با وقوع طلاق ر ابطه همسری زوجین با هم قطع می شود ولی آیا رابطه فرزندان هم با والدین می تواند قطع شود؟ یکی از مسائلی که زوجین را مجبور به داشتن ارتباط سالم اجتماعی با همسر سابق خود بعد از طلاق می کند، وجود فرزند یا فرزندان مشترک است. در واقع این حق فرزند یا فرزندان است که بعد از طلاق، ارتباط راحت و مناسب با والدین خود داشته باشند . قانون برای این ارتباط شرایطی قائل شده استکه باید دو طرف رعایت کنند.

زن و مردی که از هم جدا شده اند و دارای فرزند هستند، باید بدانند که یکی از حقوق فرزند مشترک، بعد از طلاق والدین، این است که بتواند رابطه ی خوب و صمیمی با پدر و مادر خود داشته باشد. یعنی هم محبت ببیند و هم شرایط جوری باشد که بتواند محبت خود به والدین را ابراز و بیان نماید. بنابراین با طلاق زوجین نباید این رابطه قطع شود. به هر حال والدین به هر دلیلی از هم جدا شده اند ولی فرزندان مشترک باید پدر و مادر خود را داشته باشند. در این حالت همیشه توصیه شده که والدین در حضور فرزندی که نزدشان می آید، از دیگری بدگویی نکرده و بکدیگر را در نظر فرزند خود سیاه و تاریک نکنند. زیرا این کار فرزندشان را درگیر احساس متضاد می کند و باعث می شود از هر دوطرف بیزار شده و دوری کند و در نهایت دچار معضلاتی شود که در جامعه هم بعضا در مورد فرزندان طلاق شاهدش هستیم. در این موارد است که فرزند طلاق که احساس تنهایی می کند، برای جبران تنهایی خود به دوستانی روی می آورد که ممکن است چندان سربراه و شایسته نباشند.

وظایف والدین در قبال فرزند پس از طلاق:

وظایف والدین در قبال فرزند پس از طلاق تا حد زیادی مشترک است. تفاوتی ندارد حضانت فرزندتان با کدامیک از شماست، هر دوی شما در قبال سلامت روان او مسئول هستید. از انجام کارهای زیر در مورد فرزندتان خودداری کنید.

استفاده از او به عنوان جاسوس:

شما از همسرتان جدا شده اید و خبر گرفتن از سبک زندگی او کار بیهوده ای است. از بازپرسی فرزندتان در مورد رفت و آمدها و زندگی همسر سابقتان و خانواده او جدا خودداری کنید.

لوس کردن فرزند:

به خاطر جدایی و تبعات آن بر روان فرزندتان نباید شروع به باج دادن به او کنید. به او محبت کنید، او را در آغوش بگیرید و نیازهای عاطفی او را برآورده کنید. اما با خرید بی اندازه هدیه، نادیده گرفتن رفتارهای بد، دادن اختیارات بی اندازه و نادیده گرفتن اصول تربیتی به او باج ندهید. تربیت صحیح از وظایف والدین در قبال فرزند پس از طلاق است.

منع دیدار با والد دیگر و اطرافیان او:

فرزند شما به محبت، توجه و ارتباط با هر دو نفر شما نیاز دارد. ممانعت از دیدار کودک با والد به خاطر خشم ها و سرخوردگی های شما نوعی خودخواهی و زیر پا گذاشتن حق فرزندتان است. تنها زمانی توصیه به محدود شدن ارتباط یا حتی قطع آن می شود، که یکی از والدین خلافکار، بیمار روانی، پرخاشگر به خصوص با احتمال وارد کردن آسیب، یا معتاد باشد.

ادامه مشاجره پس از طلاق:

حفظ آرامش و سلامت روان از مهمترین وظایف والدین در قبال فرزند پس از طلاق است. شما از همسرتان جدا شده اید و دلیلی وجود ندارد که باز هم به مشاجرات خود ادامه دهید. شما در قبال فرزندتان مسئول هستید که به توافقی جامع برسید و در همه امور از این توافق پیروی کنید. هر گونه مشاجره و بحث را به زمان عدم حضور فرزندتان موکول کنید.

فرصت ندادن به او برای گفتگو در مورد جدایی:

به عنوان والدین باید به فرزندتان فرصت بیان احساسات خود در مورد جدایی تان را بدهید. در هنگام حرف زدن به او با دقت گوش دهید و حرف های او را قطع نکنید. دلایل خود را برای جدایی، بدون بی احترامی به همسر سابقتان، بیان کنید. سبک زندگی پس از طلاق را برای او روشن کنید و به او اطمینان دهید که تلاش می کنید مشکلات پیش رو را حل کنید. اگر فرزندتان با طلاق شما کنار نمی آید، در این رابطه از یک مشاور کمک بگیرید.

بی احترام به همسر سابق و نداشتن قوانین تربیتی یکسان:

فرقی نمی کند احساس شما نسبت به همسر سابقتان چیست، در مورد او با احترام صحبت کنید. او هنوز والد فرزند شماست و فرزندتان او را دوست دارد. این دوره سخت را با رفتار متین و مودبانه طی کنید. از هر کاری از باعث تخریب سلامت روان فرزندتان می شود خودداری کنید. برای جلب محبت فرزندتان، از او در قبال والد دیگر حمایت بی جا نکنید. هر چند شما از همسرتان جدا شده اید و عقاید متفاوتی در مورد او دارید، اما سعی کنید در مورد تربیت او با همسرتان توافق کنید و اصول یکسانی را در این رابطه داشته باشید. اگر فرزندتان در هر خانه با قوانین متفاوتی رو به رو شود، در مورد رفتار صحیح گیج خواهد شد.

وظایف والد فاقد حق حضانت فرزند:

پیگیر باشید، پیگیر باشید و پیگیر باشید:

هر چند وظیفه سرپرستی و حضانت فرزند بر عهده شما نیست و او با والد دیگرش زندگی می کند، اما هرگز دست از پیگیری وضعیت او نکشید، حتی اگر مانعی بر سر راه شما وجود دارد. شاید شما به شهر یا کشور دیگری مهاجرت کرده اید، یا همسر سابقتان تلاش های شما برای بودن با فرزندتان را بی جواب می گذارد.

زمانی را برای ارتباط چهره به چهره، نوشتن نامه، رابطه مناسب با والد دیگر، ارسال پیام متنی و ویدئویی و هر کار دیگری اختصاص دهید که برای بودن در کنار فرزندتان می توانید انجام دهید. از فرزندتان بخواهید برای شما عکس و ویدئو بفرستد و از حال او جویا شوید. با والد دارای حق حضانت از در دیپلماسی وارد شوید.

زمان خود را تنظیم کنید:

وظایف والدین در قبال فرزند پس از طلاق بسیار سنگین است. پس از تعیین سرپرست، توافقی بر سر زمان های ملاقات والد دیگر با فرزند انجام می شود. زمان خود را به نحوی تنظیم کنید که آن روزها خاص باشد. کارهای مورد علاقه او را انجام دهید. با او بازی کنید.

برنامه خود را به نحوی تنظیم کنید که او حق انتخاب برای انجام کارهای مورد علاقه اش را داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که در تمام زمانی که در کنار شماست، از ۱۰۰ درصد توجه شما برخوردار است.

خانه او هم هست:

پس از جدایی، احتمالا به خانه دیگری نقل مکان کرده اید. خانه شما نباید به کودک حس غریبی بدهد. اتاقی را به او اختصاص دهید و دکوراسیون خانه را به میل او بچینید.

علاقه مشترک داشته باشید:

یادگیری علایق آنها یکی از وظایف والدین در قبال فرزند پس از طلاق است. شاید فرزندتان به اسکیت سواری علاقه دارد. این کار را یاد بگیرید و هر دو زمانی با هم آن را انجام دهید.

در صورت امکان نزدیک او زندگی کنید:

جدایی از همسرتان به معنی اعلام دشمنی ابدی بین شما نیست. قرار نیست هر یک پادشاه قلمرو جداگانه ای باشید. در صورت امکان، خانه ای در نزدیکی فرزندتان انتخاب کنید. حضور شما، تنها یک خیابان پایین تر، به فرزندتان این اطمینان را می دهد که در مواقع نیاز، رفتن به مدرسه یا نیاز به پزشک، می تواند روی شما حساب کند.

احتمالا دوباره به برقراری ارتباط با فرد دیگری تمایل پیدا خواهید کرد. این برای فرزندان، به خصوص جنس مخالف با شما، بسیار سخت است.

در مورد معرفی فرد جدید در زندگیتان به فرزند خود حساس و هوشیار باشید. در این رابطه از کمک های یک مشاور استفاده کنید.

شما مهم هستید:

شما همیشه والد او هستید. هیچ چیز این مسئله را تغییر نمی دهد. توجه شما به زندگی او، آینده او را شکل می دهد. به هر شکلی تلاش کنید که در زندگی او حضور موثری داشته باشید.