نوع دارد و حدود ۴۰ نوع آن سبب بیماری زگیل تناسلی می شوند.این بیماری جزو بیماریهای آمیزشی (Sexually Transmitted Disease) است و در بسیاری از نقاط دنیا شایعترین بیماری آمیزشی می باشد.

زگیل تناسلی بدلایل زیر دارای اهمیت زیاد است: اغلب مبتلایان به آن هیچگونه علامتی ندارند و ویروس را به دیگران منتقل می کنند این ویروس درمان ندارد. عامل تعداد مهمی از سرطانها در ناحیه تناسلی، دهان، حلق و مقعد می باشد مهمترین علت ایجاد سرطان دهانه رحم در خانمها ابتلا به ویروس این بیماری است این بیماری از طریق تماس جلدی نیز منتقل می شود بنابراین استفاده از کاندوم میزان انتقال را کم می کند ولی صفر نمی کند.

شناخت انواع درمان زگیل تناسلی

بعضی از انواع این ویروس سبب ایجاد سرطان دهانه رحم (Cervical Cancer)، سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان مقعد می شوند و بعضی دیگر عامل ایجاد سرطان در ناحیه سر و گردن هستند.بعلت انتقال بسیار سریع و آسان این ویروس، در اروپا و آمریکا از حدود یک دهه قبل واکسیناسیون بر علیه این بیماری در برنامه واکسیناسیون کشورها گنجانده شد.این بیماری واکسن بسیار مؤثر دارد.انواع پر خطر ویروس HPV که سبب سرطان دهانه رحم در خانمها و سرطان دستگاه تناسلی و مقعد در خانمها و مردان می شوند به قرار زیر هستند: ۱۶, ۱۸, ۳۱, ۳۳, ۳۵, ۳۹, ۴۵, ۵۱, ۵۲, ۵۳, ۵۴, ۵۵, ۵۶, ۵۷, ۵۸, و ۸۲٫

توصیه ها برای بیماران مبتلا به زگیل تناسلی – افراد مختلف مبتلا به انواع مختلف این ویروس می شوند، بنابراین اگر فردی دارای زگیل تناسلی (Genital Wart) با نوع خاصی باشد، اگر با فرد دیگری که نوع متفاوت این ویروس را دارد رابطه داشته باشد، مبتلا به نوع جدید ویروس خواهد شد

– زگیل ممکن است در نواحی از بدن باشد که قابل رویت نیست، مهمترین آنها در خانمها کانال واژن و مجرای ادرار و در مردان مجرای ادرار می باشد.بنابراین افراد مبتلا به زگیل تناسلی باید از نظر وجود زگیل در نواحی فوق حتماً بررسی شوند.

در بیشتر افرادیکه زگیلها پس از درمان عود می کنند دارای زگیل های مخفی در نواحی غیر قابل رویت هستند.وجود زگیل در نواحی فوق سبب می شود که بیماری ریشه کن نشود.

بررسی راهکارهای درمان زگیل تناسلی

– هر قدر تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و انواع مختلف ویروس HPV بیشتر می شود.اگر مردی خدای نکرده رابطه خارج از خانواده دارد و به فرض با ۵ خانم رابطه داشته است و هر کدام از افراد فوق با چند مرد دیگر رابطه داشته اند،

این مرد مثل این است که با تمامی افراد فوق رابطه داشته و وسعت آلودگی نیز به همان نسبت خواهد بود.این مرد اگر با همسر قانونی خود رابطه زناشوئی داشته باشد مثل اینکه همسرش با تمامی مردانیکه با زنان فوق رابطه داشته اند، رابطه داشته است، و مبتلا به انواع مختلف ویروس خواهد شد.

– اگر شما مبتلا به انواع کم خطرتر ویروس هستید، بهتر است با مشورت پزشک، هم خود و هم همسرتان واکسن بزنید.چون واکسن از ابتلا به انواع خطرناکتر ویروس جلوگیری می کند.

– انواع کم خطر ویروس HPV هم می توانند سبب ایجاد سرطان بویژه سرطان دهانه رحم در خانمها شوند، منتهی احتمال آن کمتر و سرطان از نوع کمتر تهاجمی خواهد بود.

– از هر ۴ نفر مبتلا به زگیل تناسلی یک نفر آن دارای بیماری آمیزشی دیگری نیز است، بنابراین باید از نظر سایر بیماریهای آمیزشی نیز بررسی شود.

– از خصوصیات ضایعات زگیلی، عود آنها پس از درمان است.میزان عود در سیگاریها بیشتر است.

بنابراین اگر می خواهید عود کمتر شود، سیگار را قطع کنید.